Jannica Grönqvist, chef på Resebemanning, och strand i Thailand (montage)

”I Thailand kan jag vara mer kreativ”

Det började som en paus från vardagen och en önskan om ett friare liv. I dag har det blivit en livsstil. Fyra till sex veckor om året bor och arbetar Jannica Grönqvist i Thailand.

På en träbänk, bakom receptionsdisken i ett yogacenter, sitter Jannica Grönqvist med sin dator och sköter administration, planerar marknadsföringskampanjer och lägger upp långsiktiga strategier för företaget.

”Det är faktiskt väldigt många här på Koh Lanta som tar med sig sina arbeten eller studerar, så jag är inte ensam”, säger hon.

Jannica Grönqvist går upp klockan sex om morgnarna och yogar. Arbetsdagen börjar klockan åtta, vid två på eftermiddagen, då hennes kolleger i Sverige börjar dyka upp på kontoret har hon hunnit svara på mejl.

”På eftermiddagen yogar jag igen för att återuppta kontakten med medarbetarna framåt kvällen. På så sätt kan jag följa hela deras arbetsdag.”

Resebemanning, som bemannar och rekryterar för turistbranschen, har tre fast anställda och omkring 15 konsulter. Precis som många chefer älskar Jannica Grönqvist sitt arbete och skulle kunna jobba jämt.

”När jag är i Thailand tvingas jag varva ner och kommer hem med energi och idéer. Det är positivt både för mig och för företaget.”

Collage: Christina Hammer från Hammer & Hanborg samt glad medarbetare

Läs också: Så släpper du fram kraften hos dina medarbetare

Utmaningarna rör främst rena praktikaliteter. Skypemöten blir aldrig samma sak som möten i verkliga livet.

”Dessutom är det ganska obekvämt eftersom jag inte har tillgång till ergonomiska kontorsmöbler, som höj- och sänkbart skrivbord. Men det är mindre viktigt.”

Jannica Grönqvist tror att möjligheten till distansarbete kommer att bli allt viktigare på framtidens arbetsmarknad.

”När vi hyr ut konsulter med expert­kunskap som bor på annan ort än upp-
dragsgivaren, försöker vi alltid få till distanslösningar. Det brukar funka bra. Jag märker också att många som kommer på intervju hos oss har högre krav på ett flexibelt arbete än på en hög lön.”

hipo2

Läs också: 4 tecken på att du är en HIPO: ”high potential employee”

Relaterade artiklar

Två personer sitter och jobbar på ett kontor. På golvet bredvid dem ligger en hund.
Arbetsmiljö

Nya jobbkravet: Ta med hunden till kontoret

Får man ta hunden med sig till jobbet? Den frågan är avgörande för fyra av tio hundägare när de väljer arbetsgivare. Men det är bäddat för bråk, för samtidigt uppger 63 procent av de som arbetar på kontor att hundar är förbjudna, visar en ny undersökning.

20 procent av medarbetarna står för 80 procent av sjukfrånvaron. Det är där hälsoarbetet ska fokuseras, menar Lars Roth på MedHelp. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + MedHelp

Upptäck riskbeteenden som förvarnar om sjukskrivning

Chefer missar – helt i onödan – riskbeteenden som varnar för att medarbetare riskerar att bli långtidssjukskrivna.
Med rätt stöd kan det undvikas.
”Sjukfrånvaro behöver angripas utifrån data – inte magkänsla”, säger Lars Roth på Medhelp.

Fyra unga medarbetare syns i rutor på en dator under ett digitalt möte. De vinkar till varandra.
Arbetsmiljö

Nio av tio: Hellre videomöten än tjänsteresor

Nio av tio svenskar är beredda att ersätta tjänsteresor med videomöten. Samtidigt irriterar sig många på tekniken. Det visar en ny undersökning.

Aram Seddigh. Bild på ett kontor.
Arbetsmiljö

Arbetsplatsstrategen: Så lyckas ni med framtidens kontor

Hur vi utformar våra kontor och arbetsplatser kommer att spela en avgörande roll i hur väl vi klarar av förflyttningen in i framtidens arbetsliv. Det menar arbetsplatsstrategen Aram Seddigh, vars studier visar att ju mindre kontorslandskapen är, desto bättre. 

Ett ljust, rymligt och modernt co-working-space.
Arbetsmiljö

Trendspaning om framtidens kontor: Flexibelt och med wow-känsla

Fyra fastighetsbolag berättar om hur framtidens kontor ser ut: Det är två trender som drar åt olika håll.

En illustration på en hjärna som sitter på en tron med en krona på
Arbetsmiljö

3 tips: Så skapar du en hjärnvänlig arbetsplats

Genom att skapa en stöttande arbetsmiljö kan du se till att hjärnkapaciteten inte går åt till fel saker under arbetsdagen. Här är 3 tips på hur du gör, från arbetslivs- och organisationsforskaren Gisela Bäcklander.

Visa hjärta som chef. Petra Spranger, HR-chef på Fastighets AB Balder, vill visa empati och omsorg om medarbetare – både på jobbet och privat. Foto: Anna Rehnberg
Annonssamarbete Chef + Feelgood

Får friskare medarbetare – med empatiskt ledarskap

”Vi vill kunna stötta medarbetare när det händer något i privatlivet”, säger HR-chef Petra Sprangers på fastighetsbolaget Balder. Där har empatiskt ledarskap, med fokus på hela hälsan, blivit en nyckel till engagerade medarbetare.

En grupp kollegor sitter och diskuterar vid ett bord.
Arbetsmiljö

Ny önskelista från medarbetarna efter pandemin

Coronakrisen sätter sina spår – hälften av alla medarbetare är utbrända och en lika stor andel chefer ser verksamheten hotad av svårigheterna att rekrytera. Det visar en ny global studie som även listar vad dagens kandidater önskar allra mest av en arbetsgivare.