lb16397
FOTO: Lotta Bergseth

5 steg: Sexanklagelser på jobbet – så agerar du som chef

En medarbetare blir anklagad för sexuella trakasserier. Hur agerar du som chef? Här är HR-expertens 5 steg för att hantera situationen skyndsamt – men korrekt.

Senaste dagarna har #metoo trendat i sociala medier där kvinnor vittnat om sexuella trakasserier de blivit utsatta för. På en arbetsplats kallas det för kränkande särbehandling.

Om samma sak inträffar inom en organisation där rykten och uttalade anklagelser riktas mot en eller flera medarbetare: Vad har du för ansvar som chef?

Varje arbetsgivare har enligt lagen ansvar för arbetsmiljön. Där ingår det att ha en policy och handlingsplan för hur man ska agera om man som chef får kännedom om kränkande särbehandling.

Chef Seminarium: Så säkrar du din arbetsplats mot sexuella trakasserier. Boka din plats till seminariet Efter #metoo nu.

Annika Ahnlund är grundare av HR-bloggen.se som 2016 fick pris som årets bästa företagsblogg. Hon säger att en chef i en sådan situation måste agera direkt.

”Vifta absolut inte bort det. Ta det på allvar”, säger Ahnlund.

En viktig åtgärd är att skyndsamt ha enskilda samtal med berörda parter. Betoning på ”enskilda” för att så mycket som möjligt ska komma upp till ytan.

”Du vill ha ett öppet samtal för att få en bild av situationen och vad parterna säger om anklagelserna”, säger Annika Ahnlund.

När du har en övergripande bild kan det vara läge att starta en internutredning. Denna sköter antingen Företagshälsovården (om avtal finns) eller en extern konsult.

”Det är bra att någon utifrån driver utredningen. En sådan person kommer till arbetsplatsen med helt nya ögon och påverkas inte lika stor grad av relationsband”.

Ska de berörda parterna jobba vidare som vanligt?

”Det är vanligt att den anklagade tvingas ta en time-out medan utredningen pågår. Eller blir sjukskriven”.

Läs också: Chefens checklista för arbetsmiljöarbetet

Den som drabbats då?

”När du snabbt stoppat de kränkande handlingarna som pågår måste du ge stöd till den som drabbats”.

Hur ska du som chef kommunicera med övrig personal?

”Lägg inte locket på – då ökar bara ryktena. Var så transparant som är möjligt där du förklarar för de som berörs av händelsen att det pågår en utredning och vad som kommer hända medan den pågår”.

Varför är det viktigt att kommunicera?

”För att det ger en trygghet av att arbetsgivaren tar sitt ansvar”, säger Annika Ahnlund.

Det låter som chefer har ett stort ansvar här?

”Varje chef har ett ansvar att förebygga kränkande särbehandling. Du som chef ska inte kunna allt – men du ska ta hjälp när din kompetens inte räcker till”.

Chef Seminarium: Som chef har du ansvar att skapa en trygg arbetsmiljö. På Chefs seminarium får du verktygen – boka din plats nu.

5 steg för att hantera trakasserier på jobbet

1) Ta det på allvar

Agera så fort du får kännedom. Kolla upp vad företaget har för handlingsplan för kränkande särbehandling (mobbning/sexuella trakasserier). Vifta inte bort det!

2) Prata med parterna

Kalla till enskilda samtal med de som är berörda. Den som kommer med anklagelserna och den som är utpekad. Här vill du ett öppet samtal där så mycket som möjligt ska komma fram.

3) Ta inte parti

Håll dig neutral och skapa dig en bild vad det handlar om. Viktigt att inte köra sitt eget race utan kolla hur företaget ska agera. Till exempel: Finns det ett kontrakt med företagshälsovården? Nyttja det i så fall.

4) Starta en internutredning

Här kan HR-avdelningen vara en stödresurs för att du ska göra rätt. Speciellt om du är ny som chef. Det kan finnas ett värde i att ta in en person utifrån som ser på situationen och de inblandade med nya ögon.

5) Kommunicera

Förklara så mycket du kan. Att ni haft enskilda samtal och att företaget startat en internutredning. Det skapar trygghet på arbetsplatsen och motverkar att rykten fortsätter att spridas.

Till sist: Om någon blir sjukskriven pga kränkande särbehandling (mobbning eller sexuella trakasserier) måste det anmälas till Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan via denna länk!

FAKTA: Det här säger lagen

Kränkande särbehandling, såsom mobbning, regleras av arbetsmiljölagen. Trakasserier och sexuella trakasserier regleras däremot av Diskrimineringslag 2008:567.

Arbetsmiljölagen:

Arbetsgivare är skyldiga att förebygga och åtgärda kränkande särbehandling enligt Arbetsmiljölagen och föreskriften AFS 2015:4, Organisatorisk och social arbetsmiljö. Arbetsgivare måste ha en policy mot kränkande särbehandling samt en handlingsplan med tydliga rutiner hur man som chef eller drabbad ska agera, vart man ska vända sig.

Diskrimineringslagen:

Det är Diskrimineringslagen 2008:567 reglerar trakasserier och sexuella trakasserier. Syftet med lagen är att motverka diskriminering och främja lika rättigheter oavsett kön, könsöverskridande identitet, etnisk tillhörighet, religion, sexuell läggning eller ålder.

Läs också: Krisexperten: Här är chefens vanligaste misstag

nyhetsbrev_1800

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

inflytande
Arbetsmiljö

Undersökning: Så stort inflytande har kollegerna – i våra liv

Känns det som att jobbet styr ditt liv? En undersökning visar nu att bara familj och vänner har större inflytande än kollegerna.
Bort med stressande och kostsamma slösmöten tycker Sylvia Nylin, på Svenska Möten. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Svenska Möten

Så här sätter du stopp för era slösmöten

Dåliga möten är dyra och stressande. En risk för både lönsamhet och människor.
Sylvia Nylin på Svenska Möten har tipsen som gör dig till en skicklig mötesledare.

ojamlikhet
Arbetsmiljö

Var fjärde kvinna upplever ojämlikhet – på sitt jobb

Hur jämställt är det på din arbetsplats? I en färsk undersökning uppger var fjärde svensk kvinna att de upplever bristfällig jämlikhet på sin arbetsplats.
pajobbet123
Arbetsmiljö

Hur många svenskar är frustrerade på jobbet?

Om du ibland känner frustration på jobbet är det inte konstigt. Du är i alla fall inte ensam om det, visar en färsk undersökning.
nintendochef
Arbetsmiljö

Nintendo-chefen gick till jobbet med droppställning

Han ligger bakom ett av Nintendos mest framgångsrika TV-spel. Men Masahiro Sakurai har fått betala med sin hälsa.
bjornlunden
Arbetsmiljö

Här är företaget där alla sätter varandras löner

Här är företaget där de anställda sätter lön på varandra – och vet exakt vad kollegerna tjänar. ”Det handlar om sunt förnuft”, säger Ulf Svensson, vd för Björn Lundén Information utanför Hudiksvall.
Kerstin Winberg på Randstad. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Aditro

Bytet av system ger Randstad nya fördelar

Ett nytt lönesystem förändrade förutsättningarna på ekonomiavdelningen hos Randstad – bättre kontroll, mindre övertid och nöjdare chefer och medarbetare.

bilf
Arbetsmiljö

Undersökning: Är det okej att kramas på jobbet?

Krama en kollega eller inte. En ny undersökning har undersökt vilka kärleksuttryck vi tycker är okej på jobbet.
nyhetsbrev_1800

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden