maroc

10 saker du aldrig ska skriva i ett jobbmejl

Här är ämnen som kan vara extra känsliga när du skickar jobbmejl.

Allt fler jobbar på distans – vilket gör att mejlandet ökar. Det är också ett effektivt hjälpmedel som förbättra samarbetet på jobbet. Men det finns ämnen som du ska undvika i skriven form. Dels för att det kan såra medarbetare, dels för att det kan framställa dig som oprofessionell.

Även om du är trygg med personen/personerna du har kontakt med kan ett mejl bli läst av många i slutändan om du har otur. Därför har Forbes plockat ihop en lista på 10 mejlämnen du bör undvika för att inte riskera att hamna i jobbiga situationer.

1) Negativ kritik

Gäller oavsett om det är till en kollega, kund, arbetssökande eller konsult. Och även om det bara skulle vara ett skämt. Har du konstruktiv kritik – ta den öga-mot-öga eller i telefon.

2) Olämpliga skämt

Saker som kan uppfattas som nedsättande mot en grupp människor, även om just du tycker att det bara är ett oskyldigt skämt.

3) Kärleksrelationer

Dina romantiska känslor för någon – oavsett om det är en kollega eller inte – lämpar sig inte i en jobbmejl.

4) Problem med kollega

Oavsett om det är en högre chef eller företaget du jobbar för i största allmänhet. Har du problem med ett beslut ska du gå till personen som bestämmer och lägga fram motargument. Att prata skit i mejlkorgen är oprofessionellt.

5) Skvaller

Ja, ingen närmare förklaring behövs varför.

6) Företagshemligheter

Varje företag har affärshemligheter som det inte är meningen att folk utanför kontoret ska få se. Var därför noga med att du inte delar information som du inte ha behörighet att dela.

7) Diskutera olaglig verksamhet

Här ingår till exempel kontorets vadslagningstävling under stora sportmästerskap.

8) Jobbsökarplaner

Om du söker nytt jobb – gör det via din privata mejl. Du kan lätt försämra en redan dålig arbetssituation om arbetsgivaren får reda på att du söker jobb på din arbetstid.

9) Otrevlig ton

Saker vi skriver i text kan vara svårt eftersom vi inte alltid hör vilken ton avsändaren har. Därför är det extra viktigt att se till att du inte håller en otrevlig ton. Börja mejl med ”Hej” och en hälsningsfras. Det skapar förtroende.

10) Mejlet i storformat-principen

När du skriver ett mejl, tänk då: ”Skulle jag kunna visa upp det här mejlet på en projektor inför hela företagsledningen?”. Om svaret är nej betyder det troligen att det innehåller något du inte kan stå för och du bör omformulera dig.

chef_1800x1013
Prenumerera på Chef

Gott ledarskap gör skillnad i osäkra tider

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd, handledning och hjälp med tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.