medsamtal

Medarbetarsamtalet – ute på hal is

Catarina Söderlund utmanade sin personal inför medarbetarsamtalen och lät dem själva bestämma en aktivitet utanför arbetsplatsen att utföra tillsammans med henne. Resultat: Bättre samtal, fördjupade relationer och ökad tillit.

Jobbets mötesrum var visserligen fina, men ändå lite tråkiga. Därför bestämde sig Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på programvaruföretaget Visma Enterprise, för att hitta på något helt nytt för medarbetarsamtalen.

Med en budget på 100 kronor fick hennes anställda själva bestämma plats och en aktivitet de skulle genomföra tillsammans med chefen.

”Jag har kreativa medarbetare som kan utmana sig själva, och mig också”, säger Catarina Söderlund.

Sagt och gjort. Alla elva på avdelningen nappade på förslaget, och under året som gått har Catarina Söderlund fått testa på allt från långfärdsskridskor till att besöka en osynlig utställning med ögonbindel – inte utan inslag av tillitsövning. Hon har dessutom hunnit få sitt livs första spray tan.

Ofta har hon inte vetat vad som väntat, utan har bara fått instruktioner om att infinna sig på en viss plats vid en avtalad tid.

”Villkoret var att jag går med på allt utom höga höjder. Vi delade på eventuella kostnader som översteg budgeten. Det blev fantastiska möten. Jag har fått en helt annan insikt om personerna som jag arbetar med, kommit lite grann under ytan på dem.”

Catarina Söderlund nämner framför allt miljöombytet som framgångsfaktor för metoden. Tidigare har avdelningen hållit planeringsdagar hemma hos henne eller varit på museum och bio tillsammans.

”En ny miljö gör det lättare att tänka nytt, vara kreativ och utmana sina sinnen. Man är någon annan när man kommer utanför kontoret.”

I anslutning till varje aktivitet har Catarina Söderlund sett till att ha ordentligt med tid avsatt för själva samtalet. Det var alltså aldrig tal om att tackla eventuella svåra ämnen på – bokstavligt talat – hal is, eller för den delen halvklädda i varsitt spray tan-duschbås.

”På långfärdsskridskoturen åkte vi till exempel först under en timme, och sedan åt vi frukost tillsammans. En del valde en aktivitet som att äta lunch tillsammans och då var det ju lättare att lösa.”

Idén till metoden fick Catarina Söderlund från en kontakt på Linkedin. Och metoden har fortsatt att väcka intresse från hennes chefskolleger på arbetsplatsen, även om ingen annan provat på det ännu.

Läs också: 5 egenskaper bra distanschefer har

Så hur håller man sig då till mallen för ett formellt samtal utanför mötesrummet? Just frågorna tycker Catarina Söderlund att hon kan hantera bra, men en större utmaning har varit att dokumentera ordentligt.

”Om jag gör så här även nästa år kommer jag nog att skippa att ta med mitt orange anteckningsblock överallt och i stället satsa på att spela in så mycket som möjligt”, säger hon.

Nu i slutet av året är det dags för den sista uppföljningen av årets samtal. Då ska hon bland annat gå igenom målen som ställts upp för varje medarbetare tillsammans med dem och se om de levererat eller ej. Det ger sedan underlag för nästa års lön.

Därefter är det dags att fundera kring hur och om det är dags att ta metoden vidare. Klart är att mötena har betytt mycket för kulturen på avdelningen, som består av medarbetare som från början jobbade på två olika företag, som slogs ihop i samband med ett uppköp för ett par år sedan.

”Det här är ett steg i att ena oss. Genom möten utanför jobbets lokaler vill jag också visa att balansen mellan jobb och fritid är viktig”, säger Catarina Söderlund.

Här är tipsen för att lyckas:

1) Våga utmana dig själv som chef men även dina medarbetare. Var nyfiken, se möjligheterna och häng på det oväntade.

2) Byt kontorets mötesrum mot en annan miljö. Låta medarbetaren välja ibland.

3) Var genuint intresserad av hela personen du har som medarbetare – balansen jobb och fritid är viktig.

4) Bjud på dig själv men var samtidigt en förebild utifrån företagets värdegrund.

Läs också: Här är chefens 5 värsta egenskaper

Vill du bli en bättre chef? Som prenumerant får du alla verktyg du behöver för!

  • Tidningen Chef – direkt hem i din brevlåda.
  • Tillgång till Chef Premium, en låst tjänst på Chef.se med vårt unika ledarskapstest, verktyg, avtal och mallar.
  • Metodbanken: Smarta genvägar för alla chefer – 300 användbara metoder, modeller och guider.

Erbjudande: Prova på tre nummer av Chef + Chef Premium för endast 199 kr!

Relaterade artiklar

content-boxen
Chefboken

Skapa en förändring som håller – var agil, flexibel och lyssna

Nu behöver många organisationer förändras och det snabbt. Ett hinder kan vara rester av hierarkiska strukturer som skapades för maskinåldern. Det är kontroll snarare än tillit och mer information än kommunikation. Nu befinner sig många i ett läge där man verkligen behöver tänka nytt – på riktigt.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Anna Nordin (Svensk Handel), Lena Alke (Ica Krokom) och Nicki Eby (Clarion Hotel).
Verksamhetsutveckling

3 kreativa initiativ – mitt i coronakrisen

I kölvattnet av corona-isoleringen är det många företag och organisationer som tvingas gå ner på sparlåga. Men nöden är som bekant uppfinningarnas moder. Chef har pratat med tre chefer som kavlat upp ärmarna och tänker nytt.
trecheferkris
Verksamhetsutveckling

3 chefer med kriserfarenhet: Så hanterar vi utmaningarna

Fastighetskraschen på 90-talet, finanskrisen 2008, startups som går överstyr. Även om coronakriser kan bli den värsta av dem alla finns det värdefulla erfarenheter från förr. Chef frågat tre chefer som tagit sig igenom kriser och konkurser om deras viktigaste lärdomar.
satschefnyny
Verksamhetsutveckling

Sats-chefen: ”Vi jobbar på fler onlinelösningar”

Träningskedjan Sats med 700 000 medlemmar har stängt alla sina anläggningar. Men digitala klasser är gratis. Produktchefen Alexander Brochmann Myers berättar hur han och företaget resonerar.

niclasgerdbo
Verksamhetsutveckling

Årets Innovativa Ledare 2020: Niclas Gerdbo, chef Polisens kontaktcenter Syd

Turkost, magenta och orange är inte färgställningar vi normalt associerar med myndighetskontor. Men det gjorde Niclas Gerdbo. För att vinna priset som Årets Innovativa Ledare 2020 gäller det att våga tänka utanför boxen. ”Jag vill vara med och väcka människors energi och tankar,” säger han.

Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
cb-content-logarithmic
Chefboken

Framtiden med algoritmer

Känner du mest förvirring när du läser braskande rubriker om artificiell intelligens och hur den är på väg att förändra världen? I en hyllad bok riktad särskilt till chefer, "The Algorithmic Leader: How to Be Smart When Machines Are Smarter Than You", reder futuristen Mike Walsh ut hur AI, bortom programmering och teknik, kommer att påverka arbetsliv, ledarskap och kreativitet.