Så här blir du piggare på vintern

Börjar du känna dig vintertrött? Visste du att du kan dra nytta av vintertiden?

Hälsa
Publicerad

Tack vare att vi ställer tillbaka klockan på hösten minskar risken för vinterdepp och trötthet. Men då gäller det att du tar dig utomhus före klockan tio.

Under hösten når bara 14 procent av det globala ljuset hit, för att minska ner till fem procent under vintermånaderna. Och när dagsljuset är otillräckligt får inte hjärnan de ljuspulser som signalerar till kroppen att det är dag och tid att vara aktiv, och vi kan bli trötta och håglösa.

Omställningen till vintertid är därför en viktig hjälp för oss – förutsatt att vi ser till att utnyttja ljuset på morgontimmarna.

”Fram till klockan tio har ljuset en tydlig effekt på cellerna i kroppen, som gör att de blir aktiva. Därefter förändras ljusets sammansättning vilket gör att kroppen inte längre svarar med samma aktivitet”, säger docent Arne Lowden vid Stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet.

Ljuset på morgontimmarna kan ge ny energi. Det har en styrka på 1 000 lux jämfört med inomhusljus som ligger på ungefär 500 lux. Därför rekommenderar forskarna att vi är utomhus minst en timme före klockan tio på morgonen för att inte förlora humöret under den mörka perioden.

Så det kan vara läge att ta en lite längre omväg till jobbet på morgonen.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden