Så många av dina medarbetare gör annat under det digitala mötet

Kanske har du som chef någon gång känt av utmaningen att få allas fulla uppmärksamhet under videomötet? Nu bekräftar en ny Sifo-undersökning din magkänsla. Drygt 3 av 4 svenskar passar nämligen på att göra helt andra uppgifter under videomötet. Dessutom har var fjärde person bytt ut kavajen mot en pyjamas!

Kommunikation
Publicerad
Man som deltar i videomöte. Sitter i soffan med dålig hållning och kalsonger.

Sifos undersökning genomförd på uppdrag av ljud-och videoteknikföretaget Jabra visar vilka effekterna av de digitala mötena blivit. Bland annat framkommer det att tre av fyra svenskar (77%) jobbat med en annan uppgift samtidigt som de deltagit i ett videomöte. Undersökningen visar också att utmaningen med kolleger som fokuserar på annat under videomöten upplevs som större än vid fysiska möten. Men det är inte bara fokuset som ändrat form, det har även klädseln visar det sig. Drygt var fjärde svensk (28%) haft pyjamas eller underkläder på sig nertill under mötets gång!

Ett mönster som framkommer är att ju yngre en person är, desto fler har jobbat i den informella klädseln under videomötet. Av medarbetare i åldersgruppen 18–34 medger 38 procent av att de har gjort det. Det kan jämföras med 28 procent i åldersgruppen 35–49 år och 19 procent i åldrarna 50–65 år.

Ett annat fenomen under videomöten är multitaskandet. Även här tar de unga täten. Det är betydligt fler unga som passar på att göra annat än att vara helt närvarande under videomötet. I den yngsta åldersgruppen är det 83 procent som medger detta, jämfört med 66 procent i den äldsta.

Vad kan då du som chef göra för att få medarbetarna att koncentrera sig på mötet? Att se till att alla får komma till tals verkar vara en nyckel på vägen. Undersökningen visar nämligen att många unga upplever det svårt att komma till tals i videomöten. I den yngsta åldersgruppen 18–34 år har drygt hälften (51%) den här känslan jämfört med drygt var tredje (36%) i åldersgruppen 50–65 år.

Många upplever också att det är svårare att skämta under videomöten. Främst de unga (67%) men även i övriga åldersgrupper där över hälften känner likadant.

Även om det nya arbetssättet medfört flexibilitet har det även inneburit nya typer av utmaningar, till exempel ojämlika förhållanden, konstaterar Claus Fonnesbech, Senior Director på Jabra.

”För att uppnå videomöten där alla medarbetare kommer till tals hjälper det att utse en medarbetare som fördelar ordet och upprätthåller en tydlig agenda”, säger han.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 23–27 augusti 2021. Totalt intervjuades 1015 personer i åldern 18–65 år i sysselsättning som senaste 12 månaderna deltagit i ett videomöte. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel. 

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden