10 saker du aldrig ska skriva i ett jobbmejl

Här är ämnen som kan vara extra känsliga när du skickar jobbmejl.

Kommunikation
Publicerad

Allt fler jobbar på distans – vilket gör att mejlandet ökar. Det är också ett effektivt hjälpmedel som förbättra samarbetet på jobbet. Men det finns ämnen som du ska undvika i skriven form. Dels för att det kan såra medarbetare, dels för att det kan framställa dig som oprofessionell.

Även om du är trygg med personen/personerna du har kontakt med kan ett mejl bli läst av många i slutändan om du har otur. Därför har Forbes plockat ihop en lista på 10 mejlämnen du bör undvika för att inte riskera att hamna i jobbiga situationer.

1) Negativ kritik

Gäller oavsett om det är till en kollega, kund, arbetssökande eller konsult. Och även om det bara skulle vara ett skämt. Har du konstruktiv kritik – ta den öga-mot-öga eller i telefon.

2) Olämpliga skämt

Saker som kan uppfattas som nedsättande mot en grupp människor, även om just du tycker att det bara är ett oskyldigt skämt.

3) Kärleksrelationer

Dina romantiska känslor för någon – oavsett om det är en kollega eller inte – lämpar sig inte i en jobbmejl.

4) Problem med kollega

Oavsett om det är en högre chef eller företaget du jobbar för i största allmänhet. Har du problem med ett beslut ska du gå till personen som bestämmer och lägga fram motargument. Att prata skit i mejlkorgen är oprofessionellt.

5) Skvaller

Ja, ingen närmare förklaring behövs varför.

6) Företagshemligheter

Varje företag har affärshemligheter som det inte är meningen att folk utanför kontoret ska få se. Var därför noga med att du inte delar information som du inte ha behörighet att dela.

7) Diskutera olaglig verksamhet

Här ingår till exempel kontorets vadslagningstävling under stora sportmästerskap.

8) Jobbsökarplaner

Om du söker nytt jobb – gör det via din privata mejl. Du kan lätt försämra en redan dålig arbetssituation om arbetsgivaren får reda på att du söker jobb på din arbetstid.

9) Otrevlig ton

Saker vi skriver i text kan vara svårt eftersom vi inte alltid hör vilken ton avsändaren har. Därför är det extra viktigt att se till att du inte håller en otrevlig ton. Börja mejl med ”Hej” och en hälsningsfras. Det skapar förtroende.

10) Mejlet i storformat-principen

När du skriver ett mejl, tänk då: ”Skulle jag kunna visa upp det här mejlet på en projektor inför hela företagsledningen?”. Om svaret är nej betyder det troligen att det innehåller något du inte kan stå för och du bör omformulera dig.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden