lb16397
FOTO: Lotta Bergseth

5 steg: Sexanklagelser på jobbet – så agerar du som chef

En medarbetare blir anklagad för sexuella trakasserier. Hur agerar du som chef? Här är HR-expertens 5 steg för att hantera situationen skyndsamt – men korrekt.

Senaste dagarna har #metoo trendat i sociala medier där kvinnor vittnat om sexuella trakasserier de blivit utsatta för. På en arbetsplats kallas det för kränkande särbehandling.

Om samma sak inträffar inom en organisation där rykten och uttalade anklagelser riktas mot en eller flera medarbetare: Vad har du för ansvar som chef?

Varje arbetsgivare har enligt lagen ansvar för arbetsmiljön. Där ingår det att ha en policy och handlingsplan för hur man ska agera om man som chef får kännedom om kränkande särbehandling.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Annika Ahnlund är grundare av HR-bloggen.se som 2016 fick pris som årets bästa företagsblogg. Hon säger att en chef i en sådan situation måste agera direkt.

”Vifta absolut inte bort det. Ta det på allvar”, säger Ahnlund.

En viktig åtgärd är att skyndsamt ha enskilda samtal med berörda parter. Betoning på ”enskilda” för att så mycket som möjligt ska komma upp till ytan.

”Du vill ha ett öppet samtal för att få en bild av situationen och vad parterna säger om anklagelserna”, säger Annika Ahnlund.

När du har en övergripande bild kan det vara läge att starta en internutredning. Denna sköter antingen Företagshälsovården (om avtal finns) eller en extern konsult.

”Det är bra att någon utifrån driver utredningen. En sådan person kommer till arbetsplatsen med helt nya ögon och påverkas inte lika stor grad av relationsband”.

Ska de berörda parterna jobba vidare som vanligt?

”Det är vanligt att den anklagade tvingas ta en time-out medan utredningen pågår. Eller blir sjukskriven”.

Den som drabbats då?

”När du snabbt stoppat de kränkande handlingarna som pågår måste du ge stöd till den som drabbats”.

Hur ska du som chef kommunicera med övrig personal?

”Lägg inte locket på – då ökar bara ryktena. Var så transparant som är möjligt där du förklarar för de som berörs av händelsen att det pågår en utredning och vad som kommer hända medan den pågår”.

Varför är det viktigt att kommunicera?

”För att det ger en trygghet av att arbetsgivaren tar sitt ansvar”, säger Annika Ahnlund.

Det låter som chefer har ett stort ansvar här?

”Varje chef har ett ansvar att förebygga kränkande särbehandling. Du som chef ska inte kunna allt – men du ska ta hjälp när din kompetens inte räcker till”.

5 steg för att hantera trakasserier på jobbet

1) Ta det på allvar

Agera så fort du får kännedom. Kolla upp vad företaget har för handlingsplan för kränkande särbehandling (mobbning/sexuella trakasserier). Vifta inte bort det!

2) Prata med parterna

Kalla till enskilda samtal med de som är berörda. Den som kommer med anklagelserna och den som är utpekad. Här vill du ett öppet samtal där så mycket som möjligt ska komma fram.

3) Ta inte parti

Håll dig neutral och skapa dig en bild vad det handlar om. Viktigt att inte köra sitt eget race utan kolla hur företaget ska agera. Till exempel: Finns det ett kontrakt med företagshälsovården? Nyttja det i så fall.

4) Starta en internutredning

Här kan HR-avdelningen vara en stödresurs för att du ska göra rätt. Speciellt om du är ny som chef. Det kan finnas ett värde i att ta in en person utifrån som ser på situationen och de inblandade med nya ögon.

5) Kommunicera

Förklara så mycket du kan. Att ni haft enskilda samtal och att företaget startat en internutredning. Det skapar trygghet på arbetsplatsen och motverkar att rykten fortsätter att spridas.

Till sist: Om någon blir sjukskriven pga kränkande särbehandling (mobbning eller sexuella trakasserier) måste det anmälas till Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan via denna länk!

FAKTA: Det här säger lagen

Kränkande särbehandling, såsom mobbning, regleras av arbetsmiljölagen. Trakasserier och sexuella trakasserier regleras däremot av Diskrimineringslag 2008:567.

Arbetsmiljölagen:

Arbetsgivare är skyldiga att förebygga och åtgärda kränkande särbehandling enligt Arbetsmiljölagen och föreskriften AFS 2015:4, Organisatorisk och social arbetsmiljö. Arbetsgivare måste ha en policy mot kränkande särbehandling samt en handlingsplan med tydliga rutiner hur man som chef eller drabbad ska agera, vart man ska vända sig.

Diskrimineringslagen:

Det är Diskrimineringslagen 2008:567 reglerar trakasserier och sexuella trakasserier. Syftet med lagen är att motverka diskriminering och främja lika rättigheter oavsett kön, könsöverskridande identitet, etnisk tillhörighet, religion, sexuell läggning eller ålder.

Relaterade artiklar

tam-2
Arbetsmiljö

Tillit till chefen stoppar stress

Stora förändringar på jobbet kan leda till stress och oro. Därför blir förtroendet för chefen extra viktigt, visar en avhandling.

feedback_webb
Annonssamarbete Chef + Workday

Feedback ÄNNU viktigare än du tror

Vill man ha nöjda kunder så gäller det att börja med nöjda medarbetare. Då är feedback en nyckel. ”Vi ser en pay-it-forward-effekt”, säger Mattias Bolander på Workday.
spotify-2
Arbetsmiljö

Spotify: Nu skrotar vi helgdagar

Är julen inte så viktig för dig? Då kan du i stället vara ledig en annan helgdag – om du jobbar på Spotify. Eftersom det finns 90 nationaliteter i företaget tror Spotify på större flexibilitet.

sorg
Arbetsmiljö

Första Hjälpen-kit vid sorg för chefer

Ensjukvårdslåda med plåster och bandage finns nog på alla arbetsplatser. Nu kommer en version vid sorg.
radda
Arbetsmiljö

3 situationer som skrämmer anställda

Många är rädda på jobbet. Både chefer och medarbetare.

klader
Arbetsmiljö

7 klädesplagg du ska undvika

Du vägrar att införa en klädpolicy på jobbet. Men samtidigt dyker medarbetare upp i flipflops eller trasiga jeans. Så här ska du tackla problemet, enligt affärsajten Forbes.

nyttaaa
Arbetsmiljö

7 tillfällen du ska säga upp dig – första dagen

Efter en tid av intervjuer och jobbansökningar – nu ska du äntligen börja ditt nya jobb. Men det finns tillfällen då det redan första dagen händer saker du inte ska behöva acceptera som nyanställd.
allbright
Arbetsmiljö

Allbrights vd: ”Alltför vanligt i näringslivet”

Över 20 000 inlägg på Twitter. Många har vittnat om sexuella trakasserier i kampanjen #MeToo. Men hur ser det på svenska arbetsplatser? Det är skrämmande vanligt, enligt stiftelsen Allbright.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden