flyr

5 misstag: Så enkelt tappar du talangerna

De bästa och mest talangfulla medarbetarna försvinner på löpande band. Kanske är det något du gör fel som chef. Här är fem saker som kan orsaka en personalflykt på arbetsplatsen.

När nyexaminerade studenter i Sverige nyligen fick lista vad som är viktigast på en arbetsplats toppade bra kollegor och en bra chef listan. Men vad händer när det är det motsatta? Oftast innebär det en personalflykt som skapar oordning på företaget och stora summor pengar att hela tiden lära upp nya medarbetare. För att inte tala på tiden man måste lägga ner på att hitta en ny personalstyrka.

Amerikanska tidningen Huffingpost har listat fem saker du som chef ska undvika om du vill behålla de duktigaste och mest talangfulla medarbetarna.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

1) Glömmer belöna medarbetarna

Gott jobb ska uppmärksammas. Det behöver inte vara det mest storstilade gesterna utan ett ”bra jobbat” kan betyda mycket för motivationen. Ta aldrig förgivet att medarbetarna står för bra prestationer. Här är god kommunikation allt.

2) De anställda får inte utvecklas

En av chefens viktigaste uppgifter: Att låta de anställda växa och utvecklas. En del av ansvaret ligger också på individen, men tillsammans kan ni hitta områden medarbetaren kan utvecklas inom. Det ger en känsla av företaget satsar på medarbetaren.

3) Kör slut på medarbetarna

En sak är att jobba hårt. Men att inte ge medarbetarna tid till återhämtning kan leda till stress och utbrändhet. Genom att hela tiden överbelasta de anställda dör motivationen och de anställda börjar leta efter mer hållbara arbetsplatser.

4) Bryr sig inte om de anställda

En bra chef finns där både vid framgång och motgång. Därför handlar gott ledarskap om att dels vara professionell, dels vara mänsklig och visa empati. Genom att genuint bry sig om medarbetarna ökar du chanserna för att behålla personalen.

5) Befordrar fel personer

Genom att sätta ihop rätt arbetsgrupper kan du skapa en framgångsrik kemi. Men att befordra fel personer kan ses som en förolämpning för personer som är duktiga och satsar på sina karriärer. Det får inte kännas som du parat ihop människorna med vänsterhanden.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Arbetsmiljö

”Hjälp! Min vän – och chef – gör inte sitt jobb!”

Läsaren Ulrika har en nära vän – som dessutom är hennes chef. Men vännen gör inte sitt jobb. Nu svarar Chefs expert i psykologi på hur frågan ska hanteras.
Sponsrat Chef + Telenor Företag

Workfulness — chefens nya priofråga

Ineffektiva möten, ständig stress och svårt att fokusera på komplicerade arbetsuppgifter. Våra jobbhjärnor kokar. Dags för chefen att satsa på Workfulness.
Arbetsmiljö

4 exempel: Här är framtidens kontor

Apples rymdskeppsliknande nya högkvarter är bara en av många spektakulära byggnader som pengastinna internetjättar uppfört på USA:s västkust. Invändigt påminner det om vardagsrum.
Arbetsmiljö

4 sätt: Så hanterar du gnällspikar

Gnäll kan döda energin på jobbet. Men som chef kan du med rätt metod få stopp på gnället och vända spiralen till något positivt.
Arbetsmiljö

Wow! Här är Sveriges första kontor – mitt i naturen

Natursköna tapeter i all ära – men i Växjö har man gått ett steg längre. Här finns nämligen Sveriges första kontor som ligger utomhus. Syftet? Ökad kreativitet och mindre stress för medarbetarna.
Arbetsmiljö

Stöttar de anställda privat – nu är de Europas bästa chefer

Först blev de bäst i Sverige. Nu har konsultföretaget Cygni även blivit utsedd till Europas bästa arbetsplats. Framgångsreceptet? Chefer som stöttar medarbetarna även i privatlivet. ”Vi ska ha chefer som har tid och engagemang att vara ett stöd”, säger vd:n Jon Persson.
Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Arbetsmiljö

Här är chefens 5 värsta egenskaper

Inkompetens, arrogans och konflikträdsla toppar listan över egenskaper som irriterar medarbetarna mest enligt en ny undersökning av Yougov.
Arbetsmiljö

Här får personalen en livsvårdstimme

Träning i all ära – men vad gör man när sjukskrivningarna kommer trots att alla medarbetare ägnar sig åt friskvård? På kommunikationsbyrån Panang i Falun införde vd:n Jonas Grenfeldt i stället en livsvårdstimme. ”Tanken är att få till den mentala guldkanten och få folk att må bättre”, säger han.
Arbetsmiljö

Trend: Tak för antal medarbetare – per chef

Över 30 medarbetare per chef. Så ser det ut för en majoritet av cheferna inom äldreomsorgen. Nu ska det ändring på det med nya riktmärken och mål i Sveriges kommuner.
Arbetsmiljö

Här är 4 heta trender chefer bör ha koll på

Talangrekrytering genom spel eller en snabbfotad organisation. Det är några av trenderna inom nordisk personalpolitik – som kan förändra arbetsmarknaden i framtiden.
Arbetsmiljö

Därför blir kvinnliga chefer mest mobbade

Påhoppad i jobbets Facebook-grupp eller skickade mejl som ignoreras. Nu visar en ny studie att tio procent blivit utsatt för cybermobbning på jobbet. Den mest utsatta gruppen är kvinnliga chefer.
Arbetsmiljö

3 tips: Så hittar du innovativa talanger

”Bara” uppmuntran från chefen räcker inte för att öka innovationstakten. I stället är det medarbetarens förmåga att ta egna initiativ som avgör om det faktiskt blir någon innovation i slutändan, visar en ny studie från Göteborgs universitet. Och det i sin tur bygger på en god relation med dina medarbetare.
Arbetsmiljö

Stina Nordström hamnade mitt i terrordådet: ”Får en chef krisa?"

Hon var en hårsmån från att träffas av lastbilen på Drottninggatan. Efteråt fick Stina Nordström, kommunikationschef på SPF, ett stort stöd på sin arbetsplats – men undrar ändå: vad händer när chefen är i en krissituation?
Arbetsmiljö

Så kan mellanchefen bli mindre stressad

Jo, det är faktiskt sant – mellanchefer tenderar att vara mer stressade än personer högre upp och lägre ner i hierarkin på en arbetsplats. En studie från Columbia University och University of Toronto visar att de oftare lider av depression och ångest än andra medarbetare.
Arbetsmiljö

3 knep: Så blir du gladare på jobbet

Att vara glad på jobbet är något många strävar efter. Men hur lyckas man? Här är tre knep för att hitta arbetsglädjen.