4 grundläggande förmågor för att lyckas
Från anpassningsförmåga till byggande av det egna varumärket – här är knepen för att behålla och öka din konkurrenskraft på 2020-talets arbetsmarknad.
1 Anpassa dig och blomstra. Gigekonomin växer och allt fler organisationer satsar på konsulter, frilansare och korttidsanställda. Det kräver medarbetare som är flexibla och snabbt kan anpassa sig till företagskulturen.
”Anpassningsförmåga sticker ut som 2020-talets mest relevanta egenskap”, säger Jason Wingard, forskare inom ledarskap och organisation vid Columbia University School of Professional Studies till Financial Times.
”Baby boomer-generationen och generation X är generellt inte särskilt flexibla. De har ofta varit på samma jobb under lång tid och vill gärna ha en stegvis förändring, medan de yngre ur millenniegenerationen och generation Z inte förväntar sig att stanna i en yrkesroll särskilt länge”, säger han.
2 Var kreativ. Kreativitet väntas bli en av de mest efterfrågade förmågorna i mängder av branscher, från medier till transportsektorn. Företagen efterfrågar människor som kan arbeta och vara kreativa ihop med teknologin, om det så innebär att jobba ihop med en ”cobot”, en robot-kollega. ”Kreativitet är alltid väldigt uppskattat. Kanalisera den till din egen strategi”, säger Jason Wingard.
3 Utveckla din emotionella intelligens. Så kallade mjuka egenskaper, som samarbetsförmåga och empati, står högt i kurs under 2020-talet, spår experterna. Coachning och mentorskap är grundläggande för effektiv ledning av ännu mer föränderliga team. Medarbetare som på djupet förstår vad arbetsgivaren behöver kan smidigt förflytta sig mellan olika arbetsgrupper.
”Vanligtvis tar det tre till fem år att bli en högpresterare. Men om du förmår att gå med strömmen, ställa rätt frågor och vinna förtroende, kan det räcka med nio månader”, säger ledarskapsprofessorn Rob Cross till Financial Times.
4 Bygg ditt personliga varumärke. För att göra karriär under 2020-talet behöver du vårda ditt personliga varumärke online på grund av den ökande konkurrensen på de digitala plattformarna, särskilt bland människor som inte ses regelbundet.
”Du behöver inte bara utveckla dig själv, utan också låta människor veta vilka egenskaper du har och göra dem kända”, säger Jason Wingard.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.