5 saker du kan lära dig av Obamas avskedstal

Det är inte för inte som Obama fick utmärkelsen Årets marknadsförare av en branschtidning samma år som han tillträdde, 2008. Han är den förste president som verkat i de sociala mediernas guldålder, och med den äran. Men det många minns från den förre presidenten är hans karisma.

Kommunikation
Publicerad
Skärmdump från tv-sändningen av avskedstalet.

Det har skrivits spaltmil om Obamas ledarskap – bland annat Washington Post gör ett försök att sammanfatta exakt hur många här. Inte så konstigt, när det handlar om en president som förutom att driva igenom USA:s största expansion av vårdgarantier på fyra decennier även fick till ett kärnvapenavtal med Iran och satt sammanbiten i ’the situation room’ när en SWAT-styrka dödade Usama bin Ladin.

Men det som kanske berört flest är hans karisma – i samspelet med den egna familjen och kollegorna, i möten med ’vanliga människor’ och som talare. Så även under avskedsanförandet i Chicago.

Varsågod – fem användbara lärdomar från framträdandet:

Känn in din publik

”Genom åren har Obama visat att han har fingret i luften. Han förstår vilka nyckelord och fraser som får publiken att reagera,” säger Krysten Copeland på Washington-baserade kommunikationsbyrån KC & Co till branschsajten PR Daily.

En person av Obamas dignitet torde inte ha svårt att hitta bekanta ansikten i vilken publik som helst – men kanske särskilt i hemstaden Chicago. Ett av de varmaste ögonblicken under hans avskedstal kan ha varit när han, i samband med att han och familjen lämnade lokalen, gick runt och hälsade på bekanta ansikten.

Använd så här: Även om inte du känner någon du talar inför, försök visualisera en person i publiken i detalj och föreställ dig att du talar till hen. En slags kundpersona för ditt tal helt enkelt.

Läs också: 7 tips för det perfekta talet

Relatera till publiken

Obama distansierar sig inte – han drar inte en skiljelinje mellan sig och den som lyssnar. Det är ”vi” och ”oss” som genomgående förekommer som subjekt i hans tal.

Använd så här: Skapa kontakt med dina lyssnare. Inkludera dem och deras arbete i visionen som ska förmedlas om det är dina medarbetare, få dem att känna sig delaktiga om det är dina kunder och så vidare.

Bygg upp ditt kommunikationsnätverk

Det är inte för inte som Obama fick utmärkelsen Årets marknadsförare av en branschtidning samma år som han tillträdde, 2008. Han är den förste president som verkat i de sociala mediernas guldålder, och med den äran. Med hjälp av ett väloljat maskineri av experter har han byggt upp sin publik och därmed också sitt distributionsnätverk.

Använd så här: Om du inte redan gjort det – inse vikten av att bygga nätverk, inte bara för personliga, till exempel karriärsrelaterade, syften utan också på bredare basis – din egen ”publik” för din yrkesverksamhet helt enkelt. Det är ett långsiktigt arbete men kan göra stor skillnad i längden.

Lär dig mer om hur du hanterar mediadrevet i Chefs nätverk

Visa känslor

Tårar, skratt – ibland åt de egna skämten – sång, gester – Barack Obamas offentliga känslopalett är brokig och spontan. Ett sätt att avväpna publiken.

Använd så här: Med autencitet. Annars får det motsatt effekt.

Fokusera på visionen

Efter att en president suttit åtta år vet nog de flesta vad han står för. Men det beror ju också på att han grundlagt den uppfattningen och igenkänningen hos lyssnare genom att tidigare under sin karriär varit noga med att förmedla vad han vill.

Använd så här: Om du är ny på din post – förmedla din vision tidigt och ofta. Återknyt till den så ofta du kan, både genom enskilda presentationer såväl som olika stadier i din organisations utveckling.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.