3 saker du aldrig ska säga till en kollega i kris
Som chef är du även ansvarig för att ge krisstöd för saker som händer utanför jobbet. Men det finns ett par fällor du ska se upp för i samtal med medarbetaren.
I första hand är du som chef ansvarig för dina medarbetare på arbetstid. Men även händelser utanför jobbet kan innebära att chefen måste komma med krisstöd. Till att börja med kan du följa den här checklistan för hur du bör agera.
En av de viktigaste punkterna är samtalet med medarbetaren eller kollegan i fråga. HBR (Harvard Business Review) har listat tre saker du aldrig ska säga till en person i kris – och vad du bör säga istället.
1) ”Du gör det till en större grej än vad det är!”
Säg istället: ”Det känns som det här påverkar dig. Berätta vad som händer inom dig!”
Kommentar: I stället för att döma din kollega eller medarbetare, vilket annars är risken, kan du få veta mer hur situationen faktiskt påverkar hen. Det blir ett mer öppet samtal och personen får chansen att utveckla sitt resonemang.
2) ”Sluta oroa dig så mycket!”
Säg istället: ”Du känns orolig. Vad är det som oroar dig främst?”
Kommentar: Genom att berätta för personen hur den känner sig, vilket sällan fungerar, bjuder du in till ett mer utförligt svar. Utifrån det blir det enklare att vara ett stöd.
3) ”Du måste verkligen släppa det!”
Säg istället: ”Det känns som du tänker mycket på det. Vad krävs för att du ska komma vidare?
Kommentar: Genom att forcera fram att personen ska gå vidare kan kollegan/medarbetaren sluta sig ännu mer. Men genom att ställa en fråga möjliggör du för personen att själv komma med konstruktiva lösningar.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.