Man som deltar i videomöte. Sitter i soffan med dålig hållning och kalsonger.

Så många av dina medarbetare gör annat under det digitala mötet

Kanske har du som chef någon gång känt av utmaningen att få allas fulla uppmärksamhet under videomötet? Nu bekräftar en ny Sifo-undersökning din magkänsla. Drygt 3 av 4 svenskar passar nämligen på att göra helt andra uppgifter under videomötet. Dessutom har var fjärde person bytt ut kavajen mot en pyjamas!

Sifos undersökning genomförd på uppdrag av ljud-och videoteknikföretaget Jabra visar vilka effekterna av de digitala mötena blivit. Bland annat framkommer det att tre av fyra svenskar (77%) jobbat med en annan uppgift samtidigt som de deltagit i ett videomöte. Undersökningen visar också att utmaningen med kolleger som fokuserar på annat under videomöten upplevs som större än vid fysiska möten. Men det är inte bara fokuset som ändrat form, det har även klädseln visar det sig. Drygt var fjärde svensk (28%) haft pyjamas eller underkläder på sig nertill under mötets gång!

Ett mönster som framkommer är att ju yngre en person är, desto fler har jobbat i den informella klädseln under videomötet. Av medarbetare i åldersgruppen 18–34 medger 38 procent av att de har gjort det. Det kan jämföras med 28 procent i åldersgruppen 35–49 år och 19 procent i åldrarna 50–65 år.

Kontorslandskap

Läs också: Ny studie: Kontorsmiljön avgörande för motivationen

Ett annat fenomen under videomöten är multitaskandet. Även här tar de unga täten. Det är betydligt fler unga som passar på att göra annat än att vara helt närvarande under videomötet. I den yngsta åldersgruppen är det 83 procent som medger detta, jämfört med 66 procent i den äldsta.

Vad kan då du som chef göra för att få medarbetarna att koncentrera sig på mötet? Att se till att alla får komma till tals verkar vara en nyckel på vägen. Undersökningen visar nämligen att många unga upplever det svårt att komma till tals i videomöten. I den yngsta åldersgruppen 18–34 år har drygt hälften (51%) den här känslan jämfört med drygt var tredje (36%) i åldersgruppen 50–65 år.

Många upplever också att det är svårare att skämta under videomöten. Främst de unga (67%) men även i övriga åldersgrupper där över hälften känner likadant.

Collage: Retorikexpert Elaine Eksvärd samt bild på person som gäspar framför videomöte

Läs också: 3 digitala härskartekniker – och hur du bemöter dem

Även om det nya arbetssättet medfört flexibilitet har det även inneburit nya typer av utmaningar, till exempel ojämlika förhållanden, konstaterar Claus Fonnesbech, Senior Director på Jabra.

”För att uppnå videomöten där alla medarbetare kommer till tals hjälper det att utse en medarbetare som fördelar ordet och upprätthåller en tydlig agenda”, säger han.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 23–27 augusti 2021. Totalt intervjuades 1015 personer i åldern 18–65 år i sysselsättning som senaste 12 månaderna deltagit i ett videomöte. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel. 

moten_1800-1
Distansutbildning

Möten som ger resultat

Hitta kraften i en framåtlutad, hållbar möteskultur och få möten som ger resultat! Du får inspiration, kunskap och konkreta verktyg för att kunna förbereda, planera och leda engagerande och effektiva möten, fysiska liksom digitala.

Relaterade artiklar

Retorikexperten Elaine Eksvärd
Framtidens hybridmöte kräver ny digital teknik
Annonssamarbete Chef + Office Management

Så tar du hybridmötet till nästa nivå

Mötestekniken på väg in i en ny och smartare era. Här får du veta mer om vad som krävs för att lyckas med framtidens digitala möten.
skrivaochberatta
Kommunikation

Så får du berättartekniken som får alla att lyssna

Rationella argument är bra, men en bra berättelse är oslagbar. Slipa på berättartekniken och få folk att lyssna – på jobbintervjun, i lönesamtalet och ledarskapet i stort. Här är tipsen på hur du gör.

kvallsmail_intervjuperson
Kommunikation

Vad tycker Chef-läsarna om mejlförbud efter arbetstid?

Chef har tidigare skrivit om mejlförbudet som sprider sig i Europa för att skydda de anställda från stress. Lagen är en konsekvens av det ökade distansarbetet under pandemin där allt fler får svårare att hålla gränsen mellan arbete och fritid. Vi frågade chefer på LinkedIn vad de tycker om lagen. Majoriteten uppskattar tanken av att det finns en tydlig gräns samtidigt som flera av kommenterar att det finns undantagsfall och andra sätt än böter att hantera detta.

En mobiltelefon och en datorskärm som visar på flera olästa mejl.
Kommunikation

Mejlförbud för chefer sprider sig

Ett tredje land i Europa, Belgien, har nu tagit beslut på att inte låta statsanställda chefer kontakta sina anställda efter arbetstid. Orsaken är att man vill skydda medarbetare från stress.

Böcker och Obama.
Kommunikation

Lästips från en ex-president: Obamas favoritböcker 2021

USA:s tidigare president, Barack Obama, är en storläsare av rang. Nu delar han med sig av sina favoritböcker från det gångna året. På listan finns bland annat Nobelpristagaren Ishiguros bok Klara och solen om artificiell intelligens och Lauren Groffs Matrix influerad av Trumps presidentskap. 

tva%cc%8akvinnorps
Annonssamarbete Chef + Försäkringskassan

Hallå chefen! Det finns ett viktigt hälsobidrag att söka

Många chefer missar ett viktigt bidrag för att förebygga ohälsa hos medarbetare. ”Rätt hjälp kan göra skillnad”, säger Rebecca Kolga på Försäkringskassan och uppmanar chefer att söka stödet på upp till 200 000 kronor per år.
En röd stuga i skogen i ett vitt vinterlandskap
Kommunikation

Vila upp dig med kultur under julen

Äntligen jul och långhelger, så att även chefen får sin välförtjänta vila. Här är de bästa kulturupplevelserna att njuta av, hemma i soffan och ute på stan. Självklart med viss relevans på ledarskapet, så du inte glömmer bort din chefsroll under ledigheten.