time
Foto: Unsplash

Lyckas med det magiska 30-minutersmötet

30 minuter. Så lång tidssträcka tycker vd:n för en ledarskapskonsultfirma att ett möte maximalt borde schemaläggas över, istället för den mer vanliga timmen. Här är hans tre tips för hur det ska funka.

För Peter Bregmans, vd för Bregman Partners, del började det hela som ett personligt experiment kring att sluta multi-taska.

På det sättet ökade han sin medvetenhet kring tidskonsumtion generellt.

”Om man har hälften så lång tid på sig att uppnå något, blir man hypermedveten om hur man använder den tiden,” skriver han i en artikel i Harvard Business Review.

Den uppenbara fördelen med kortare möten är tidsbesparing, men det innebär också en rent ekonomisk aspekt – för tid är som bekant pengar.

Andra fördelar med att komprimera ett möte är att folk tenderar att bli mer alerta och till exempel lyssna bättre för att inte gå miste om viktig information – vilket i sin tur leder till ett större engagemang och att alla har det roligare på vägen.

Dessutom märkte Bregman, efter att ha infört regeln, att hans kunder oftare började komma i tid eftersom varje minut blir viktig på ett kortare möte.

Han noterade även att hans medarbetare blev modigare, mer provokativa i sina frågor och att man snabbare kom till poängen.

Tre tips för att korta möten ska bli lyckade

Läs på inför mötet och se till att alla andra deltagare också gör det.

Låt agendan bestå av en enda viktig punkt – den som kommer att göra mest skillnad – och håll er till den.

Avsätt mötets sista fem minuter till att summera och dra upp en plan för hur ni går vidare.

Läs också: Chefernas värsta surdegar och metoder för att hantera dem

Relaterade artiklar

framgangsrika
Beslutsfattande

5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Alla chefer vill leda medarbetare som är motiverade och känner att arbetet är meningsfullt. Men hur gör du för att lyckas? Här är 5 punkter som framgångsrika ledare följer.
Helene Leitner Larsson på Inhouse. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + Inhouse

Lär dig säkra de bästa kollegorna – med onboarding

Håll undan konkurrenterna. Landa talangerna. Lotsa nya medarbetare rätt. Chefer som kan onboarding får ett övertag i dragkampen om de bästa nya kollegorna.
sakerhet12
Arbetsmiljö

Forskare: Bra ledare – minskar risken för olyckor på jobbet

Det går inte underskatta vikten av bra ledarskap på en arbetsplats.
kritisk
Beslutsfattande

3 enkla övningar för att öka ditt kritiska tänkande

Har du all fakta på bordet innan ett viktigt beslut tas?

kolla
Beslutsfattande

Här är de hetaste egenskaperna hos en chef just nu

Söker du ett nytt chefsjobb? Då bör du spana in listan med de egenskaper som flest arbetsgivare letar efter under 2019.
coachledare
Beslutsfattande

Forskning: Elittränarens hemliga metoder avslöjade

Som chef har du mycket att lära av de mest framgångsrika elitidrotts­klubbarna, visar ny forskning

Bygg en hållbar chefskarriär. Anki Udd på Ledarna vet hur du gör. Foto: Robert Haecks
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Hur länge håller du som chef?

Är du fortfarande chef om 10 år? Svaret finns till stor del i din arbetssituation idag.
Anki Udd på Ledarna ger nödvändiga råd för en hållbar chefskarriär.

sagaupp
Beslutsfattande

Ny utredning tillsatt: Ska bli billigare att säga upp anställda

Det kan bli billigare för mindre företag att säga upp anställda. Det är direktiven för den utredning som regeringen tillsatt för  en genomlysning av arbetsrätten.