ill_kreativitet
Illustration: Sanna Mander

Därför ogillar vi kreativa människor

”Kreativitet” har blivit ett modeord och innovativa ledare hyllas överallt. Men vad ingen pratar om är att människor inte gillar andra kreativa människor.

”Kreativitet” har blivit managementbranschens främsta modeord. Det skrivs spaltmeter om hur du ska kräma kreativiteten ur dina medarbetare. Påhittiga genier hyllas överallt – Steve Jobs! Richard Branson! Philippe Starck! – och idédrivna organisationer letar desperat efter nya medarbetare som vågar tänka utanför ramverket.

Påhejarna lär oss att kreativitet hyllas och att människor med goda idéer blir framgångsrika.

Men det är bara en lögn, konstaterar Slate i en ny, underhållande artikel. Vad ingen pratar om är nämligen att människor inte gillar andra kreativa människor.

”Vi heroiserar och hyllar kreativa människor, men vad vi egentligen hyllar är effekterna av deras arbete”, konstaterar Barry Staw vid Berkeley-universitetet.

Forskningen bevisar gång på gång att människor ogillar all form av risk och osäkerhet. Trots att vi hävdar motsatsen, släpper vi därför oftare igenom ”vanliga”, mindre inspirerade idéer än de verkligen storartade tankarna. Och därför hamnar också de verkligt kreativa människor ofta utanför sociala gemenskaper, både i skolan och arbetslivet.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

En studie från University of Pennsylvania visar till exempel att nästan alla reagerar negativt när de ställs inför kreativa idéer – till och med de som uttryckligen säger sig vara på jakt efter kreativitet.

Chefer som eftersträvar kreativitet på riktigt måste alltså se bortom sin egen rädsla för det obekväma. Och kanske sluta oroa sig så mycket. Verkligt kreativa medarbetare bryr sig ändå inte om vad chefen säger. De kommer ihärdigt fortsätta att kämpa för sina idéer, oavsett vilka hinder som ställs i deras väg.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Kommunikation

5 chefer från roliga reklamfilmer vi minns

Du vill inte jobba hela helgen. Det ville inte heller karaktären Åke – som gick till historien när han grimaserade mot sin chef i en lottoreklam.
Sponsrat Chef + Linkedin

Proffsknepen: Så lockar du talanger på Linkedin

Rekryteringsjättarna Spotify och Experis vet hur man hittar talanger och maximerar effekten av Linkedin. Här delar de med sig av lärdomarna som ger ett försprång i talangjakten.
Arbetsmiljö

7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Kaffe på förmiddagen eller att stå vid skrivbordet. Det är kanske självklarheter för dig – men kanske inte för nyinflyttade. Här är 7 saker du inte ska säga.

Hållbarhet

11 lärdomar från Stordalens succésamtal

TV + Text. 300 personer i en knökfull lokal – och 500 till utanför som förgäves väntade på att få komma in. Alla kom för att höra Petter Stordalen, Almedalens okrönte kung, i ett inspirerande samtal med Cissi Elwin på Chefs scen. Se samtalet i sin helhet här.

Kommunikation

Annie McKee: ”Odla nära vänskap – på jobbet!”

Hon har kallats ”ledarskapsutvecklingens överste-prästinna” och författat bästsäljande managementböcker. Nu skriver Annie McKee, som varit rådgivare till chefer i USA:s största bolag, om lycka i arbetslivet.
Karriär

4 tips: Kom över din talarskräck på scen

Rädd för att tala inför folk? Då är du inte ensam. Många chefer tycker att det är nervöst. Men med rätt verktyg kan du lära dig att bli både underhållande, trygg och tydlig.

Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Kommunikation

Cissi Elwin i P4 Extra: ”Är en trend bland chefer”

Heta trender bland chefer och utbrändhet. Det pratade Cissi Elwin, chefredaktör och vd på tidningen Chef, om när hon var inbjuden som dagens gäst i P4 Extra med Erik Blix.

Kommunikation

Toppbetyg: 4 av 5 har förtroende för sin chef

Får du gehör för dina beslut? Då kan du vara en chef som dina medarbetare litar på. Nu visar en ny undersökning att svenska chefer får ett toppbetyg i förtroende.
Kommunikation

4 tips: Så blir du ett proffs på mingel

Mingelparty och en möjlighet att knyta helt nya kontakter. Ändå är det vanligt att ställa sig vid personer man redan känner för att känna trygghet. Här är fyra tips för att bli bättre på att mingla.
Beslutsfattande

Därför är inte karismatiska chefer bäst

Vågad, charmig och stark utstrålning. Du kanske känner igen ledartypen? Nu visar att ny forskning att allt för hög karisma kan minska effektiviteten.
Chefboken

Lär dig styra andra – utan att öppna munnen

Hur får du andra att göra som du vill? Det kan vara enklare än du anar – faktiskt nästan skrämmande lätt.

Chefbokens redaktör Maria Gerlofson har sammanfattat nya boken För-Påverkan, som är månadens Chefboken och guld värd för säljare och chefer som vill påverka.

Kommunikation

”Målet? Nå 60 000 personer – per dag!”

Få personer är så aktiva på sociala medier som Günther Mårder, vd på Företagarna. Han lägger mer tid där än i sin mejlkorg. ”Om du inte är aktiv i sociala medier kommer du snart att vara irrelevant på arbetsmarknaden”, menar han.
Kommunikation

Chefer, dags att vakna på sociala medier

Var fjärde chef anser fortfarande att sociala medier är oviktiga. Med ett undantag – Linkedin. Och även om de har konton är de inte så aktiva, visar Chefs undersökning. Det kan påverka ledarskapet negativt, varnar experterna.
Kommunikation

Hon fick politikerna att vakna – med Facebook

När politikerna i Täby fick se det uppror som förskolechefen Lisa Nordenståhl dragit igång via Facebook blev de mycket mer samarbetsvilliga. Och helt plötsligt fanns det också mer pengar till verksamheten.
Kommunikation

Ditt företag är inte så digitaliserat som du tror

Svenska företag ligger i digital framkant – tror man i alla fall. Men en färsk undersökning att svenskarna halkat efter i jämförelse med andra länder.