Peter Antman
Foto Peter Antman

”Därför lade jag ner utvecklingssamtalen”

Teamen var självständiga. De styrde sin egen utveckling, satte egna mål och utvärderade sig själva varje vecka.

”Det blev konstigt att sitta en gång om året och bestämma vilka mål mina medarbetare skulle ha på lång sikt, när vi arbetade helt annorlunda i vardagen. Därför bestämde jag mig för att lägga ner utvecklingssamtalen.”

Så tänkte Peter Antman när han avvecklade ett av ledarskapets mest klassiska verktyg. Då var han utvecklingschef på mjukvaruföretaget Polypoly. I dag är han konsult.

På Polypoly arbetade man i så kallade agila team. Det är en vanlig metod inom mjukvaruföretag och innebär att teamen är självorganiserande och skapar den mjukvara som kunden vill ha. Chefens roll är inte att leda och fördela arbetet, utan att stötta teamet så att leveransen fungerar.

”Utvecklingssamtalen blev som människans svanskota. En del vi hade kvar i organisationen, trots att den inte fyllde någon funktion.”

Dialogen med medarbetarna hade han med mycket tätare mellanrum. I agila team ingår att man har ett ”retrospektiv” varje vecka. Det är ett samtal där man diskuterar vad som fungerat bra och dåligt den senaste veckan.

Dessutom hade Peter Antman teamsamtal med varje grupp en gång i månaden, där man pratade om livet i organisationen. Där kunde man ta upp frågor som rörde stämningen och arbetsmiljön.

Han satte dessutom upp färdigbokade tider en gång i månaden där medarbetarna kunde träffa honom för individuella samtal.

Ledarskapshandböcker brukar trycka på att man ska separera utvecklingssamtalet från lönesamtalet. Men Peter Antman gjorde på ett annat sätt.
”Lönesamtalet blev väldigt viktigt när jag tog bort utvecklingssamtalen. Då pratade vi om hur man arbetat under året, hur man låg till i sin grupp, hur mycket erfarenhet man hade och hur mycket ansvar man tog. Det låg sedan till grund för mitt löneförslag.”

Peter Antman menar att lönediskussionen blir annorlunda i en organisation där teamet i många fall är viktigare än individen.

”Jobbar man i grupp fokuserar man oftast på att man får en rättvis lön i förhållande till de andra i gruppen.”

En annan del som brukar komma upp i utvecklingssamtalet är kompetensutveckling. Där hade Peter Antman också en alternativ metod.
”Vi möjliggjorde för de anställda att själva ta tag i sin egen kompetensutveckling. Vi bestämde att fem procent av arbetstiden skulle läggas på det. Då fick man göra vad man ville för att stärka sin kompetens.”

Hur reagerade de anställda på att du tog bort utvecklingssamtalen?
”De reagerade inte alls. Och mina överordnade chefer reagerade inte heller nämnvärt. Det fanns en stor öppenhet i företaget för att göra experiment. Man fick stort förtroende när man ville prova nya saker. Det gällde även tankar kring ledarskapet.”

Går det att göra på samma sätt inom andra branscher?
”Om man upplever att det bara är en tom byråkratisk ceremoni, och inte tillför något värde, då tycker jag att man kan avveckla dem. Alla ska inte lägga ner utvecklingssamtalet, men man bör förändra det efter de behov som finns bland medarbetarna. ”

 

Här kan du se Peter Antmans föredrag om att lägga ner utvecklingssamtalen. 

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

linkedina
Karriär

Ny CV-funktion: Så ska Facebook utmana Linkedin

Linkedin är världens största yrkesnätverk. Men kanske inte så länge till. Nu planerar Facebook att utmana plattformen med en ny CV-funktion.
robot_manniska
Annonssamarbete Chef + Företagsuniversitetet

Säg hej till ditt nya lärande

Bli din egen rektor. Fånga osynlig kunskap. Ledare som landar rätt i det nya lärandet har allt att vinna. ”Det här är en karriärdefinierande utmaning för chefer”, menar Daniel Kjellsson, Företagsuniversitetets framtidsstrateg.
etikett
Karriär

10 tips för vett och etikett på jobbet

Att komma för sent till möten och ”glömma” att svara på jobb­ansökningar kan få större konsekvenser än du tror.
maud-2
Karriär

Klä dig rätt – för att vässa ditt ledarskap: 3 tips

Stilsäkra vd:n Maud Spencer använder kläderna för att vässa sitt ledarskap – och göra bättre affärer. Och hennes välklädda exempel har spridit sig inom företaget, ända ut på fabriksgolvet.
smarttweet-2
Beslutsfattande

Linkedins vd gav precis bästa rådet till chefer

Han är utsedd till en av världens populäraste chefer – av sina medarbetare. Nu ger Jeff Weiner, vd för Linkedin, ett råd till andra chefer – med två korta meningar.

saveme
Kommunikation

Här är knappen som ska rädda dig från tråkiga möten

Vi har alla varit på ett möte som aldrig vill ta slut. Blodsockret är rekordlågt och allt som åker in i ena örat åker ut genom det andra. Nu ska det bli stopp på det med en magisk knapp.
test2-4
Annonssamarbete Chef + Optapad

5 saker smarta chefer vet om ergonomi

Få chefer är utbildade i ergonomi. Ändå är det ofta där ansvaret för inköp av ergonomiska produkter landar. Vilse i djungeln av datormöss och specialhjälpmedel? Här är råden som hjälper dig välja rätt.
ddd
Kommunikation

Så lyckas du med strategisk improvisation – ny bok avslöjar

Släpp planer och kontroll och kommunicera mer i stunden. Lär av improvisatörer och fånga nya möjligheter, uppmanar Katarina Gentzel Sandberg, kommunikationsrådgivare på Gullers Grupp.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden