Tech-branschen fortsatt attraktiv för unga karriärister – hur länge till?

Tech-jättarna är fortfarande populära när morgondagens talanger och ledare själva får välja favoriter bland arbetsgivarna. Men attraktiviteten har börjat falna.

Karriär
Publicerad

På årets topp 10-lista i Young Professional Attraction Index (YPAI) 2022 över de 100 mest attraktiva arbetsgivarna i Sverige, hamnar IKEA för andra året på en första plats följt av Microsoft och Tesla.

Vidare är Google, Spotify och Apple kvar på topplistan, även om samtliga får lägre placeringar i år.

– Vår årliga YPAI-undersökning tar tempen hos en målgrupp som är väldigt tongivande för svensk arbetsmarknad, då det är framtidens ledare och bolagsbyggare som här får sin röst hörd, säger Peter Knutsson, vd Academic Work, i en kommentar.

10 i topp attraktiva arbetsgivare 2022

  1. IKEA
  2. Microsoft
  3. Tesla
  4. Volvo Cars
  5. Google
  6. Spotify
  7. EY
  8. Apple
  9. Volvo Group
  10. Alfa Laval

21. Klarna
92. Meta (ny på listan)

Källa: Young Professional Attraction Index (YPAI) 2022

I undersökningen framgår också att det allmänna ekonomiska och politiska läget påverkar betydelsen av stabilitet och rykte hos en framtida arbetsgivare, menar Peter Knutsson i pressmeddelandet. Bolag som aktivt arbetar med sin employer branding – och kan visa på en framtidssäker karriär – ökar därmed i popularitet.

En tydlig utmanare till tech-branschen är bilindustrin, där Volvo Cars och Volvo Group, Tesla samt Polestar samtliga ligger på topp 20 mest attraktiva arbetsgivare bland de unga karriäristerna.

Och frågan är om inte just bilindustrin snart kommer att överglänsa teknikbolagen?

Särskilt efter den senaste tidens turbulens där Microsoft, Google, Facebook/Meta, Twitter och Apple har aviserat att de antingen kraftigt drar ner på nyrekryteringar eller helt slutar nyanställa, samtidigt som Klarna åter igen skär ner på personalstyrkan.

Young Professional Attraction Index (YPAI) 2022

Bakom undersökningen står Academic Work, som tillsammans med Kantar Sifo mäter arbetsgivares attraktivitet bland studenter och akademiker i början av karriären. Rankingen baseras på arbetsgivarnas rykte, framgång och hur gärna young professionals vill arbeta hos dem. Närmare 5 300 personer deltog i årets svenska del av studien. Undersökningen har genomförts sedan 2015.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden