vinter

Så här blir du piggare på vintern

Börjar du känna dig vintertrött? Visste du att du kan dra nytta av vintertiden?

Tack vare att vi ställer tillbaka klockan på hösten minskar risken för vinterdepp och trötthet. Men då gäller det att du tar dig utomhus före klockan tio.

Under hösten når bara 14 procent av det globala ljuset hit, för att minska ner till fem procent under vintermånaderna. Och när dagsljuset är otillräckligt får inte hjärnan de ljuspulser som signalerar till kroppen att det är dag och tid att vara aktiv, och vi kan bli trötta och håglösa.

Omställningen till vintertid är därför en viktig hjälp för oss – förutsatt att vi ser till att utnyttja ljuset på morgontimmarna.

”Fram till klockan tio har ljuset en tydlig effekt på cellerna i kroppen, som gör att de blir aktiva. Därefter förändras ljusets sammansättning vilket gör att kroppen inte längre svarar med samma aktivitet”, säger docent Arne Lowden vid Stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet.

Ljuset på morgontimmarna kan ge ny energi. Det har en styrka på 1 000 lux jämfört med inomhusljus som ligger på ungefär 500 lux. Därför rekommenderar forskarna att vi är utomhus minst en timme före klockan tio på morgonen för att inte förlora humöret under den mörka perioden.

Så det kan vara läge att ta en lite längre omväg till jobbet på morgonen.

Läs också: Maxa din energi hela dagen – 8 tips

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

sjuk-2
Hälsa

Här är svenska företaget som skrotar karensdagen

Omodernt. Så resonerade Wise Group kring karsensdagen och har därför bestämt sig för att skrota den för sina 400 medarbetare i Sverige som en förmån.
elisabeth-wennstrom1
02:19 min
Annonssamarbete Chef + ManpowerGroup

Årets Chef: "Lär dig leda med Styrkefokus"

Video:

Fokusera på styrkorna för att lyfta dina medarbetare, ditt ledarskap och resultat. Elisabeth Wennström, Årets Chef 2018 berättar om modellen bakom hennes ledarskap.

stress-12
Hälsa

Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

Det finns bara ett sätt att förebygga psykisk ohälsa när det kommer till utmattningssymptom. Och det går på tvärs mot det alla arbetsgivare gör idag.

helgenjobben
Hälsa

5 tecken på att du inte kan släppa jobbet

Äntligen lite ledighet! Men frågan är hur ledig du egentligen är. Var tredje privatanställd har svårt att släppa jobbet – vilket påverkar deras sömn.
balans-3
Hälsa

9 säkra tecken på att du saknar balans i livet

Ont i kroppen? Stökigt skrivbord? Irriterad på Ica? Här är 9 tecken på att du tappat kontrollen över det berömda livspusslet.
hundpajobbet1
Hållbarhet

Ta med hunden till jobbet – sänker stressen

Hunden kan bli din bästa vän – också på jobbet för att förebygga stress. En ny undersökning blåser liv i idén och får stöd av forskning.
Lars-Olof Moberg, Länsförsäkringar
Annonssamarbete Chef + &frankly

"Så hjälper vi varandra att växa"

Lars-Olof Moberg vände en negativ spiral. Mindre stress, mer engagemang hos medarbetarna – och 30 procents högre lönsamhet.
”Verktyget vi använder hjälpte oss att sätta igång en dialog och skapa förändring.”

springhallbart
Hälsa

Spring smartare – 3 sätt att hålla rätt tempo

Senaste trenden inom löpning är att springa hållbart. Det innebär att du ska hålla rätt tempo för att inte göra slut på syret i kroppen.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden