varsta-motesfallan

Här är chefernas allra värsta mötesfällor

Hur många chefer tycker att de har för många möten? Och hur många skolkar från möten som inte känns meningsfulla? I vår artikelserie får du svaret. Del 1: Chef har kartlagt chefernas mötesvanor.

Möten på jobbet väcker lika mycket engagemang hos chefer som sex och kärlek. På två dagar fick Chef 1 357 svar på vår webbenkät om möten. Det är nästan lika många som deltog i slutet av 2012 när vi frågade chefer om deras intima relationer.

Kanske är det inte så konstigt att möten väcker känslor, eftersom de upptar en stor del av chefers arbetsdag.

Så här säger cheferna om möten:

Fyra av tio chefer anser att de har för många möten. 54 procent tycker att de har lagom många möten.

En fjärdedel (25 procent) av cheferna fler än 11 möten i veckan. 38 procent har 6 till 10 möten, och 37 procent har  1 till 5 möten.

23 procent svarar att de lägger mer än 16 timmar i veckan på möten. 29 procent lägger 6 till 10 timmar, och 22 procent 11 till 15 timmar.

97 procent undviker möten som inte känns meningsfulla.

50 procent tycker oftast att mötena de går på är meningsfulla. 46 procent tycker att de är effektiva ibland.

15 procent av cheferna gör ofta något annat, exempelvis kollar sin telefon, under möten. 56 procent gör ibland något annat under möten.

43 procent av cheferna upplever att de har för många möten. 54 procent tycker att de har lagom antal möten.

68 procent av cheferna lägger sina möten mellan klockan 8 och 11 på förmiddagen.

Åsa Lindell, konsult inom möteseffektivitet och före detta kommunikationschef på bland annat Lindex och Stena Line, beskriver situationen som en åderförkalkning i systemet.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

”Det håller på att uppstå en mötesinfarkt, på grund av att vi har så många möten. En vanlig chef har entimmesmöten staplade på varandra. Det går inte att leva så rent fysiskt. Cheferna hinner aldrig förbereda sig eller sammanfatta det senaste mötet. Det skapar stress och frustration.”

Mötena äter också upp arbetstid som kunde ägnats åt annat.

”Det har blivit en självklar arbetsordning som ingen ifrågasätter. Tidigare hade man möten för att besluta någonting, som exempelvis ett styrelsemöte. Nu fyller mötet så många andra funktioner. Ofta träffas man bara för att konstituera sig som grupp”, säger Malin Åkerström, professor i sociologi på Lunds universitet som leder forskningsprojektet ”Mötet och den administrativa människan”.

Hon tror att den stora mängden möten kan vara ett tecken på en demokratisering av våra arbetsplatser, att alla ska få vara med och bestämma. Men då detta krockar med vår gamla syn på möten uppstår förvirring.

Det är inte bara antalet möten som gör cheferna frustrerade. Lika irriterande är det att lägga mycket tid på möten utan att komma fram till någonting, anser de.
”Jag tror inte att det stämmer att vi är så trötta på möten. Problemet är att vi sitter i för få bra möten”, säger Jacob Marinko, konsult på 3S som ligger bakom Mötesbarometern och Möteskvalitetsindex (MQI).

Flera frisvar från Chefs undersökning talar samma språk:

”Möten häcklas ofta i onödan – det är ’kassa’ möten man inte vill ha”, skriver en chef.

”Trenden just nu går mot något slags mötesfobi, men jag tror att man måste mötas för att få samsyn och därmed tydlig strategisk inriktning. Sedan kan man alltid effektivisera mötena”, säger en annan.

I framtiden kommer inte mötena att förlora sin betydelse, men cheferna kommer att använda möten som ett medel för att nå ett resultatmål, tror Jacob Marinko på 3S.

”Chefernas utmaning i framtiden är bristen på tid. De kommer att sträva mot att få andra att sitta i möten. Möten är en arbetsform som man måste behärska, om man vill fortsätta vara konkurrenskraftig.”

Fotnot: Detta är en kortad version av ett längre reportage om möten i Chef nr 4 2014.

Läs senaste numret av Chef digitalt.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Arbetsrätt

Ledarligan

I varje nummer sedan Chef startade 1995 har vi testat en känd ledare. Här i Ledarligan visar vi cheftester från de senaste fem åren. Vi har markerat vilka chefer som har bytt befattning eller slutat sin tjänst sedan testet gjordes.
Sponsrat Chef + Linkedin

Proffsknepen: Så lockar du talanger på Linkedin

Rekryteringsjättarna Spotify och Experis vet hur man hittar talanger och maximerar effekten av Linkedin. Här delar de med sig av lärdomarna som ger ett försprång i talangjakten.
Delegering

”Medarbetarna ger dig framgång”

Fokus i ledarskapet bör vara att utveckla medarbetarna och teamet, säger Stefan Tengblad, som skrivit Medarbetarskap tillsammans med Johan Velten och Runar Heggen.
Arbetsmiljö

Henrik Bunge, vd Björn Borg: ”Jodå, man kan faktiskt tvinga folk att träna”

Årets hälsofrämjande chef. Alla kan bli sitt bästa jag, det är hans bestämda uppfattning. Henrik Bunge tubbar sina medarbetare att sträva mot sina personliga mål för fysisk hälsa och personlig utveckling.
Delegering

Här skriver alla affärsplanen

Genom att låta alla 750 medarbetare vara med och utforma affärsplanen har Fonus vd Mikael Åbom lyckats skapa ett större engagemang inom företaget. På köpet har affärsplanen blivit tydligare – och kortare.
Delegering

Så halverar du din mejltid

Handen på hjärtat – hur ofta kollar du din mejl? Antagligen alldeles för ofta. Här är fem steg för att minska ditt mejlberoende och börja mejla på ett mer hälsosamt och effektivt sätt.
Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Delegering

Frånvaro-mejl? Se upp för dessa dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.
Delegering

Checklista: Så hinner du jobba klart innan jul

Tiden kring jul bjuder på rekordhöga stressnivåer för många chefer. Hur ska man hinna med allt som behöver fixas på jobbet och privat? Här är effektivitetskonsulten Petra Brasks bästa råd inför de sista arbetsdagarna 2016.
Delegering

Chefens tre största utmaningar i höst

Medarbetare som leds på distans, stora förändringar på företagen och mindre tid för ledarskapet är de viktigaste utmaningarna för chefer just nu. Det enligt en ny undersökning med 38000 deltagare i 39 länder.
Delegering

Mia Törnblom: Möte med den perfekta chefen

”Hon använder ordet perfektionist säkert tio gånger och varje gång hon gör det är det som att det glittrar till i ögonen på henne.” Mia Törnblom skriver i sin nya krönika om hur man jobbar med sin egen perfektionism som chef.
Delegering

Cheftest: Hanna Stjärne, vd, SVT

En god lyssnare med knivskarpt intellekt. Sveriges Televisions vd Hanna Stjärne är ingen estradör. Hon håller låg profil med hög integritet. Många efterlyser dock en tydligare vision och lite snabbare tempo för att hon ska lyckas med den största utmaningen av alla: omställningen till en digital verklighet.
Beslutsfattande

”Digital inkludering nyckeln till framgång”

Hon har bjudit in 7-åringar till Stadshuset, ordnat programmeringspartyn och tillsatt ett digitaliseringsråd över sig själv. Nu regnar det priser över Ann Hellenius, it-direktör i Stockholms stad.
Delegering

Undersökning: Semestern – en stressfälla för chefen

Snart dags för semester. Eller? För det är lite si och så med vilan under ledigheten för chefer. Även om en majoritet tar tre veckors sommarsemester eller mer, väljer sex av tio att jobba under sin lediga tid. En majoritet känner sig också stressade inför semestern och en tredjedel har svårt att gå ner i varv.
Delegering

Vilken prokrastinerartyp är du?

Är du perfektionisten, bedragaren eller kanske den som har tur? Det finns många olika sätt att skjuta upp det viktiga arbetet. Här är fem olika typer av prokrastinerare.
Delegering

Bryt beroendet av jobbet – sex tips

Bara för att det känns bra behöver det inte betyda att det är särskilt hälsosamt att jobba så mycket som du gör. Så här slutar du kolla mejlen hemma och får ner förväntningarna på att du ska vara ständigt tillgänglig utanför arbetstid.