vinter

Så här blir du piggare på vintern

Börjar du känna dig vintertrött? Visste du att du kan dra nytta av vintertiden?

Tack vare att vi ställer tillbaka klockan på hösten minskar risken för vinterdepp och trötthet. Men då gäller det att du tar dig utomhus före klockan tio.

Under hösten når bara 14 procent av det globala ljuset hit, för att minska ner till fem procent under vintermånaderna. Och när dagsljuset är otillräckligt får inte hjärnan de ljuspulser som signalerar till kroppen att det är dag och tid att vara aktiv, och vi kan bli trötta och håglösa.

Omställningen till vintertid är därför en viktig hjälp för oss – förutsatt att vi ser till att utnyttja ljuset på morgontimmarna.

”Fram till klockan tio har ljuset en tydlig effekt på cellerna i kroppen, som gör att de blir aktiva. Därefter förändras ljusets sammansättning vilket gör att kroppen inte längre svarar med samma aktivitet”, säger docent Arne Lowden vid Stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet.

Ljuset på morgontimmarna kan ge ny energi. Det har en styrka på 1 000 lux jämfört med inomhusljus som ligger på ungefär 500 lux. Därför rekommenderar forskarna att vi är utomhus minst en timme före klockan tio på morgonen för att inte förlora humöret under den mörka perioden.

Så det kan vara läge att ta en lite längre omväg till jobbet på morgonen.

Läs också: Maxa din energi hela dagen – 8 tips

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

sover-som-en-stock
Hälsa

Sov som en stock – med 20-minutersregeln

Har du svårt att sova? Du är inte ensam! 7 av 10 chefer uppger i Chefs undersökning att de lider av sömnproblem. Här är 6 tips för att få bättre sömn. 
Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef"

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny cheftjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten. ”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.
traningmimer
Hälsa

De anställda får mer ledigt – om de tränar

Mer semester – om du tränar. Med den moroten hoppades bostadsbolaget Mimer i Västerås minska stressen hos medarbetarna. Nu har hälsosatsningen utvärderats.
traningae1
Hälsa

3 tips: Så fixar chefen en bra träningskultur

Nytt år och nya möjligheter. Men hur gör du dina medarbetare mer aktiva? Chefs hälsoexpert Sofia Grenevall kommer med bästa råd kring jobbträning.
hobbyer
Hälsa

6 skäl: Därför är toppchefer galna i sina hobbyer

Ovanligt många chefer har omfattande fritidsaktiviteter. Nu har forskarna gått till botten med varför de tar sig tid.
snabb
Hälsa

Behöver du dra ner ditt tempo?

I snabba förändringar är det en utmaning för många chefer att behålla energin och lusten och samtidigt driva på. Med Cirkulärt ledarskap vill Frida Lundh stötta dem.
Catrin Viksten, Ersta diakoni
03:02
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Nu maxar jag mitt ledarskapslärande"

Video:

Maxa effekten av ditt lärande – genom att kombinera studier med ditt vanliga jobb. ”Det gör Executive MBA-utbildningen jag går väldigt effektfull”, säger Catrin Viksten, chef på Ersta diakoni.

maten
Hälsa

Studie: Du kan vara vältränad – men ändå ohälsosam

Har du hälsoproblem trots att du springer maraton, åker Vasa­lopp, lyfter vikter och cyklar?
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden