katt-passivt-aggressiv

Så hanterar du din passivt aggressiva kollega

Vi har alla (haft) en kollega eller medarbetare som fäller bittra kommentarer och hela tiden är på defensiven. Experter på konflikthantering ger på Harvard Business Review sina bästa råd på hur du kan hantera situationen.

Exempel: Din kollega snäser av dig, är negativ till alla dina idéer och förslag och missar viktiga möten. När du senare frågar vad som står på är personen helt oförstående eller skyller ifrån sig.

Känner du igen dig? De flesta av oss är passivt aggressiva någon enstaka gång – problemet uppstår när beteendet upprepar sig. Så här hanterar du, enligt experter på Harvard Business Review, en medarbetare eller kollega som är passivt aggressiv mot dig.

1. Behåll ditt lugn. 

Din Det sämsta du kan göra är att blir arg och känslosam. Det kan till och med spä på konflikten – det kanske är precis vad din medarbetare vill. Var den större personen och agera med lugn.

Läs också: Så jobbar du med någon du inte tål

2. ”Du borde förstått hur jag kände!”

Fundera på vad som kan ligga bakom beteendet. Din kollega kanske stör sig på något du gör men är osäker på hur hen ska kommunicera ut det – eller är för konflikträdd för att våga ta upp det. Eller så tror personen att du vet (eller i alla fall borde förstå) vad som ligger bakom beteendet.

3. Rannsaka dig själv. 

Kan något du gjort faktiskt ligga bakom att personen beter sig såhär? Är du kanske själv passivt aggressiv mot någon?

4. Fokusera på innebörden.

Det är svårt – men försök se det från den andra personens perspektiv. Ignorera det irriterande sättet personen levererade sitt budskap på och koncentrera dig på att försöka förstå vad hen faktiskt ville få fram med sin snorkiga kommentar.

Läs också: Sex konflikter och hur du löser dem

5. Ta tjuren vid hornen. 

När du har tillräckligt med kött på benen – ta upp problemet med personen men gör det utan att anklaga eller själv vara aggressiv. Gör det på ett vardagligt ‘apropå-sätt’. Kanske ville personen bara att du ska uppmärksamma deras synpunkt. Säg till exempel: ‘Du kom med en bra poäng i vårt möte tidigare. Så här uppfattade jag det du sa.’

6. Ta stöd hos andra. 

Utan att baktala eller snacka skit – rådfråga andra kolleger om de också upplever att din medarbetare fäller negativa kommentarer till just dig. Det kan vara skönt att veta att det inte bara är något man inbillar sig.

7. Sätt gemensamma rutiner och strukturer.

Hindra att problemet uppstår igen på lång sikt genom att bygga en norm att alla på företaget ska ta upp problem och konflikter som uppstår direkt. Var tydlig med vad ni ska göra och dokumentera vem som har ansvar för vad för att undvika att någon kan skylla ifrån sig eller säga att hen inte är överens om något ni tidigare diskuterat.

8. När det går överstyr.

Om en medarbetare medvetet motarbetar dig och försöker sabotera ditt arbete kan det vara läge att ta upp det med din närmsta chef, kollega eller hr. Men var försiktig och se till att vara förberedd med exempel på situationer som uppstått som visar att problemet inte ligger hos dig.

Läs också: Så jobbar du med någon du inte tål

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

passivchef
Arbetsmiljö

Därför är passiva chefer skadliga

Ny forskning lyfter fram ”låt gå”-chefen som den mest skadliga. Här är skälen till varför du vill undvika ledarstilen.

Lars-Olof Moberg, Länsförsäkringar
Annonssamarbete Chef + &frankly

"Så hjälper vi varandra att växa"

Lars-Olof Moberg vände en negativ spiral. Mindre stress, mer engagemang hos medarbetarna – och 30 procents högre lönsamhet.
”Verktyget vi använder hjälpte oss att sätta igång en dialog och skapa förändring.”

trovardighet
Kommunikation

7 bästa metoderna för feedback

Välj och vraka mellan sju olika feedback-metoder, alla med olika för- och nackdelar. Chef har kartlagt dem för dig.
mia1
Kommunikation

Mia Törnblom: Min feedback blev för brutal

"Jag hann hejda mitt ego, förbannade mig själv för att jag varit hänsynslös och skapat stress hos henne", skriver Mia Törnblom om att ge feedback.
byajobb
Karriär

3 frågor du måste besvara – innan du säger upp dig

Sugen på en ny utmaning? Då finns det 3 viktiga frågor du bör ställa dig själv innan du tar steget fullt ut och går vidare i chefskarriären.
googlecool
Beslutsfattande

Google: 10 saker alla bra chefer gör

I tio år har Google forskat fram vilka egenskaper som är mest framgångsrika hos en chef.
Christina Forsberg, CSN. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + CSN

Christina Forsberg: CSN möjliggör drömmar

Studiestödet måste säkras – för nya generationer, längre arbetsliv och ständigt lärande. CSN:s generaldirektör Christina Forsberg berättar om hur hon leder arbetet med att möjliggöra livsdrömmar.

tuffabeskeed
Kommunikation

Ge tuffa besked – här är 5 råd för att lyckas

Alla företag måste genomgå förändringar – stora som små. Ofta är det chefen som inför alla medarbetare måste ge informationen. Så här gör du för att lyckas.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden