Jannica Grönqvist, chef på Resebemanning, och strand i Thailand (montage)

”I Thailand kan jag vara mer kreativ”

Det började som en paus från vardagen och en önskan om ett friare liv. I dag har det blivit en livsstil. Fyra till sex veckor om året bor och arbetar Jannica Grönqvist i Thailand.

På en träbänk, bakom receptionsdisken i ett yogacenter, sitter Jannica Grönqvist med sin dator och sköter administration, planerar marknadsföringskampanjer och lägger upp långsiktiga strategier för företaget.

”Det är faktiskt väldigt många här på Koh Lanta som tar med sig sina arbeten eller studerar, så jag är inte ensam”, säger hon.

Jannica Grönqvist går upp klockan sex om morgnarna och yogar. Arbetsdagen börjar klockan åtta, vid två på eftermiddagen, då hennes kolleger i Sverige börjar dyka upp på kontoret har hon hunnit svara på mejl.

”På eftermiddagen yogar jag igen för att återuppta kontakten med medarbetarna framåt kvällen. På så sätt kan jag följa hela deras arbetsdag.”

Resebemanning, som bemannar och rekryterar för turistbranschen, har tre fast anställda och omkring 15 konsulter. Precis som många chefer älskar Jannica Grönqvist sitt arbete och skulle kunna jobba jämt.

”När jag är i Thailand tvingas jag varva ner och kommer hem med energi och idéer. Det är positivt både för mig och för företaget.”

Collage: Christina Hammer från Hammer & Hanborg samt glad medarbetare

Läs också: Så släpper du fram kraften hos dina medarbetare

Utmaningarna rör främst rena praktikaliteter. Skypemöten blir aldrig samma sak som möten i verkliga livet.

”Dessutom är det ganska obekvämt eftersom jag inte har tillgång till ergonomiska kontorsmöbler, som höj- och sänkbart skrivbord. Men det är mindre viktigt.”

Jannica Grönqvist tror att möjligheten till distansarbete kommer att bli allt viktigare på framtidens arbetsmarknad.

”När vi hyr ut konsulter med expert­kunskap som bor på annan ort än upp-
dragsgivaren, försöker vi alltid få till distanslösningar. Det brukar funka bra. Jag märker också att många som kommer på intervju hos oss har högre krav på ett flexibelt arbete än på en hög lön.”

hipo2

Läs också: 4 tecken på att du är en HIPO: ”high potential employee”

Relaterade artiklar

Lastbil med texten
Arbetsmiljö

Här är Sveriges friskaste företag

Returpack Pantamera lyckas bäst med att skapa en arbetsplats där människor mår bra och där jobbet är en bidragande faktor till hälsa och livskvalitet. Det menar hälsoföretaget Feelgood, som utsett dem till Sveriges friskaste företag.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
tacksamhetsutmaning
Arbetsmiljö

Starta en tacksamhetsutmaning – på jobbet

Människor som känner tacksamhet är bättre på att hantera stress, återhämtar sig snabbare från sjukdom och har ofta bättre hälsa sett till bland annat blodtryck och immunförsvar. Så varför inte dra igång en tacksamhetsutmaning på jobbet?
distansarbete
Arbetsmiljö

Distansarbetet har ökat – med 400 procent

Under coronakrisen har distansarbetet ökat med mer än 400 procent i yrkesgruppen som har förutsättningar att jobba hemifrån, visar en ny undersökning. 39 procent av de som jobbar hemma är mer nöjda med sin arbetssituation än tidigare – men en majoritet saknar fikastunderna.
Guldpokal
Arbetsmiljö

Tävlingskulturens nackdelar: Fusk, stress och slarv

Konkurrens, ambition och vinnarskalle-tänkande är inte alltid vägen framåt. Tävlan kan tvärtom vara skadligt för organisationers skaparkraft och framgång, menar forskaren Roland S Persson som undersökt prestationssamhällets sällan diskuterade baksidor.
lkab1800
Arbetsmiljö

Riskbedömningschefen: Så agerar du bättre på risker

Är du beredd på det fullständigt oväntade? Kanske inte – coronakrisen har blottlagt omfattande brister i hela samhällets beredskap. Karin Winsa, riskbedömningschef på LKAB, tipsar om hur du som chef kan bli bättre på att förebygga och agera på risker.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Kaffebryggare och arg person vid skrivare
Arbetsmiljö

10 saker på kontoret du ALDRIG trodde att du skulle sakna

I vanliga fall är det lätt att bli irriterad när kaffet är slut, koperingsmaskinen full och kollegan tuggar tuggummi så det hörs i hela kontorslandskapet. Men nu, efter två månader av distansarbete? Här är sakerna du aldrig trodde du skulle sakna.