opopular

10 säkra sätt att bli impopulär på Linkedin

Linkedin är en fantastisk plattform för att knyta till sig nya kontakter. Men det kan också bli väldigt fel.

En halv miljard användare fördelat på knappt 200 länder. Om du är på jakt efter nya jobbkontakter eller söker jobb är Linkedin en bra plattform. Men det är också lätt att som ny användare göra fel och därmed göra sig impopulär bland sina kontakter.

Nu har Forbes HR-expert Liz Ryan listat 10 saker du ska undvika om du vill bygga upp ett kontaktnät på Linkedin. Huvudregeln är enligt Ryan att inte gå för snabbt fram socialt.

1) Spamma dina kontakter

Kan vara i privata meddelanden eller i alldeles för många inlägg per dag.

2) Bli för påflugen

Till exempel genom att be personer du knappt känner om att de ska introducera dig för en av deras kontakter. Förtroende tar tid att bygga upp.

3) Vara otrevlig

En sak att komma en annan synvinkel – men att skriva direkt otrevliga kommentarer under någons inlägg är ett sätt att skaffa sig fiender på.

4) Lägga ut en kontaktannons

Linkedin är främst ett sätt att vidga ditt yrkesnätverk. Är du på jakt efter en ny partner finns det dejtingsajter som är bättre för syftet.

5) Be om för stora tjänster

Att be kontakter du knappt känner om att de ska styrka dina färdigheter kan uppfattas som konstigt. Om du istället börjar kommer de troligen bli motiverade att ge tillbaka.

Läs också: 6 steg för att landa drömjobbet med hjälp av Linkedin

6) Söka upp ”fel” person

Att ta kontakt med en HR-ansvarig på ett företag när du söker jobb är en sak. Men att skriva till en okänd person på det företaget bara för att den jobbar där kan bli fel.

7) Skriva skrytinlägg

Kallas för ”humble brag”. I stora drag betyder det att skryta mellan raderna. Till exempel ett inlägg där du berättar om hur du skänkt pengar till en tiggare. Det är bra, men du behöver inte skryta om att du gjort en god gärning. Gör det för dig själv – inte för att det är bra för ditt varumärke.

8) Skriva provocerande inlägg

Skriver du något bara för att andra ska reagera och bli upprörda är risken snabbt att du uppfattas som en uppviglare.

9) Öppet snacka skit om personer/företag

Du kanske lämnade ditt tidigare jobb under turbulenta former. Men det ser inte professionellt ut om du skriver ett inlägg där du pekar ut företaget eller enskilda personer som inte kan försvara sig.

10) Kopiera inte andra

Om någon skrivit något intressant – plagiera det inte. Referera i stället till den personen och vad den skrivit om du vill tillägga något. Det gör att du framstår som professionell och vill öppna upp till ett samtal.

Läs också: 5 saker du ska fixa till på din Linkedin

Relaterade artiklar

perfektionist1
Karriär

Våga vägra vara den perfekta chefen

Att framhålla att man är perfektionist kan verka smart och förtroendeingivande. Men se upp – en alltför noggrann chef kan också vara frustrerande för ett team.
Helena Martini, HR-chef på fastighetsbolaget Atrium Ljungberg, ser hälsokontroller för medarbetare som en investering. Foto: Christoffer Edling
Annonssamarbete Chef + Werlabs

Enkelt hälsotest lyfter prestationer på jobbet

”Det är att visa omtänksamhet i handling”, säger Helena Martini, HR-chef på Atrium Ljungberg, om den hälsokontroll som har blivit ett viktigt redskap och en uppskattad del av arbetet med hållbara medarbetare.

Bild på bokhylla i bakgrunden, i förgrunden: Amanda Lundeteg, Hélène Barnekow, Amanda Lind, Suzan Hourieh Lindberg, Lisa Gunnarsson, Hamid Zafar, Katarina Berg och Caroline Farberger
Karriär

Toppcheferna: 8 böcker som lärt oss ledarskap

Vi har frågat några av Sveriges främsta chefer: Vilken bok har inspirerat dig mest som ledare? 
greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
studien1234
Karriär

Harvardstudie: Kvinnliga chefer är mer högpresterande

Bättre på att ta initiativ och mer resultatfokuserade. På hela 17 av 19 punkter rankas kvinnliga chefer högre än sina manliga kolleger, visar en ny studie från Harvard University. 
nypajobbet123
Karriär

5 frågor du ska ställa som ny på jobbet

Alla vill få en bra start på sitt nya jobb. Men hur lyckas man?
Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

utsedd
Beslutsfattande

5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Alla chefer vill leda medarbetare som är motiverade och känner att arbetet är meningsfullt. Men hur gör du för att lyckas? Här är 5 punkter som framgångsrika ledare följer.