6 trender: Så här kan framtidens kontor se ut

Våra kontor har utvecklats under över 300 år där trender kommit och gått. Nu släpps en ny rapport med 6 trender som kan forma framtidens arbetsplatser.

Minns du första gången du jobbade på ett kontor? Oavsett vilket år det var ser din arbetsplats nog rätt annorlunda ut idag. Våra kontor utvecklas hela tiden och det öppna landskapet är snabbt utbytt till desto mer rörliga arbetsplatser, vilket Chef nyligen skrivit om.

Nu släpper Cushman & Wakefield en rapport med 6 trender som är extra heta just nu. Enligt företaget kan dessa trender vara med och forma morgondagens arbetsplatser. Till exempel bidrar den digitala utvecklingen till att vi kan jobba nästan överallt – vilket ställer nya utmaningar på företagen att forma arbetsmiljön.

Här är 6 trender som kan forma framtidens kontor: 

1) Intelligenta byggnader

Kan även byggnader vara intelligenta? Ja, om den kommunicerar med oss människor genom data. Rapporten visar att lokalkostnader är den nästa högsta utgiften för svenska företag, samtidigt som endast 45% av lokalerna faktiskt nyttjas. Hela personalstyrkan är med andra ord sällan på jobbet samtidigt. Genom data kan byggnaden berätta för dig via en app var i byggnaden det är flest folk, vilken temperatur det är och vilken ljudvolym det är på olika ställen. Smart va?

2) Välmåendet i första hand

Arbetsgivaren måste prioritera att medarbetarna har en sund balans med arbets- och privatliv. När gränserna suddas ut ställer det högre krav på arbetsgivaren. Därför behövs det ett större fokus på hälsa och välbefinnande på arbetsplatsen. Det kan vara bättre luftkvalité, bättre temperatur i lokalen, tillgång till grönskande växter, isolering från störande buller samt att företaget uppmuntrar till aktivitet och goda matvanor. Enligt siffror från Arbetsmiljöverket presterar en medarbetare med arbetsplatsproblem i snitt 38 procent sämre än om situationen varit omvänd.

3) Urbana miljöer

I stället för att bygga stora och dyra kontorsbyggnader utanför stadskärnan där företaget förväntas kunna erbjuda en personalrestaurang är det en trend att vilja verka i centrum. Förutom att själv kunna välja restaurang, gym värdesätter vi en smidig kollektivtrafik och möjlighet att integrera med andra människor. Alltså andra människor inte nödvändigtvis är våra kolleger. Möjligheterna för en afterwork minskar om kontoret ligger långt utanför staden.

4) Socialt ansvar

Generationen som kallas för ”millenials”, födda mellan 1980 och 2000, befinner sig på arbetsmarknaden. Gruppen brukar beskrivas som en generation med arbetsmoral, men bara om det finns ett tydligt syfte. 3 av 4 i generationen anser att ett företags sociala och miljömässiga arbete avgör var de vill jobba, visar undersökningar. Därför kommer det sociala ansvaret bli extra viktigt för arbetsgivare i framtiden.

5) Möjlighet till gemenskap

Om vardagen tidigare innehöll två tydliga platser, hemmet och kontoret, kan det finnas behov för en tredje plats. Dagens teknik gör det möjligt att jobba överallt, men vi behöver fortfarande dela erfarenheter med kolleger. Därför finns det idag ställen, till exempel Impact Hub i Stockholm, där du tillfälligt kan hyra ett kontor. Lite som det traditionella kontoret och det nya på samma gång.

6) Utrymme för ”gigare”

”Guldklockans tid är förbi” är titeln på den bok Christian Albinsson och Gustaf Geterud skrivit om hur du rekryterar rätt arbetskraft i framtiden. Och att jobba länge på ett och samma företag står inte högt i kurs bland dagens unga vuxna. 70 procent uppger i en undersökning att de kan tänka sig att ”giga” (frilansa/vara konsult) för att få jobba mer självständigt. Därför måste arbetsplatsen vara mer anpassad för att det finns allt fler medarbetare som inte är anställda. Alltså färre enskilda bås och fler öppna arbetsytor.

Läs också: Så leder du "millenials" – 90-talisterna avslöjar

Relaterade artiklar

Nicole Kavander
Arbetsmiljö

11 punkter: Så motverkar du rasism på arbetsplatsen

Många chefer är inte medvetna om sina implicita fördomar. Och oftast går det fel vid rekryteringen trots att man tror att man gör rätt. Det säger Nicole Kavander, som står bakom uppropet A call for change.
mattias_tornblom
Annonssamarbete Chef + Dustin

”Chefer – här är läxan inför nästa kris”

Ta tillvara lärdomarna. Hitta dina guldkorn. Och undvik att ha en taxi på uppfarten med taxametern på. Det är några råd som Mathias Törnblom på Dustin vill skicka med till chefer – inför nästa kris.
Två tummar upp
Arbetsmiljö

8 av 10 chefer nöjda med krisledarskapet

En majoritet av cheferna inom vård och omsorg är nöjda med ledarskapet under coronapandemin, visar en undersökning. Chefskollegorna samt familj och vänner har varit det viktigaste stödet under krisen. 
Klocka och arbetsplats med sex timmars arbetsdag
Arbetsmiljö

Varannan: Vi klarar åtta timmars arbete på sex timmar

55 procent av de svarande vill införa sex timmars arbetsdag, visar en ny Sifo-undersökning. Dessutom menar varannan att de skulle få lika mycket gjort på sex timmar som på åtta.
Fyra personer med
Arbetsmiljö

46 procent tycker att det gnälls mycket på jobbet

Nästan hälften, 46 procent, tycker att det gnälls mycket eller för mycket på arbetsplatsen, visar en ny undersökning från Manpower Work Life.
Två personer som gör
Arbetsmiljö

Så coronasäkrar du arbetsplatsen

Smittfri arbetsplats – men hur? I en stor rapport berättar världens största hr-företag om hur du förbereder arbetsplatsen inför en ny verklighet där social distansering fortsatt är vad som gäller.
Ge cheferna mer stöd, uppmanar Lilian Ekelin på andfrankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Nu behöver chefen mer stöd – från sin chef

Svenska chefer har imponerat. Engagemang och välmående hos medarbetare har hållits uppe under pandemin. Men nu syns ett trendbrott. ”Cheferna behöver mer stöd”, säger hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.
soecosecondhandhett1800
Arbetsmiljö

Hett med begagnad inredning på företag

Allt fler företag väljer att inreda med begagnade kontorsmöbler – och under coronaepidemin är det även fler som utrustat sina hemmakontor med återbrukade stolar och bord.