mejla-2

10 saker du aldrig ska skriva i ett jobbmejl

Här är ämnen som kan vara extra känsliga när du skickar jobbmejl.

Allt fler jobbar på distans från kontoret – vilket gör att mejlandet ökar. Det är också ett effektivt hjälpmedel som förbättra samarbetet på jobbet. Men det finns ämnen som du ska undvika i skriven form. Dels för att det kan såra medarbetare, dels för att det kan framställa dig som oprofessionell.

Även om du är trygg med personen/personerna du har kontakt med kan ett mejl bli läst av många i slutändan om du har otur. Därför har Forbes plockat ihop en lista på 10 mejlämnen du bör undvika för att inte riskera att hamna i jobbiga situationer.

1) Negativ kritik

Gäller oavsett om det är till en kollega, kund, arbetssökande eller konsult. Och även om det bara skulle vara ett skämt. Har du konstruktiv kritik – ta den öga-mot-öga eller i telefon.

2) Olämpliga skämt

Saker som kan uppfattas som nedsättande mot en grupp människor, även om just du tycker att det bara är ett oskyldigt skämt.

3) Kärleksrelationer

Dina romantiska känslor för någon – oavsett om det är en kollega eller inte – lämpar sig inte i en jobbmejl.

4) Problem med kollega

Oavsett om det är en högre chef eller företaget du jobbar för i största allmänhet. Har du problem med ett beslut ska du gå till personen som bestämmer och lägga fram motargument. Att prata skit i mejlkorgen är oprofessionellt.

5) Skvaller

Ja, ingen närmare förklaring behövs varför.

Läs också: Mejla som en militär – och bli mer effektiv

6) Företagshemligheter

Varje företag har affärshemligheter som det inte är meningen att folk utanför kontoret ska få se. Var därför noga med att du inte delar information som du inte ha behörighet att dela.

7) Diskutera olaglig verksamhet

Här ingår till exempel kontorets vadslagningstävling under stora sportmästerskap.

8) Jobbsökarplaner

Om du söker nytt jobb – gör det via din privata mejl. Du kan lätt försämra en redan dålig arbetssituation om arbetsgivaren får reda på att du söker jobb på din arbetstid.

9) Otrevlig ton

Saker vi skriver i text kan vara svårt eftersom vi inte alltid hör vilken ton avsändaren har. Därför är det extra viktigt att se till att du inte håller en otrevlig ton. Börja mejl med ”Hej” och en hälsningsfras. Det skapar förtroende.

10) Mejlet i storformat-principen

När du skriver ett mejl, tänk då: ”Skulle jag kunna visa upp det här mejlet på en projektor inför hela företagsledningen?”. Om svaret är nej betyder det troligen att det innehåller något du inte kan stå för och du bör omformulera dig.

Läs också: 4 saker du ska rensa bort från din Linkedin

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

chefrolig
Beslutsfattande

5 skäl till varför du inte vill vara ”den roliga chefen”

Inspirerande och rolig – två eftertraktade egenskaper hos en chef. Men en ny studie visar att det kan bli för mycket av det goda. 
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
nyya
Karriär

3 tips: Så här bygger du upp ett ovärderligt nätverk

Är du tillräckligt bra på att nätverka? Sociala kontakter är ofta nyckeln till nästa steg i karriären. Här är några tips.
chefer1
Kommunikation

4 toppchefer: Så hanterar du krisen – på bästa sätt

När förändringstakten ökar på företagen gäller det att ha en stark inre kompass. Inte minst behöver man kunna stå fast i sin värdegrund när det blir kris. Chef frågade några framgångsrika chefer om vilka fyra ledaregenskaper deras inre kompass snurrar runt.
exp
Digital HR

Experten: Kollega som näthatar – här drar du gränsen

Krocken i sociala medier uppstår när arbetsgivarens intresse är ett annat än den anställdes inlägg. Det menar Paula Hogéus, expert inom arbetsrätt.
statsminister
Beslutsfattande

Betyg på varje statsminister: Från Palme – till Reinfeldt

Chefs egen sammanställning av sju historiska statsministrar kan ge en fingervisning inför valet.

En styrelse som driver innovation kan bli bolagets nya superkraft.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

Styrelsen – så blir den företagets superkraft

Styrelsen behövs för att göra svenska bolag mer innovativa. Driv från styrelserummet kan göra hela skillnaden – och lyfta svenska företag. ”För att kunna bli en strategisk resurs för innovation behöver styrelser utveckla sig", säger Vinnovas generaldirektör Darja Isaksson.
gestermedgaster
Kommunikation

11 gester som får dig att verka oproffsig

Orden står för en liten del av hur vi uppfattas och kroppsspråket för resten. Se upp för de här gesterna om du vill ge ett professionellt intryck på jobbet.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden