allbright
Amanda Lundeteg. Foto: Linnéa Jonasson/Appendix Fotografi

”Alltför vanligt med sextrakasserier på jobbet”

Över 20 000 inlägg på Twitter. Många har vittnat om sexuella trakasserier i kampanjen #MeToo. Men hur ser det på svenska arbetsplatser? Det är skrämmande vanligt, enligt stiftelsen Allbright.

Det började med att kända skådespelare vittnade om att en amerikansk filmdirektör utsatt dem för sexuella trakasserier. Sedan dess har miljontals människor deltagit i kampanjen på sociala medier #MeToo för att berätta hur verkligheten ser ut för en stor mängd kvinnor idag.

Chef skrev en text hur arbetsgivare ska agera när man misstänker att en medarbetare är utsatt för sexuella trakasserier av en kollega. Men hur ser det ut på svenska arbetsplatser? Inte bra, enligt stiftelsen Allbright som arbetar för jämställdhet i näringslivet.

”Vi får in vittnesmål hela tiden. Det här är alltför vanligt. Till exempel chefer som gör närmanden på konferenser”, säger talespersonen Amanda Lundeteg till Dagens Industri.

Chef Seminarium: Ta ditt ansvar sin chef och säkra din arbetsplats mot trakasserier. Våra experter dig verktygen.

Även chefsstrategen på Folksam vittnar om att kränkningar förekommer i näringslivet.

”Det har kommit andra kvinnor till mig och berättat om sina upplevelser. Om män som klappat dem på rumpan och frågat om de fick något i helgen”, säger Carina Lundberg Markow.

Trots att Folksam har nolltolerans mot sexuella trakasserier berättar vd:n Jens Henriksson för DI.se att företaget fått hantera anklagelser mer än en gång.

”Vi har haft problem som andra företag”, säger Jens Henriksson.

Läs också: 5 steg: Så hanterar du sexuella anklagelser på jobbet

Relaterade artiklar

Lastbil med texten
Arbetsmiljö

Här är Sveriges friskaste företag

Returpack Pantamera lyckas bäst med att skapa en arbetsplats där människor mår bra och där jobbet är en bidragande faktor till hälsa och livskvalitet. Det menar hälsoföretaget Feelgood, som utsett dem till Sveriges friskaste företag.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
tacksamhetsutmaning
Arbetsmiljö

Starta en tacksamhetsutmaning – på jobbet

Människor som känner tacksamhet är bättre på att hantera stress, återhämtar sig snabbare från sjukdom och har ofta bättre hälsa sett till bland annat blodtryck och immunförsvar. Så varför inte dra igång en tacksamhetsutmaning på jobbet?
distansarbete
Arbetsmiljö

Distansarbetet har ökat – med 400 procent

Under coronakrisen har distansarbetet ökat med mer än 400 procent i yrkesgruppen som har förutsättningar att jobba hemifrån, visar en ny undersökning. 39 procent av de som jobbar hemma är mer nöjda med sin arbetssituation än tidigare – men en majoritet saknar fikastunderna.
Guldpokal
Arbetsmiljö

Tävlingskulturens nackdelar: Fusk, stress och slarv

Konkurrens, ambition och vinnarskalle-tänkande är inte alltid vägen framåt. Tävlan kan tvärtom vara skadligt för organisationers skaparkraft och framgång, menar forskaren Roland S Persson som undersökt prestationssamhällets sällan diskuterade baksidor.
lkab1800
Arbetsmiljö

Riskbedömningschefen: Så agerar du bättre på risker

Är du beredd på det fullständigt oväntade? Kanske inte – coronakrisen har blottlagt omfattande brister i hela samhällets beredskap. Karin Winsa, riskbedömningschef på LKAB, tipsar om hur du som chef kan bli bättre på att förebygga och agera på risker.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Kaffebryggare och arg person vid skrivare
Arbetsmiljö

10 saker på kontoret du ALDRIG trodde att du skulle sakna

I vanliga fall är det lätt att bli irriterad när kaffet är slut, koperingsmaskinen full och kollegan tuggar tuggummi så det hörs i hela kontorslandskapet. Men nu, efter två månader av distansarbete? Här är sakerna du aldrig trodde du skulle sakna.