krise

8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Visste du att du som chef också har ett ansvar att ge krisstöd för händelser som inträffar utanför jobbet? 

Föreställ dig att någon av dina medarbetare får besked om att han eller hon har en allvarlig sjukdom, att en närstående har dött eller drabbats av en svår olycka. Som chef har du då ansvar för att ge krisstöd.

För även på arbetsplatser där det inte finns några uppenbara olycksrisker, som på kontor, drabbas människor av kriser. För att vara rustad inför detta behöver du en krisplan. Den innehåller checklistor som talar om vad som ska göras, vem som ska kontaktas och vem som har ansvar för vad.

”Den stora utmaningen är att bemöta människor i kris på ett bra sätt, så att de kan bearbeta krisen och gå vidare. Min erfarenhet är att många upplever att de förväntas vara rationella på jobbet, även när det hänt något traumatiskt”, säger Sara Dahlberg Eriksson, socionom som bland annat arbetar med krisstöd och sorgebearbetning.

Tänk på följande när du ska ge krisstöd:

1. Abdikera inte som chef

Krisstöd i en akut fas handlar om att skapa trygghet och ge omsorg. Även om du känner dig obekväm med att möta människor som uttrycker sorg eller andra starka känslor, är det ditt ansvar att se till att medarbetaren får stöd i en kris­situation.

2. Ha beredskap

Som chef är du skyldig att ha kunskap om hur du ger stöd om en medarbetare hamnar i kris, oavsett orsaken. Det finns en rad utbildningar där du kan lära dig hur människor i kris reagerar och beter sig och hur du bäst bemöter dem.

3. Våga visa dig mänsklig

Om du känner dig osäker på hur du ska agera, tala om det, men var samtidigt tydlig med att du kommer att se till att medarbetaren får det stöd som han eller hon behöver.

4. Ta hjälp

Om du tycker att situationen är svår att hantera är det klokt att ta hjälp utifrån, till exempel genom att erbjuda medarbetaren i kris psykologstöd. Kontakta företags­hälsovården, de kan erbjuda eller tipsa om profes­sionell kontakt.

utabrand

Läs också: Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

5. Bekräfta medarbetarens svårigheter

Det kan vara svårt att sätta sig in i hur andra upplever traumatiska händelser som man själv saknar erfarenhet av. Men det är viktigt att bekräfta med­arbetarens upplevelse för att han eller hon ska känna sig trygg och tagen på allvar.

6. Tystnad är inte hänsyn

Hör av dig till med­arbetaren, fråga om du kan göra något, det kan vara enkla saker. Tänk på att den som drabbats av en svår upplevelse är sårbar och behöver känna tillhörighet. Tystnad är att visa ointresse, inte hänsyn.

7. Lyssna – utan att ha svar

Låt medarbetaren själv berätta vad som hänt och om sina känslor. En mängd frågor dyker vanligtvis upp hos en person som befinner sig i en krissituation, frågor av existentiell karaktär, sådana frågor som du inte har svar på. Det viktigaste är att lyssna. Ge medarbetaren tid, visa ­att du bryr dig.

8. Släpp kraven

En person som befinner sig i kris kan behöva ha människor omkring sig, men orkar kanske inte fokusera på arbetet. Om din med­arbetare själv vill vara på jobbet, låt henne eller honom då vara det, men var tydlig med att inte kräva prestation.

Fotnot: Artikeln publicerades första gången i Tidningen Chef 2012.

Chef i kostym

Läs också: Krisexperten: Här är chefens vanligaste misstag

marknadsbit-svarasamtal_oversikt
Webbinarium 5 nov

Bli av med stress inför jobbiga samtal

Seminariet för dig som vill vända potentiella konflikter till konstruktiva konversationer. Ledarskapsexperten Anna Lundwall leder övningar, scenarion och rollspel.verktygen för att ta tag i de jobbiga samtalen du helst sluppit.

Relaterade artiklar

Julbord med dryck
Hälsa

En av tio undviker julbordet – kollegorna dricker för mycket

Tre av fyra svenskar tycker inte att det är viktigt med alkohol på jobbets julbord, visar en ny undersökning. Samtidigt uppger över hälften att det finns en förväntan om att de ska dricka alkohol när det sker.
Distansjobb gör det svårare att uppmärksamma farlig stress.
Annonssamarbete Chef + Skandia

10 signaler på farlig chefstress

”Chefer behöver bli bättre på att söka stöd och ta emot hjälp när de känner igen varningssignaler”, säger Kristina Hagström, hälsostrateg.

greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
nishteman-hosseini
Experterna

Så kan du bota talarfobin

Att säga upp sig framstår näst intill som den enda lösningen för chefen med fobi för att hålla tal. Psykologen tipsar om andra vägar ut.
twitter-2
Hälsa

Fyra lärdomar om ledarskap från Twitter

Inget chefstillägg på lönen, ingen snabbare karriärväg för chefer och ingen befordran som belöning. Låter det som ett framgångsrecept på gott ledarskap? Ja, menar en tidigare Twitteranställd som delar med sig av sina erfarenheter från åren på techjätten.
gamote
Hälsa

Så lyckas du med gå-möten

Flytta ut kontoret i sommarvädret – och få motion, inspiration och omväxling på köpet. Fördelarna med att ha möte under en promenad är många. Här är fem tips till effektiva gå-möten.

mattias_tornblom
Annonssamarbete Chef + Dustin

”Chefer – här är läxan inför nästa kris”

Ta tillvara lärdomarna. Hitta dina guldkorn. Och undvik att ha en taxi på uppfarten med taxametern på. Det är några råd som Mathias Törnblom på Dustin vill skicka med till chefer – inför nästa kris.
tandstiska
Arbetsmiljö

Faktorerna som främjar psykisk hälsa på jobbet

Nyligen publicerade fackförbundet Vision dystra siffror om hur mycket stressrelaterade sjukdomar ökat senaste två åren. Men de har också sammanställt fem faktorer som främjar hälsan. Ett närvarande ledarskap är en av dem.