Tech-bolag rensar möten från anställdas kalendrar
E-handelsföretaget Shopify städar upp i medarbetarnas scheman och inför mötesfria onsdagar. ”Ingen tog jobb på Shopify för att sitta i möten”, säger verksamhetschefen Kaz Nejatian.
I ett pm i veckan har Shopify meddelat sina anställda att företaget kommer att radera alla tidigare schemalagda återkommande möten som involverar tre eller fler personer, rapporterar CNN.
I meddelandet från e-handelsföretagets verksamhetschef Kaz Nejatian framgår också att mötesfria onsdagar återinförs. Dessutom ska stora möten med fler än 50 personer begränsas till ett tidsfönster på torsdagar.
”Ingen tog jobb på Shopify för att sitta i möten”, skriver Kaz Nejatian i pm:et.
Åtgärderna är avsedda att hjälpa till att frigöra anställdas tid. Det innebär att närmare 10 000 bokningar försvinner från kalendrarna, vilket totalt summeras till 76 500 timmar.
Det nya arbetssättet pågår under en prövotid på två veckor. Därefter anser den operativa chefen att anställda ska se ”mycket kritiskt” på vad som sker i kalendrarna.
Företaget uppmanar också till en så kallad ”no judgement zone”, vilket ger medarbetarna rätt att avboka möten som de önskar.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.