4 toppchefer: Så hanterar du krisen – på bästa sätt
När förändringstakten ökar på företagen gäller det att ha en stark inre kompass. Inte minst behöver man kunna stå fast i sin värdegrund när det blir kris. Chef frågade några framgångsrika chefer om vilka fyra ledaregenskaper deras inre kompass snurrar runt.
”Du måste ha integritet”
Katarina Berg, CHRO, Spotify:
1) Ha integritet
När det är kris är det lätt att bli impulsdriven och dras med i vad andra tycker. Det är viktigt att ha integritet och kunna stå för sina värderingar.
2) Överkommunicera internt
Jobba med transparens även när man inte riktigt vet, och se framför allt till att överkommunicera internt.
3) Okej att vara orolig
Tredje väderstrecket är att vara autentisk, att vara sig själv. Jag tror att folk känner av om man inte är det. Det är okej att visa om man känner sig orolig eller aldrig varit i en liknande situation.
4) Välj dina kanaler
Kommunicera, kommunicera, kommunicera. När man leder i kris måste man fundera över hur man kommunicerar – och i vilka kanaler.
”Gör det du tror på”
Stefan Hector, polismästare, chef för operativa insatsstyrkan:
1) Hitta ett mål
Peka ut ett tydligt mål utan att vara särskilt specifik om hur man tar sig dit.
2) Skapa förutsättningar
Ett uppdragstaktiskt förhållningssätt, så att ledare och medarbetare tar sig mot målet på det sätt de finner lämpligast. Möjliggör för de som har bäst bild och förmåga.
3) Ha ett tillåtande klimat
Viljan att göra rätt ska vara starkare än rädslan att göra fel. Uppmuntra dumma frågor, acceptera att det blir fel när människor försöker.
4) Vänta inte, gör något
Ett gammalt kavalleriordspråk: Uraktlåtenhet att handla ligger chefen mer till last än ett felaktigt val av medel.
”Man måste vara ärlig”
Maria Hedström, chefbarnmorska, Södertälje sjukhus:
1) Tänk på medarbetarnas bästa
Man måste vara snäll och alltid vilja sina medarbetares bästa.
2) Lita på medarbetarna
Förutsätt att medarbetarna vill göra sitt bästa och ge dem förutsättningar att göra det.
3) Bestämma sig för att se guldet i människor
4) Var ärlig med det som är svårt
Som chef behöver jag ge utrymme för prat, både för mig själv men också för medarbetarna. Man ska inte behöva låtsas vara någon annan än den man är och man bör få det stöd utifrån som man behöver. Det är viktigt för att inte skapa en kultur där man behöver upprätthålla en framgångsfasad.”
”Agera snabbt och handfast”
Torbjörn Eriksson, vd Tenant and Partner:
”Vi reagerar på olika sätt vid kriser. Min personlighet reagerar genom att agera handfast. Jag kallar inte till stormöte om det brinner i akterruffen, då agerar jag bara.”
1) Agerar normalt fast snabbare och handfastare.
2) Börja med dig själv
Jag stämmer av med mig själv att det jag gör är kärleksfullt. Jag checkar av min intention och försöker sätta mig in i de andra personernas situation.
3) Underlätta för mottagaren
Jag försöker lägga fram saker på ett sätt så att det går att ta emot. Faktiskt så funderar jag över om jag verkligen vet att det här är sant.
4) Jag bryr mig väldigt lite om att bli omtyckt.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.