Så får du saker gjorda när ingen är på jobbet

Verksamhetsutveckling
Publicerad

Här är tre strategier ur Harvard Business Review för dig som vill få saker gjorda trots att ingen svarar i telefon, finns tillgänglig för möte eller kan ge dig grönt ljus för viktiga projektet.

Fokusera på ”djupjobbet”: Datavetarprofessorn Cal Newport skiljer på ytligt jobb och djupt jobb på följande sätt: Ytligt jobb är de nödvändiga, inte särskilt krävande, varjedagsuppgifterna som tar upp mycket tid.

Svara på mejl är ett exempel som du inte kan undvika om du inte vill hamna under ett berg av måsten.

Läs också: 11 tips – hitta motivationen efter semestern

Men förmågan att engagera sig i sitt arbete på djupet är minst lika viktig för att nå framgång på jobbet: utveckla en strategi, dra upp en projektplan. Utnyttja den obrutna tiden till detta.

Rensa din att göra-lista: Rakt motsatt väg att gå mot tipset ovan är istället att städa undan de små göromål som du prioriterat bort: Städa ditt skrivbord? Redovisa utlägg och kvitton? Uppdatera operativsystemet? Det måste också göras – och passar bra att sysselsätta sig med när motivationen inte är på topp.

Bygg upp ditt nätverk: Troligtvis bryr sig ingen om du tar en halvtimme extra lunch just nu. Så bara gör det – men se gärna till att det blir en givande stund även professionellt, i sällskap med en kollega eller en extern kontakt du vill knyta till dig.

Läs också: Därför var Steven Spielbergs tal årets chefigaste

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden