lb16397
FOTO: Lotta Bergseth

5 steg: Sexanklagelser på jobbet – så agerar du som chef

En medarbetare blir anklagad för sexuella trakasserier. Hur agerar du som chef? Här är HR-expertens 5 steg för att hantera situationen skyndsamt – men korrekt.

Senaste dagarna har #metoo trendat i sociala medier där kvinnor vittnat om sexuella trakasserier de blivit utsatta för. På en arbetsplats kallas det för kränkande särbehandling.

Om samma sak inträffar inom en organisation där rykten och uttalade anklagelser riktas mot en eller flera medarbetare: Vad har du för ansvar som chef?

Varje arbetsgivare har enligt lagen ansvar för arbetsmiljön. Där ingår det att ha en policy och handlingsplan för hur man ska agera om man som chef får kännedom om kränkande särbehandling.

Chef Seminarium: Så säkrar du din arbetsplats mot sexuella trakasserier. Boka din plats till seminariet Efter #metoo nu.

Annika Ahnlund är grundare av HR-bloggen.se som 2016 fick pris som årets bästa företagsblogg. Hon säger att en chef i en sådan situation måste agera direkt.

”Vifta absolut inte bort det. Ta det på allvar”, säger Ahnlund.

En viktig åtgärd är att skyndsamt ha enskilda samtal med berörda parter. Betoning på ”enskilda” för att så mycket som möjligt ska komma upp till ytan.

”Du vill ha ett öppet samtal för att få en bild av situationen och vad parterna säger om anklagelserna”, säger Annika Ahnlund.

När du har en övergripande bild kan det vara läge att starta en internutredning. Denna sköter antingen Företagshälsovården (om avtal finns) eller en extern konsult.

”Det är bra att någon utifrån driver utredningen. En sådan person kommer till arbetsplatsen med helt nya ögon och påverkas inte lika stor grad av relationsband”.

Ska de berörda parterna jobba vidare som vanligt?

”Det är vanligt att den anklagade tvingas ta en time-out medan utredningen pågår. Eller blir sjukskriven”.

Läs också: Chefens checklista för arbetsmiljöarbetet

Den som drabbats då?

”När du snabbt stoppat de kränkande handlingarna som pågår måste du ge stöd till den som drabbats”.

Hur ska du som chef kommunicera med övrig personal?

”Lägg inte locket på – då ökar bara ryktena. Var så transparant som är möjligt där du förklarar för de som berörs av händelsen att det pågår en utredning och vad som kommer hända medan den pågår”.

Varför är det viktigt att kommunicera?

”För att det ger en trygghet av att arbetsgivaren tar sitt ansvar”, säger Annika Ahnlund.

Det låter som chefer har ett stort ansvar här?

”Varje chef har ett ansvar att förebygga kränkande särbehandling. Du som chef ska inte kunna allt – men du ska ta hjälp när din kompetens inte räcker till”.

Chef Seminarium: Som chef har du ansvar att skapa en trygg arbetsmiljö. På Chefs seminarium får du verktygen – boka din plats nu.

5 steg för att hantera trakasserier på jobbet

1) Ta det på allvar

Agera så fort du får kännedom. Kolla upp vad företaget har för handlingsplan för kränkande särbehandling (mobbning/sexuella trakasserier). Vifta inte bort det!

2) Prata med parterna

Kalla till enskilda samtal med de som är berörda. Den som kommer med anklagelserna och den som är utpekad. Här vill du ett öppet samtal där så mycket som möjligt ska komma fram.

3) Ta inte parti

Håll dig neutral och skapa dig en bild vad det handlar om. Viktigt att inte köra sitt eget race utan kolla hur företaget ska agera. Till exempel: Finns det ett kontrakt med företagshälsovården? Nyttja det i så fall.

4) Starta en internutredning

Här kan HR-avdelningen vara en stödresurs för att du ska göra rätt. Speciellt om du är ny som chef. Det kan finnas ett värde i att ta in en person utifrån som ser på situationen och de inblandade med nya ögon.

5) Kommunicera

Förklara så mycket du kan. Att ni haft enskilda samtal och att företaget startat en internutredning. Det skapar trygghet på arbetsplatsen och motverkar att rykten fortsätter att spridas.

Till sist: Om någon blir sjukskriven pga kränkande särbehandling (mobbning eller sexuella trakasserier) måste det anmälas till Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan via denna länk!

FAKTA: Det här säger lagen

Kränkande särbehandling, såsom mobbning, regleras av arbetsmiljölagen. Trakasserier och sexuella trakasserier regleras däremot av Diskrimineringslag 2008:567.

Arbetsmiljölagen:

Arbetsgivare är skyldiga att förebygga och åtgärda kränkande särbehandling enligt Arbetsmiljölagen och föreskriften AFS 2015:4, Organisatorisk och social arbetsmiljö. Arbetsgivare måste ha en policy mot kränkande särbehandling samt en handlingsplan med tydliga rutiner hur man som chef eller drabbad ska agera, vart man ska vända sig.

Diskrimineringslagen:

Det är Diskrimineringslagen 2008:567 reglerar trakasserier och sexuella trakasserier. Syftet med lagen är att motverka diskriminering och främja lika rättigheter oavsett kön, könsöverskridande identitet, etnisk tillhörighet, religion, sexuell läggning eller ålder.

Läs också: Krisexperten: Här är chefens vanligaste misstag

Relaterade artiklar

Man sitter på golvet med en bärbar dator i knät
Arbetsmiljö

Sifo: Fortsatt hemarbete 2022

Det nya arbetssättet är här för att stanna. Enligt en ny Sifo-undersökning kommer de som jobbat hemifrån fortsätta med det i år. Vanligast är att arbeta hemifrån några dagar i veckan. I och med det kommer ergonomin på hemmakontoret  ha ännu större betydelse.

Pelle Paulsson, vd på Maxi Ica Värmdö, erbjuder sina medarbetare förmånscyklar. Foto: Nils Petter Nilsson
Annonssamarbete Chef + Bikelease

”Förmånscykel ger gladare medarbetare”

För två år sedan valde Pelle Paulsson, vd på Maxi Ica Värmdö, att erbjuda alla medarbetare förmånscyklar. ”Det är ett prisvärt sätt att förbättra folkhälsan och få gladare medarbetare”, säger han. Från och med den första januari är det dessutom ännu billigare med förmånscykel.
machoindex-illustration
Arbetsmiljö

Larmrapport: Machoattityderna ökar inom samhällsbyggnad

Den skadliga machokulturen i samhällsbyggnad ökar. Det visar Byggchefernas machoindex för 2022 som presenteras idag.

Kontorslandskap
Arbetsmiljö

Ny studie: Kontorsmiljön avgörande för motivationen

Om du som chef känner oro över hur dina medarbetare ska hålla motivationen vid liv när det är dags att gå tillbaka till kontoret är du inte ensam. Var tredje medarbetare mellan 35 och 49 år tvivlar nämligen på att arbetsgivarna kommer kunna skapa motivationen för att de ska komma in till kontoret. Det visar undersökning gjord av Kantar Sifo på uppdrag av MER Arkitekter.

Två kvinnor skakar hand.
Arbetsmiljö

Hövlighet kan öka välmående och prestation

Hövlighet på jobbet påverkar både prestation och hälsa. En ohövlig ton kan lätt sätta sig i hela företagskulturen. Nu testar forskare en ny modell på svenska arbetsplatser som ska motverka ohövlighet. 

en kvinna sitter framför sin dator och ser frustrerad ut. I bakgrunden samtalar kollegor.
Arbetsmiljö

Dålig företagskultur stressar anställda

En negativ företagskultur är den största orsaken till stress på jobbet, enligt en ny undersökning. På andra och tredje plats kommer hög arbetsbelastning och brist på resurser.

Det finns enkla och effektiva sätt för chefer att öka engagemanget hos medarbetarna. &franklys Caroline Fjellner tipsar om vad som går att börja med direkt.
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 sätt för chefer att öka engagemanget – redan i dag

Engagemanget på jobbet har tagit stryk under pandemin. Men det finns flera enkla saker som du som chef kan göra direkt för att vända trenden. Vilket av tipsen tänker du börja med?
En kvinna arbetar framför datorn i sitt hem.
Arbetsmiljö

Hälften får mer gjort på distans än på kontoret

Hälften jobbar mer när de arbetar hemifrån än när de är på den gemensamma arbetsplatsen, visar en ny Novus-undersökning. Den visar också att en majoritet vill fortsätta jobba på distans, till viss del eller helt. Men allt fler får inte den flexibilitet de önskar av arbetsgivaren.