stress-8

Här är chefens 5 värsta egenskaper

Inkompetens, arrogans och konflikträdsla toppar listan över egenskaper som irriterar medarbetarna mest enligt en undersökning av Yougov.

Dessa dåliga egenskaper kan till och med göra dina medarbetare sjuka enligt Anna Nyberg, legitimerad psykolog och forskare vid Stressforskningsinstitutet, som skrivit en avhandling om hur chefers ledarskap påverkar medarbetarnas hälsa.

21 procent av deltagarna i undersökningen uppger att konflikträdsla är den allra sämsta egenskapen.

”Chefens oförmåga att hantera konflikter har visat sig påverka arbetsgruppens dynamik negativt så att det till exempel kan uppstå mer utstötnings- och mobbningsprocesser med mer stress och psykisk ohälsa i de här grupperna”, säger Anna Nyberg i ett pressmeddelande från Stressforskningsinstitutet.

Här är topplistan: 

1) Konflikträdsla – 21 procent

2) Tar inte vara på kompetens – 18 procent

3) Tål inte kritik – 13 procent

4) Allt ska göras på chefens vis – 12 procent

5) Litar inte på att de anställda tar eget ansvar – 10 procent

Läs också: 8 tips för att maxa din energi hela dagen

Missa inget – prenumerera på Chefs nyhetsbrev!

Chefs populära och kostnadsfria nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef.se.

  • Ditt ledarskap: Senaste nyheterna om ledarskap
  • Din karriär: Tips, verktyg och inspiration

Klicka här: Gå med i Chefs nyhetsbrev!

Relaterade artiklar

soecosecondhandhett1800
Arbetsmiljö

Hett med begagnad inredning på företag

Allt fler företag väljer att inreda med begagnade kontorsmöbler – och under coronaepidemin är det även fler som utrustat sina hemmakontor med återbrukade stolar och bord.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
tommakontor
Arbetsmiljö

Storföretagen förlänger hemma-arbetet

Folktomma kontor, avstängda kaffemaskiner och ödsliga mötesrum. Stora företag och myndigheter förlänger hemifrån-arbetet under hösten. Ingen vet när arbetslivet återgår till det normala – eller ens om det gör det.
Person som jobbar längre arbetsdagar vid hemarbete
Arbetsmiljö

Corona-effekten: Längre arbetsdagar – men kortare och effektivare möten

”Cheferna får bära huvudbördan av skiftet till distansarbete.” Hemifrån-arbetet under covid 19-pandemin har förändrat arbetslivet på ibland oväntade sätt, visar en analys från Microsoft.
Regnbågsflagga
Arbetsmiljö

Checklista: Så jobbar du inkluderande med hbtq-frågor

Som chef har du enligt diskrimineringslagen ansvar för att skapa en inkluderande arbetsplats där ingen diskrimineras. Här är en checklista i 6 steg.
Hemmakontor med dator, lampa, kaffekopp, krukväxt oxh utsikt
Arbetsmiljö

Det här ansvarar du för som chef – i hemmajobbarnas arbetsmiljö

Som arbetsgivare ansvarar du för arbetsmiljön även när dina medarbetare jobbar hemma – men vad innebär det egentligen? Och hur ska det gå till?
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Trött chef som arbetar övertid vid sitt skrivbord
Arbetsmiljö

Chefer arbetar mest övertid – utan ersättning

Chefer är den grupp på arbetsmarknaden som arbetar mest övertid utan kompensation, visar en rapport från SCB.