vinter

Så här blir du piggare på vintern

Börjar du känna dig vintertrött? Visste du att du kan dra nytta av vintertiden?

Tack vare att vi ställer tillbaka klockan på hösten minskar risken för vinterdepp och trötthet. Men då gäller det att du tar dig utomhus före klockan tio.

Under hösten når bara 14 procent av det globala ljuset hit, för att minska ner till fem procent under vintermånaderna. Och när dagsljuset är otillräckligt får inte hjärnan de ljuspulser som signalerar till kroppen att det är dag och tid att vara aktiv, och vi kan bli trötta och håglösa.

Omställningen till vintertid är därför en viktig hjälp för oss – förutsatt att vi ser till att utnyttja ljuset på morgontimmarna.

”Fram till klockan tio har ljuset en tydlig effekt på cellerna i kroppen, som gör att de blir aktiva. Därefter förändras ljusets sammansättning vilket gör att kroppen inte längre svarar med samma aktivitet”, säger docent Arne Lowden vid Stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet.

Ljuset på morgontimmarna kan ge ny energi. Det har en styrka på 1 000 lux jämfört med inomhusljus som ligger på ungefär 500 lux. Därför rekommenderar forskarna att vi är utomhus minst en timme före klockan tio på morgonen för att inte förlora humöret under den mörka perioden.

Så det kan vara läge att ta en lite längre omväg till jobbet på morgonen.

Läs också: Maxa din energi hela dagen – 8 tips

Relaterade artiklar

boosta
Hälsa

Forskning: Boosta dig i naturen – 2 timmar per vecka räcker

Har du planerat din sommar? En god idé kan vara att vistas i naturen, visar svensk-brittisk forskning.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

semester13
Hälsa

Experten: Varva ner till semestern – 6 råd för att lyckas

Här är råden för att komma ner i varv inför din semester.
guna
Hälsa

Studie: Sov bättre – gunga dig till sömns

Sommarljuset kan störa nattsömnen.
stressade
Arbetsmiljö

Slår larm: Stressen på jobbet ökar – kvinnor värst drabbade

Stressen på svenska arbetsplatsen ökar. Och kvinnor är den grupp som är värst drabbad.
trotter-3
Hälsa

WHO erkänner utbrändhet som diagnos

Utmattningssyndrom eller utbrändhet får nu officiell status som diagnos av världsorganisationen.
no-technology-chefboken-digital-minimalism
Hälsa

Digital minimalism ger dig kontroll över din tid

Ny teknik är i sig varken bra eller dålig, men för många har skärmanvändandet blivit något som försämrar livet snarare än tvärtom. Det ställer sig i vägen för lugn, fokus, glädje och sunt beslutsfattande — allt nödvändiga delar av ett framgångsrikt chefsskap, både på och utanför jobbet.
sommarkansla1
Hälsa

8 bevisade sätt att förlänga din semesterkänsla

Tar din semester slut för fort?