opopular

10 säkra sätt för att bli impopulär på Linkedin

Linkedin är en fantastisk plattform för att knyta till sig nya kontakter. Men det kan också bli väldigt fel.

En halv miljard användare fördelat på knappt 200 länder. Om du är på jakt efter nya jobbkontakter eller söker jobb är Linkedin en bra plattform. Men det är också lätt att som ny användare göra fel och därmed göra sig impopulär bland sina kontakter.

Nu har Forbes HR-expert Liz Ryan listat 10 saker du ska undvika om du vill bygga upp ett kontaktnät på Linkedin. Huvudregeln är enligt Ryan att inte gå för snabbt fram socialt.

1) Spamma dina kontakter

Kan vara i privata meddelanden eller i alldeles för många inlägg per dag.

2) Bli för påflugen

Till exempel genom att be personer du knappt känner om att de ska introducera dig för en av deras kontakter. Förtroende tar tid att bygga upp.

3) Vara otrevlig

En sak att komma en annan synvinkel – men att skriva direkt otrevliga kommentarer under någons inlägg är ett sätt att skaffa sig fiender på.

4) Lägga ut en kontaktannons

Linkedin är främst ett sätt att vidga ditt yrkesnätverk. Är du på jakt efter en ny partner finns det dejtingsajter som är bättre för syftet.

5) Be om för stora tjänster

Att be kontakter du knappt känner om att de ska styrka dina färdigheter kan uppfattas som konstigt. Om du istället börjar kommer de troligen bli motiverade att ge tillbaka.

6) Söka upp ”fel” person

Att ta kontakt med en HR-ansvarig på ett företag när du söker jobb är en sak. Men att skriva till en okänd person på det företaget bara för att den jobbar där kan bli fel.

7) Skriva skrytinlägg

Kallas för ”humble brag”. I stora drag betyder det att skryta mellan raderna. Till exempel ett inlägg där du berättar om hur du skänkt pengar till en tiggare. Det är bra, men du behöver inte skryta om att du gjort en god gärning. Gör det för dig själv – inte för att det är bra för ditt varumärke.

8) Skriva provocerande inlägg

Skriver du något bara för att andra ska reagera och bli upprörda är risken snabbt att du uppfattas som en uppviglare.

9) Öppet snacka skit om personer/företag

Du kanske lämnade ditt tidigare jobb under turbulenta former. Men det ser inte professionellt ut om du skriver ett inlägg där du pekar ut företaget eller enskilda personer som inte kan försvara sig.

10) Kopiera inte andra

Om någon skrivit något intressant – plagiera det inte. Referera i stället till den personen och vad den skrivit om du vill tillägga något. Det gör att du framstår som professionell och vill öppna upp till ett samtal.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

karriar-10
Karriär

Så tacklar du svåra intervjufrågan: "Dina svaga sidor?"

Den kommer på nästan alla anställningsintervjuer – men är jobbig att besvara. Så här ska du tackla frågan om dina svaga sidor.
hinder
Annonssamarbete Chef + Canon

Bli kvitt digitala bromsklossar

Stupa inte på kan-själv-mentalitet och chefens eget ego. Experterna hjälper dig att få flow och lyckas med nästa digitaliseringsprojekt.
karriara
Karriär

3 tips: Så här skaffar du en mentor

Vill du utvecklas som chef? Skaffa en mentor. Frågan är bara hur du gör. Här är några tips.
linkedin-9
Karriär

4 saker du ska rensa bort från din Linkedin

Klart du ska ha en uppdaterad Linkedin-profil – men att ta bort information kan vara lika väsentligt som att lägga till. 
linkedina
Karriär

Ny CV-funktion: Så ska Facebook utmana Linkedin

Linkedin är världens största yrkesnätverk. Men kanske inte så länge till. Nu planerar Facebook att utmana plattformen med en ny CV-funktion.
etikett
Karriär

10 tips för vett och etikett på jobbet

Att komma för sent till möten och ”glömma” att svara på jobb­ansökningar kan få större konsekvenser än du tror.
Janet Eriksson och Gabriel Tybäck hos Ledarnas arbetslöshetskassa. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarnas arbetslöshetskassa

Unga chefer tar en onödig risk

Framgångsrika och strategiska. Men inte alltid koll på de egna riskerna.
Många unga chefer väljer bort eller missar arbetslivets kanske viktigaste försäkring – medlemskapet i en a-kassa.

maud-2
Karriär

Klä dig rätt – för att vässa ditt ledarskap: 3 tips

Stilsäkra vd:n Maud Spencer använder kläderna för att vässa sitt ledarskap – och göra bättre affärer. Och hennes välklädda exempel har spridit sig inom företaget, ända ut på fabriksgolvet.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden