Peter Antman
Foto Peter Antman

”Därför lade jag ner utvecklingssamtalen”

Teamen var självständiga. De styrde sin egen utveckling, satte egna mål och utvärderade sig själva varje vecka.

”Det blev konstigt att sitta en gång om året och bestämma vilka mål mina medarbetare skulle ha på lång sikt, när vi arbetade helt annorlunda i vardagen. Därför bestämde jag mig för att lägga ner utvecklingssamtalen.”

Så tänkte Peter Antman när han avvecklade ett av ledarskapets mest klassiska verktyg. Då var han utvecklingschef på mjukvaruföretaget Polypoly. I dag är han konsult.

På Polypoly arbetade man i så kallade agila team. Det är en vanlig metod inom mjukvaruföretag och innebär att teamen är självorganiserande och skapar den mjukvara som kunden vill ha. Chefens roll är inte att leda och fördela arbetet, utan att stötta teamet så att leveransen fungerar.

”Utvecklingssamtalen blev som människans svanskota. En del vi hade kvar i organisationen, trots att den inte fyllde någon funktion.”

Dialogen med medarbetarna hade han med mycket tätare mellanrum. I agila team ingår att man har ett ”retrospektiv” varje vecka. Det är ett samtal där man diskuterar vad som fungerat bra och dåligt den senaste veckan.

Dessutom hade Peter Antman teamsamtal med varje grupp en gång i månaden, där man pratade om livet i organisationen. Där kunde man ta upp frågor som rörde stämningen och arbetsmiljön.

Han satte dessutom upp färdigbokade tider en gång i månaden där medarbetarna kunde träffa honom för individuella samtal.

Ledarskapshandböcker brukar trycka på att man ska separera utvecklingssamtalet från lönesamtalet. Men Peter Antman gjorde på ett annat sätt.
”Lönesamtalet blev väldigt viktigt när jag tog bort utvecklingssamtalen. Då pratade vi om hur man arbetat under året, hur man låg till i sin grupp, hur mycket erfarenhet man hade och hur mycket ansvar man tog. Det låg sedan till grund för mitt löneförslag.”

Peter Antman menar att lönediskussionen blir annorlunda i en organisation där teamet i många fall är viktigare än individen.

”Jobbar man i grupp fokuserar man oftast på att man får en rättvis lön i förhållande till de andra i gruppen.”

En annan del som brukar komma upp i utvecklingssamtalet är kompetensutveckling. Där hade Peter Antman också en alternativ metod.
”Vi möjliggjorde för de anställda att själva ta tag i sin egen kompetensutveckling. Vi bestämde att fem procent av arbetstiden skulle läggas på det. Då fick man göra vad man ville för att stärka sin kompetens.”

Hur reagerade de anställda på att du tog bort utvecklingssamtalen?
”De reagerade inte alls. Och mina överordnade chefer reagerade inte heller nämnvärt. Det fanns en stor öppenhet i företaget för att göra experiment. Man fick stort förtroende när man ville prova nya saker. Det gällde även tankar kring ledarskapet.”

Går det att göra på samma sätt inom andra branscher?
”Om man upplever att det bara är en tom byråkratisk ceremoni, och inte tillför något värde, då tycker jag att man kan avveckla dem. Alla ska inte lägga ner utvecklingssamtalet, men man bör förändra det efter de behov som finns bland medarbetarna. ”

 

Här kan du se Peter Antmans föredrag om att lägga ner utvecklingssamtalen. 

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Kommunikation

5 chefer från roliga reklamfilmer vi minns

Du vill inte jobba hela helgen. Det ville inte heller karaktären Åke – som gick till historien när han grimaserade mot sin chef i en lottoreklam.
Sponsrat Chef + Linkedin

Proffsknepen: Så lockar du talanger på Linkedin

Rekryteringsjättarna Spotify och Experis vet hur man hittar talanger och maximerar effekten av Linkedin. Här delar de med sig av lärdomarna som ger ett försprång i talangjakten.
Arbetsmiljö

7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Kaffe på förmiddagen eller att stå vid skrivbordet. Det är kanske självklarheter för dig – men kanske inte för nyinflyttade. Här är 7 saker du inte ska säga.

Hållbarhet

11 lärdomar från Stordalens succésamtal

TV + Text. 300 personer i en knökfull lokal – och 500 till utanför som förgäves väntade på att få komma in. Alla kom för att höra Petter Stordalen, Almedalens okrönte kung, i ett inspirerande samtal med Cissi Elwin på Chefs scen. Se samtalet i sin helhet här.

Kommunikation

Annie McKee: ”Odla nära vänskap – på jobbet!”

Hon har kallats ”ledarskapsutvecklingens överste-prästinna” och författat bästsäljande managementböcker. Nu skriver Annie McKee, som varit rådgivare till chefer i USA:s största bolag, om lycka i arbetslivet.
Karriär

4 tips: Kom över din talarskräck på scen

Rädd för att tala inför folk? Då är du inte ensam. Många chefer tycker att det är nervöst. Men med rätt verktyg kan du lära dig att bli både underhållande, trygg och tydlig.

Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Kommunikation

Cissi Elwin i P4 Extra: ”Är en trend bland chefer”

Heta trender bland chefer och utbrändhet. Det pratade Cissi Elwin, chefredaktör och vd på tidningen Chef, om när hon var inbjuden som dagens gäst i P4 Extra med Erik Blix.

Kommunikation

Toppbetyg: 4 av 5 har förtroende för sin chef

Får du gehör för dina beslut? Då kan du vara en chef som dina medarbetare litar på. Nu visar en ny undersökning att svenska chefer får ett toppbetyg i förtroende.
Kommunikation

4 tips: Så blir du ett proffs på mingel

Mingelparty och en möjlighet att knyta helt nya kontakter. Ändå är det vanligt att ställa sig vid personer man redan känner för att känna trygghet. Här är fyra tips för att bli bättre på att mingla.
Beslutsfattande

Därför är inte karismatiska chefer bäst

Vågad, charmig och stark utstrålning. Du kanske känner igen ledartypen? Nu visar att ny forskning att allt för hög karisma kan minska effektiviteten.
Chefboken

Lär dig styra andra – utan att öppna munnen

Hur får du andra att göra som du vill? Det kan vara enklare än du anar – faktiskt nästan skrämmande lätt.

Chefbokens redaktör Maria Gerlofson har sammanfattat nya boken För-Påverkan, som är månadens Chefboken och guld värd för säljare och chefer som vill påverka.

Kommunikation

”Målet? Nå 60 000 personer – per dag!”

Få personer är så aktiva på sociala medier som Günther Mårder, vd på Företagarna. Han lägger mer tid där än i sin mejlkorg. ”Om du inte är aktiv i sociala medier kommer du snart att vara irrelevant på arbetsmarknaden”, menar han.
Kommunikation

Chefer, dags att vakna på sociala medier

Var fjärde chef anser fortfarande att sociala medier är oviktiga. Med ett undantag – Linkedin. Och även om de har konton är de inte så aktiva, visar Chefs undersökning. Det kan påverka ledarskapet negativt, varnar experterna.
Kommunikation

Hon fick politikerna att vakna – med Facebook

När politikerna i Täby fick se det uppror som förskolechefen Lisa Nordenståhl dragit igång via Facebook blev de mycket mer samarbetsvilliga. Och helt plötsligt fanns det också mer pengar till verksamheten.
Kommunikation

Ditt företag är inte så digitaliserat som du tror

Svenska företag ligger i digital framkant – tror man i alla fall. Men en färsk undersökning att svenskarna halkat efter i jämförelse med andra länder.