vinter

Så här blir du piggare på vintern

Börjar du känna dig vintertrött? Visste du att du kan dra nytta av vintertiden?

Tack vare att vi ställer tillbaka klockan på hösten minskar risken för vinterdepp och trötthet. Men då gäller det att du tar dig utomhus före klockan tio.

Under hösten når bara 14 procent av det globala ljuset hit, för att minska ner till fem procent under vintermånaderna. Och när dagsljuset är otillräckligt får inte hjärnan de ljuspulser som signalerar till kroppen att det är dag och tid att vara aktiv, och vi kan bli trötta och håglösa.

Omställningen till vintertid är därför en viktig hjälp för oss – förutsatt att vi ser till att utnyttja ljuset på morgontimmarna.

”Fram till klockan tio har ljuset en tydlig effekt på cellerna i kroppen, som gör att de blir aktiva. Därefter förändras ljusets sammansättning vilket gör att kroppen inte längre svarar med samma aktivitet”, säger docent Arne Lowden vid Stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet.

Ljuset på morgontimmarna kan ge ny energi. Det har en styrka på 1 000 lux jämfört med inomhusljus som ligger på ungefär 500 lux. Därför rekommenderar forskarna att vi är utomhus minst en timme före klockan tio på morgonen för att inte förlora humöret under den mörka perioden.

Så det kan vara läge att ta en lite längre omväg till jobbet på morgonen.

Läs också: Maxa din energi hela dagen – 8 tips

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

hogpresterare-2
Arbetsmiljö

6 råd för att underlätta mellanchefens vardag

Mellanchefer pressas uppifrån och nerifrån. Här är 6 råd för hur du kan minska påfrestningen.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

cheferdaligt
Hälsa

Cissi Elwin: Siffrorna skrämmer mig

"Så bra att vi kan prata om stress. MEN fruktansvärt att se hur stressrelaterade besvär bara fortsätter att öka", skriver Cissi Elwin i sin krönika.
trivas
Hälsa

5 krav för att må psykiskt bra på jobbet

Det är när dessa förhållanden vacklar som den psykiska ohälsan ökar. Du behöver följande för att må psykiskt bra på jobbet, enligt psykologen Ulla Risling.
stresscheif
Arbetsmiljö

Rädd att missa något? Därför är chefer digitalt stressade

Handen på hjärtat – kontrollerar du din mejlkorg eller är det den som kontrollerar dig? I takt med att tekniken underlättar vår vardag breder också den digitala stressen ut sig. Chefer hör till de värst drabbade visar ny forskning.
avhopp
Arbetsmiljö

Så tuff är chefernas vardag – kan leda till stora avhopp

Tuff tidspress, hög arbetsbelastning – och många medarbetare under sig. Vardagen för en chef inom vård och omsorg har nu granskats av Arbetsmiljöverket.

domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
klattra-2
Hälsa

3 starka skäl till att chefer ska klättra

Bergsklättring verkar vara den ultimata chefssporten. Du får stor utväxling av många ledaregenskaper – och vässar dem lite extra på väg upp mot toppen.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden