Så lyckas du med interimschefen

Allt fler blir interimschefer i vårt allt mer flytande arbetsliv, visar forskning. Men för att det ska lyckas på arbetsplatsen gäller det att göra på rätt sätt.

Karriär
Text: Sara Hasbar
Publicerad
En hand håller upp en skylt som det står Interimschef på mot en jeansblus som bakgrund.

Gigjobben blir allt vanligare, liksom att organisationer förlitar sig på inhoppare och konsulter i ett allt mer flytande arbetsliv. Det är en utveckling som också innebär att interimscheferna blir fler, enligt Viktoria Rubin, som är forskare i organisationspedagogik vid Stockholms universitet. I ett pågående forskningsprojekt undersöker hon hur företag, organisationer och anställda påverkas av utvecklingen.

”Det behöver vara tydligt vad uppdraget är och den person som tar in interimschefen behöver förankra det internt för annars blir det väldigt tungjobbat”, säger hon till Arbetsvärlden.

Att det blivit vanligare att anlita interimschefer kan delvis bero på att organisationerna i dag är mer slimmade än tidigare:

”Det finns inget slack i systemet längre, därför kan man inte alltid längre hitta folk som kan rycka in i projekt internt. Vi har ett annat sätt att bemanna idag och då passar det med interimschefer”, säger Viktoria Rubin.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden