katt-passivt-aggressiv

Så hanterar du din passivt aggressiva kollega

Vi har alla (haft) en kollega eller medarbetare som fäller bittra kommentarer och hela tiden är på defensiven. Experter på konflikthantering ger på Harvard Business Review sina bästa råd på hur du kan hantera situationen.

Exempel: Din kollega snäser av dig, är negativ till alla dina idéer och förslag och missar viktiga möten. När du senare frågar vad som står på är personen helt oförstående eller skyller ifrån sig.

Känner du igen dig? De flesta av oss är passivt aggressiva någon enstaka gång – problemet uppstår när beteendet upprepar sig. Så här hanterar du, enligt experter på Harvard Business Review, en medarbetare eller kollega som är passivt aggressiv mot dig.

1. Behåll ditt lugn. 

Din Det sämsta du kan göra är att blir arg och känslosam. Det kan till och med spä på konflikten – det kanske är precis vad din medarbetare vill. Var den större personen och agera med lugn.

Läs också: Så jobbar du med någon du inte tål

2. ”Du borde förstått hur jag kände!”

Fundera på vad som kan ligga bakom beteendet. Din kollega kanske stör sig på något du gör men är osäker på hur hen ska kommunicera ut det – eller är för konflikträdd för att våga ta upp det. Eller så tror personen att du vet (eller i alla fall borde förstå) vad som ligger bakom beteendet.

3. Rannsaka dig själv. 

Kan något du gjort faktiskt ligga bakom att personen beter sig såhär? Är du kanske själv passivt aggressiv mot någon?

4. Fokusera på innebörden.

Det är svårt – men försök se det från den andra personens perspektiv. Ignorera det irriterande sättet personen levererade sitt budskap på och koncentrera dig på att försöka förstå vad hen faktiskt ville få fram med sin snorkiga kommentar.

Läs också: Sex konflikter och hur du löser dem

5. Ta tjuren vid hornen. 

När du har tillräckligt med kött på benen – ta upp problemet med personen men gör det utan att anklaga eller själv vara aggressiv. Gör det på ett vardagligt ‘apropå-sätt’. Kanske ville personen bara att du ska uppmärksamma deras synpunkt. Säg till exempel: ‘Du kom med en bra poäng i vårt möte tidigare. Så här uppfattade jag det du sa.’

6. Ta stöd hos andra. 

Utan att baktala eller snacka skit – rådfråga andra kolleger om de också upplever att din medarbetare fäller negativa kommentarer till just dig. Det kan vara skönt att veta att det inte bara är något man inbillar sig.

7. Sätt gemensamma rutiner och strukturer.

Hindra att problemet uppstår igen på lång sikt genom att bygga en norm att alla på företaget ska ta upp problem och konflikter som uppstår direkt. Var tydlig med vad ni ska göra och dokumentera vem som har ansvar för vad för att undvika att någon kan skylla ifrån sig eller säga att hen inte är överens om något ni tidigare diskuterat.

8. När det går överstyr.

Om en medarbetare medvetet motarbetar dig och försöker sabotera ditt arbete kan det vara läge att ta upp det med din närmsta chef, kollega eller hr. Men var försiktig och se till att vara förberedd med exempel på situationer som uppstått som visar att problemet inte ligger hos dig.

Läs också: Så jobbar du med någon du inte tål

Relaterade artiklar

krishjalp
Kommunikation

3 saker du aldrig ska säga till en kollega som befinner sig i kris

Som chef är du även ansvarig för att ge krisstöd för saker som händer utanför jobbet.

Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
krise
Hälsa

8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Visste du att du som chef också har ett ansvar att ge krisstöd för händelser som inträffar utanför jobbet? 
illus-2
Beslutsfattande

Regler, moral och magkänsla: Så navigerar chefen rätt

Avslöjanden om generösa chefsförmåner skakar Ledarna. En i raden av organisationer som fått problem med sin etiska kompass. Chefer bör oftare ställa sig frågan hur deras agerande uppfattas utåt, menar Natali Phalén vid Institutet mot mutor.
mote-3
Kommunikation

Psykologen: 5 sätt att göra ett gott första intryck

Du har säkert fått rådet: "Gör ett bra första intryck". Men hur lyckas man? Här är 5 huvudregler du kan följa.
topptalare
Kommunikation

Chefen för TED-talks: Mina 10 favoriter

20 minuter, en talare och ett specialområde. TED-talks har blivit ett populärt fenomen på 2010-talet. Nu plockar chefen bakom plattformen ut sina favoriter i videobanken. 
Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

bilden134
Arbetsmiljö

8 misstag: Därför säger de bästa upp sig

Det är lätt att slarva bort en duktig medarbetare