time
Foto: Unsplash

Lyckas med det magiska 30-minutersmötet

30 minuter. Så lång tidssträcka tycker vd:n för en ledarskapskonsultfirma att ett möte maximalt borde schemaläggas över, istället för den mer vanliga timmen. Här är hans tre tips för hur det ska funka.

För Peter Bregmans, vd för Bregman Partners, del började det hela som ett personligt experiment kring att sluta multi-taska.

På det sättet ökade han sin medvetenhet kring tidskonsumtion generellt.

”Om man har hälften så lång tid på sig att uppnå något, blir man hypermedveten om hur man använder den tiden,” skriver han i en artikel i Harvard Business Review.

Den uppenbara fördelen med kortare möten är tidsbesparing, men det innebär också en rent ekonomisk aspekt – för tid är som bekant pengar.

Andra fördelar med att komprimera ett möte är att folk tenderar att bli mer alerta och till exempel lyssna bättre för att inte gå miste om viktig information – vilket i sin tur leder till ett större engagemang och att alla har det roligare på vägen.

Dessutom märkte Bregman, efter att ha infört regeln, att hans kunder oftare började komma i tid eftersom varje minut blir viktig på ett kortare möte.

Han noterade även att hans medarbetare blev modigare, mer provokativa i sina frågor och att man snabbare kom till poängen.

Tre tips för att korta möten ska bli lyckade

Läs på inför mötet och se till att alla andra deltagare också gör det.

Låt agendan bestå av en enda viktig punkt – den som kommer att göra mest skillnad – och håll er till den.

Avsätt mötets sista fem minuter till att summera och dra upp en plan för hur ni går vidare.

Läs också: Chefernas värsta surdegar och metoder för att hantera dem

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

cirkus
Beslutsfattande

Orädda chefer är mer framgångsrika

Hon myntade begreppet psykologisk trygghet och är nu aktuell med ny forskning i boken The fearless organization.

Helen Remnås, affärsutvecklingschef på Experis. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis

Sprida värderingar – chefens nya viktiga roll

Trenden är tydlig: chefer som vågar ta med sina värderingar in i ledarskapet har bäst möjlighet att förändra.  "Ledare behöver våga prata öppet om problem. Ta ställning", säger Helen Remnås på Experis.
aaaaa-2
Arbetsmiljö

Här finns högst andel ”äldre” chefer – 10 i topp

Siffror avslöjar vilka län i Sverige som har högst andel chefer som är över 55 år. 
nya-3
Beslutsfattande

Se upp – fällorna nya chefer går i!

Varje år får tusentals personer en ny chefsposition. Men redan de första månaderna kan avgöra om det blir succé eller fiasko. Här är 5 fällor du ska undvika om du är ny på jobbet.

asa-2
Beslutsfattande

”Som chef är du bara en del i ett spel”

Ta dig själv och andra på allvar och fokusera på vad du faktiskt gör, inte vad du borde, uppmanar managementkonsulten och doktorn i komplexitet Åsa Lundquist Coey.
julledighet
Beslutsfattande

6 misstag du gör efter ledigheten

Att gå tillbaka till jobbet efter en ledighet kan bli en tuff omställning. Här är hela listan på hur du lyckas med omstarten.
adminbanta_webb
Annonssamarbete Chef + Aditro

Admin-banta din chefsvardag

Det finns smartare sätt att hantera ”tråkjobbet”. Så här kan chefen minska sin stress och samtidigt få nöjdare medarbetare.

succe
Beslutsfattande

7 vanor du kan sno från framgångsrika chefer

Alla gör misstag – men alla vet inte hur misstagen ska hanteras. Här är vanor som du kan låna av framgångsrika chefer.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden