5 tecken på att du är en ansvarsfull ledare
Nu berättar en amerikansk banktopp hur en chef också blir en bra ledare.
Alla kan bli utsedda till chefer, men det krävs hårt arbete för att bli en bra ledare. Ja, det menar i alla fall Jennifer Hill, tidigare finansdirektör på Bank of America. Under ett seminarium i New York definierade hon vad som kännetecknar ledarskap enligt henne.
”När jag tänker på kvalitéer hos ledare kommer två ord upp: Ansvarsfull och beslutsamhet”, säger hon till Thrive Global.
Samtidigt pekar hon på skillnaden mellan att vara chef och praktisera det goda ledarskapet.
”Det är en stor skillnad. Jag har blivit ledd av fantastiska människor och jag har jobbat under hemska personer”.
Här är 5 sätt att bli en ledare:
1) Lyssna mer och prata mindre
Att lyssna mer på andras tankar och idéer kan hjälpa dig – även om det är du som är den som leder. Dessutom menar Hill att du lyfter medarbetarna genom att lyssna.
”Vi mår bra när vi känner att vi blir hörda”
2) Blir den drivande kraften
Vi svenskar är kända för att vilja avsluta möten med att alla är överens. Och det är bra när man jobbar mot ett gemensamt mål. Men enligt Jennifer Hill räcker inte konsensus för att du som ledare ska kunna förändra saker. Hon menar att bra ledare visar vägen för att arbetsgruppen hela tiden ska ta nästa steg.
3) Hittar lösningar på problem
”Alla kan identifiera ett problem. Men en ledare är också en del av lösningen”. Det säger banktoppen och menar att bra ledare inte fastnar i allt som är fel utan hittar lösningar.
4) Visar upp en ödmjuk sida
Att berömma medarbetare öppet och ta kritik öga-mot-öga är en bra start. Men de är också ödmjuka nog att be om ursäkt för sina egna misstag offentligt och ligger lågt kring sin egen roll när det går bra.
”Du ser aldrig stora ledare skryta om sina framgångar. I stället lyfter de fram sina medarbetare. Och om de är nöjda med sig själva skryter de lite inför vänner, men inte högljutt öppet”, säger Jennifer Hill.
5) Vågar vara rak när det krävs
”Det är lätt att dela ut beröm. Men det är mycket svårare att dela ut tuff kritik när en insats inte håller”, säger Hill. Alla insatser inte är bra och som ledare måste du coacha medarbetaren och sedan gå vidare. Att vara rak kan vara jobbigt, men ibland är det nödvändigt.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.