Collage: Retorikexpert Elaine Eksvärd samt bild på person som gäspar framför videomöte

3 digitala härskartekniker – och hur du bemöter dem

Att kolla på mobilen under vide0mötet eller stänga av kameran när en särskild person pratar är exempel på digitala härskartekniker. Retorikexperten Elaine Eksvärd lär dig att upptäcka och bemöta dem.

När corona tvingade många av oss att flytta vårt arbete från kontoret till Zoom så hängde härskarteknikerna på. I de digitala miljöerna har härskarteknikerna muterat och ser lite annorlunda ut, men retorikexperten Elaine Eksvärd förklarar hur vi identifierar och bemöter dem i sin nya form.

Härskartekniker är när någon medvetet eller omedvetet förtrycker en annan person genom beteenden eller anmärkningar som är så subtila eller dubbeltydiga att de kännas svåra att bemöta.

”Det kan handla om att lägga en kommentar som underminerar eller att budskapet och leveransen inte lirar, exempelvis att säga något elakt och samtidigt le”, säger Elaine Eksvärd.

Härskartekniker är ett sätt att klättra i den sociala hierarkin på bekostnad av andra och trots att de skapar oro, hämningar och rädsla gör tvetydigheten att beteendena ofta bortförklaras, både av omgivningen eller den som blir utsatt. Men det är en riktigt dålig idé, tycker Elaine Eksvärd.

”Härskartekniker skapar informella hierarkier och kulturen sätter sig i väggarna. Studier visar att om vi mår bra så jobbar vi bra och om vi mår dåligt så presterar vi sämre.”

På retorikbyrån Snacka snyggt, som Elaine Eksvärd grundat, har man tagit det här på allvar. Överst på listan över kompetenser du förväntans ha om du söker jobb här är snäll och juste.

”Vi har inte råd med medarbetare som mår dåligt och vi har inte råd med medarbetare som får andra att må dåligt. Det kostar för mycket”, säger Elaine Eksvärd.

harksare

Läs också: 10 sätt att bemöta härskartekniker – på jobbet

Digitala miljöer lämnar fortfarande en hel del att önska när det gäller interaktion. Ickeverbala kommunikationsformer som ansiktsuttryck och kroppsspråk bleknar. Vi missar kollegernas signaler eller avbryter utan att märka det.

På ett irl-möte visar den som ”härskar” kanske att en viss person är ointressant genom att exkludera hen från samtalet. På Zoommötet kan samma person signalera sitt ointresse genom att börjar ägna sig åt andra saker när den andra har ordet, som att läsa mejl eller kolla Instagram.

”Och det syns ofta väldigt väl när någon börjar multitaska. Personen får ett zombieartat ansiktsuttryck och när hen öppnar nya fönster på sin dator ändras ljuset i ansiktet.”

En klassisk digital härskarteknik är att avbryta, strunta i mötesagendan eller helt enkelt kidnappa mötet genom att mala på, men det är ingenting du ska finna dig i, menar Elaine Eksvärd.

”Bemöt ‘monologmonster’ med konkreta och värdeladdade meningar som exempelvis: ‘Jag var inte färdig, jag är jättenyfiken på vad du har att säga men du får vänta tills jag talat till punkt.’”

harskartekniker-2-03

Läs också: 5 sätt att bemöta härskartekniker

En annan vanlig härskarteknik är att bemöta förslag eller idéer med tystnad.

”Speciellt kvinnor kan ha en tendens att skapa förklaringar till tystnaden, men jag tycker att man ska bemöta tystnaden genom sätta ord på det som händer. Ställ en konkret fråga: ‘Det blev lite tyst här, varför det? Vad tycker du?’.”

Generellt, menar Elaine Eksvärd, borde vi bli bättre på att berätta hur saker landar hos oss, utan att för den skull ge intentionsförklaringar eller gå till angrepp.

”Frasen: ‘Du fryser ut mig, sluta med det’ får en annan effekt än: ‘Jag märkte att du stängde av kameran och tog ett samtal när jag skulle prata. Du kanske har mycket att göra, men det landade inte bra hos mig. Vad tänker du om det?’.”

Elaine Eksvärds budskap är att det effektivaste sättet att angripa härskartekniker är att benämna det som händer, men i kampen mot härskarteknikerna har också chefen en viktig roll.

”Idag har nästan alla organisationer en värdegrund. När vi flyttar arbetet till en digital planet måste vi även sätta upp ramar för hur vi arbetar och beter oss mot varandra här. Var tydlig med att du förväntar dig att alla har kameran på eller att den som inte har tid att koncentrera sig på mötet utan måste multitaska istället ber om ursäkt och avviker.”

Tre digitala härskartekniker och hur du bemöter dem

  1. Multitasking
    Multitasking, som att kolla Instagram eller svara på mejl under ett digitalt möte, signalerar ointresse för en viss fråga eller person. Blicken blir zombieartad och ljuset i ansiktet ändras när nya fönster öppnas på datorn.

Bemöt genom att säga: ”Du verkar ha mycket att göra just nu. Jag föreslår att du deltar på mötet så länge du har möjlighet att koncentrera dig på det som sägs här och sedan ber att få avvika.”

2. Stänga av och på kameran
Kameran som åker av och på under mötet visar på ett selektivt engagemang. När vissa personer talar hänger man med, när andra har ordet passar man på att ta en paus.

Bemöt beteendet genom att ha som policy att alla har kameran på i den mån det går under möten.

3. ”Monologmonster” kidnappar mötet
Monologmonster är människor som kidnappar möten, pratar på både in och utandning och utan att respektera agendan.

Bemöt monologmonstret genom att säga: ”Det du säger är jätteintressant, och det förtjänar mer tid än vi har just nu så vi tar det en annan gång.”

byra

Läs också: Hon blev utsatt för härskartekniker – i 3 år: "Ont i magen”

Micke Darmell håller i kursen inom effektiv digital möteskultur
Distanskurs

Effektiva digitala möten

Aldrig förr har svenska chefer suttit i så många videomöten, men används tiden alltid på bästa sätt? Hitta kraften i en hållbar möteskultur och få effektiva digitala möten!

Relaterade artiklar

Två kvinnliga kolleger hälsar på varandra genom att stöta till varandra.med armbågarna.
Arbetsmiljö

Tillbaka på jobbet – här är allt du bör ha koll på

Den 29 september tas rekommendationen kring distansarbete bort. Det blir en stor omställning för alla som mer eller mindre jobbat på distans i ett och ett halvt år. Här är en checklista som hjälper dig som chef med de viktigaste sakerna att tänka på inför återgången till arbetsplatsen. 

Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

En kvinna sitter och arbetar framför en dator i sitt hem. Hon blir avbruten av en hund som hoppar upp i hennes knä.
Arbetsmiljö

Svenska medarbetare: Tvinga oss inte till kontoret

Hemarbetet under pandemin har fått konsekvenser. Nu är många svenskar positiva till att förbjuda företag att tvinga anställda att jobba på kontoret, visar en undersökning.

En vy över vattnet och Reykjavik.
Arbetsmiljö

Lyckade försök med kortare arbetstid på Island

Island har gjort två stora försök med förkortad arbetstid som enligt forskare har varit mycket framgångsrika. De visar bland annat att produktiviteten på arbetsplatserna ökade eller bibehölls samtidigt som de anställda blev mindre stressade och mådde bättre.

Några personer sitter på ett kontor framför sina datorer. De har på sig munskydd
Arbetsmiljö

Så lyckas du med hybridkontoret

Tillbaka efter semestern. Rakt in i hybridmötets era. För det är väl ingen konst att hålla gemensamma möten med dem som är på kontoret och de som deltar på distans? Jo, gapet är större än du kanske tror. Så här gör du för att alla ska känna sig inkluderade.

Ett butiksbiträde med munskydd överräcker en kasse till en man och en kvinna med munskydd. De står framme vid kassan.
Arbetsmiljö

Därför ska du leda skiftarbetare med extra omsorg

Leder du skiftarbetare? Då kan det vara hög tid att fundera över hur de har det – egentligen.

Reboarding – att hjälpa medarbetare tillrätta på arbetsplatsen igen efter hemarbete – är en viktig uppgift för många chefer nu. Alexandra Sjöström, organisationspsykolog från Feelgood, ger sina bästa råd.
Annonssamarbete Chef + Feelgood

Reboarding – chefens viktigaste uppgift i höst

Hur ska man på ett bra sätt gå tillbaka till arbetsplatser efter att ha jobbat hemma under lång tid? Svaret heter reboarding. ”Behovet av reboarding har i princip fötts under pandemin och utmaningarna är många. Här har chefer en otroligt viktig roll i att hjälpa sina medarbetare i rätt riktning”, säger Alexandra Sjöström, organisationspsykolog från Feelgood. 
En grupp unga människor arbetar på ett kontor.
Arbetsmiljö

Så många kan tänka sig jobb utan kontor

Kontoret kan ha spelat ut sin roll som en nödvändig del av arbetslivet. Det hävdas av molntjänstföretaget Citrix, som stödjer sig på en enkät av Sifo.