nojda

Så får du nöjdare medarbetare – 3 tips

Nu har amerikanska psykologförbundet undersökt vad som gör medarbetare nöjdare.

Personlig karriärvägledning och stöttning av chefen får medarbetarna inte bara att känna sig mer uppskattade och motiverade.

De blir också dubbelt så nöjda med sitt jobb och därmed villiga att rekommendera sin arbetsplats till andra, enligt amerikanska psykologförbundets undersökning 2017 Job skills training and career development survey. Så hur ska du lyckas? Psykologerna kom fram till tre konkreta råd till chefer för att utveckla sina medarbetare.

3 tips för att lyckas: 

1) Vidareutbilda 

Ge möjlighet till de tekniska, organisatoriska och ledarskapskunskaper, som medarbetaren tror kommer att krävas i framtiden.

2) Skapa utrymme

Se till att medarbetaren har tid att delta i utbildningen.

 3) Ta utveckling på allvar

Skräddarsy samtal, feedback, utvecklingsmöjligheter med mera utifrån den enskilda medarbetaren och hens värderingar.

Läs också: Dålig organisation – större hälsofara än väntat

Relaterade artiklar

Så leder du äldre kollegor.
Teamutveckling

4 tips: Så leder du ett team när du är yngst

Ålder är bara en siffra, och man blir inte äldre än man gör sig sägs det. Ändå kan det kännas svårt att leda äldre och mer erfarna medarbetare. Här är några tips för att lyckas.
En enkel operation gör skillnad i barns liv – och ny stolthet på jobbet, menar Martin Forsling, vd på Bontouch. Foto: Operation Smile, Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Operation Smile

Nya leenden ger stolthet på jobbet

Martin Forslings dotter föddes med läpp-, käk-, gomspalt.
Det blev starten på ett samarbete med hjälporganisationen Operation Smile.
I dag har hans företag Bontouch hjälpt 500 barn.

ledarskapet
Teamutveckling

Här är 9 punkter för ett gott ledarskap

Chef-redaktionen har kokat ner 20 år av vetgirighet, skriverier och kunskaper i 9 steg till gott ledarskap.
Ledarskapsutveckling sker i vardagen enligt svensk studie.
Teamutveckling

Forskning: Vardagen viktig för din utveckling som ledare

Ledarskapskurser inte är allt, visar en studie. En stor del av ledarskapsutvecklingen sker istället i det vardagliga arbetet.
ungaskador
Arbetsmiljö

Allt fler unga skadar sig på jobbet: ”Allvarligt”

Antalet unga under 25 år som skadar sig på jobbet ökar kraftigt. Det visar nya siffror från Arbetsmiljöverket – som oroas av utvecklingen.
sakersage
Kommunikation

3 gånger chefen ska vara tyst under ett möte

Att vara chef innebär att du måste behärska konsten att veta när du ska driva ett möte framåt – och när det är bäst att vara tyst och släppa fram andra. Här är några råd för att lyckas!
Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
omtyck
Hälsa

10 vanor omtyckta chefer har

Vad är det som skiljer de allra bästa ledarna från resten? Affärstidningen Fast Company har med hjälp av tre experter kartlagt tio vanor de mest omtyckta ledarna har.