blabla

Dålig organisation – större hälsofara än väntat

Stress, stora personalgrupper, brist på stöd och knappa resurser. Chefer i offentlig sektor har det tufft. Forskning visar att dålig organisation skapar större problem än tidigare känt. Kvinnliga chefer är värst drabbade.

Klockan är närmare 22 när Helena äntligen kommer hem. Vid det laget ligger barnen och sover, så några godnattkramar blir det inte den här kvällen. Stående vid kylskåpet slevar hon i sig lite fil och avverkar några sista jobbmejl på mobilen.

Helena är dödstrött efter ännu ett maratonpass som chef inom kommunal omsorg. Stressvärken molar i nacke och högerarm. Snart stupar hon i säng – bara för att vakna igen frampå småtimmarna, med hjärnan på högvarv inför alla pro-blem som tornar upp sig när den nya arbetsdagen gryr.

Så där håller det på. Ibland ångrar hon att hon blev chef.

Helena är långtifrån ensam om att uppleva otillräcklighet och frustration i rollen som chef i offentlig sektor. Kanske är hon inte tillräckligt duktig, rentav inkompetent? Självtvivlet gnager. Men snarare än att anklaga sig själv, borde hon kanske vända blicken utåt och uppåt.

Ny forskning visar nämligen att brister i arbetsgivarens organisation av offentlig verksamhet kan vara en större bov i dramat kring chefers otrivsel och stress än tidigare känt.

”Det är inte rimligt att en chef inom kommunal äldreomsorg har 80 medarbetare under sig. Ändå är det så det ser ut på många håll. Med följd att cheferna varken har tid att bolla dagliga dilemman med sina medarbetare, eller ägna sig åt långsiktigt strategiarbete. Brister i struktur spiller ner i chefernas arbetsmiljö, och inverkar negativt på prestation, motivation och hälsa.”

Det säger Linda Corin, forskare i arbetsvetenskap, som tillsammans med sociologiforskaren Lisa Björk granskat förutsättningarna för chefskap inom skola, omsorg och teknisk service i sju kommuner i Västra Götaland.

Hela 60 procent av cheferna upplever otrivsel på jobbet på grund av faktorer som stress, isolering, utsatthet och känslan av att vara motarbetad, visar forskningsrapporten som tagits fram på uppdrag av Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS.

Överbelastning och fragmenterade arbetsdagar är vanliga, liksom icke schemalagd ”brandsläckning” – täcka akuta bemanningskriser, beställa snöskottning, åtgärda krånglande it-utrustning och stopp i toaletterna … Alltsammans problem som går att koppla till dålig organisation, enligt forskarna.

”Mellan sju och 19 procent av chefernas arbetstid, uppåt en arbetsdag per vecka, går åt till vad vi kallar illegitima arbetsuppgifter, långt från chefernas kärnuppdrag. Som att sätta upp hyllor. Att få fram en snickare kan kräva så mycket administration att det till slut blir enklare att sätta upp hyllan själv. Men det är dåligt använda resurser, med tanke på vad chefer kostar i lön. Oskäliga arbetsuppgifter orsakar dessutom extra mycket stress, som gör oss dummare och sämre på att fatta beslut. Vilket knappast är önskvärt för människor i chefsposition”, säger Linda Corin.

Läs också: 5 sätt att bemöta härskartekniker

Störst obalans mellan krav och resurser, och därmed med stress och otrivsel, återfinns bland första linjens chefer inom äldreboenden, hemtjänst och förskola.

Det är kvinnodominerade arbetsplatser där varje chef ansvarar för 30 personer i genomsnitt, nästan dubbelt så många som kollegerna inom manligt dominerad teknisk verksamhet som chefar över 17.

Cheferna i de kvinnodominerade sektorerna har dessutom sämre vardagsstöd i allt från vaktmästerisysslor till rekrytering, it-support och ekonomi. Kvinnor tycks kort sagt värderas lägre än män.

”Att det ser ut som det gör är varken logiskt eller rimligt, men kan ha historiska orsaker. Att vårda barn och äldre var obetalt och underskattat kvinnoarbete i hemmen innan välfärdsstaten byggdes ut. Tyvärr ses även dagens professionella omsorg, som i huvudsak befolkas av kvinnor, lite över axeln. Vi har många exempel på omsorgschefer som försökt hävda sin expertis inför politiker och ledning, argumentera för rimligare arbetsvillkor, bara för att mötas av mothugg av typen ’det här löser du inom befintlig budget, du som är så duktig!’. Inom omsorgsyrkena är man van att svälja sådant, och acceptera förhållanden som aldrig skulle godtas inom industrin. Jag hoppas att vår forskning kan vara en ögonöppnare kring hur stora skillnaderna verkligen är”, säger Lisa Björk.

För att skapa drägligare chefsvillkor, rekommenderar forskarna fler stödfunktioner och ökad handgriplig hjälp med administration och teknik. Cheferna bör få större tillgång till sina överordnade för återkoppling, inte lämnas i sticket av en otydlig organisation utan i stället omges av något mer ändamålsenligt och skräddarsytt, med raka rör och klara besked om vad som egentligen förväntas av dem. Allra viktigast är dock att få ner storleken på personalgrupperna per chef, menar forskarna.

Läs också: Här har de udda medarbetarsamtal – ute på hal is

Det här är ett utdrag från en artikel i nummer 12/2017. Som prenumerant får du:

  • Tidningen Chef – direkt hem i din brevlåda.
  • Tillgång till Chef Premium, en låst tjänst på Chef.se med vårt unika ledarskapstest, verktyg, avtal och mallar.
  • Metodbanken: Smarta genvägar för alla chefer – 300 användbara metoder, modeller och guider.

Erbjudande: Prova på tre nummer av Chef + Chef Premium för endast 199 kr!

Relaterade artiklar

Hélène Barnekow, vd Microsoft Sverige, intervjuas för podcasten Chef Dilemma av Cissi Elwin.
Verksamhetsutveckling

Microsoft-chefen: ”50-30-20-regeln puttar mig rätt”

Microsofts vd Hélène Barnekow har en färgkodad regel för att prioritera sin tid rätt. I Chef Dilemma berättar hon hur den hjälper henne att bli en bättre förändringschef.

Hemfrids vd Monica Lindstedt
Annonssamarbete Chef + Hemfrid

Ge dig själv mer vardagsflow 2020

Andan i halsen. Ständigt dåligt samvete. Många chefer har tappat livsbalansen. ”Har du råd, så köp en tjänst och ta hand om dig själv”, råder Hemfrids Monica Lindstedt.
chefvidskrivbord2
Verksamhetsutveckling

Felen som chefer i Sveriges sämsta verksamheter gör

Nöjda kunder, glada medarbetare, fantastiska resultat – hur kan vissa organisationer lyckas så väl? Och vad gör cheferna för Sveriges sämsta verksamheter egentligen för fel? Svaren ges i en ny bok.
cb12-content
Chefboken

Led utifrån värderingar – på riktigt!

Det är med hjälp av starka värderingar vi kan möta framtidens stora utmaningar med bland annat ökad komplexitet, digitalisering och klimatförändringar. Det menar Julia Norinder i sin bok Värderingsbaserat ledarskap Mening, tillit och transformation. I den beskriver hon hur du som ledare kan arbeta både utifrån dina egna värderingar och din organisations. I senaste Chefboken sammanfattar ledarskapscoachen Maria Gerlofson hennes tankar
digital-3
Verksamhetsutveckling

Dålig digital koll bland toppchefer

När 300 toppchefer frågades ut om sin ledningsgrupps kunskaper inom data visste bara hälften vad digitalisering innebär. Det enligt en rapport från Bisnode i samarbete med Kairos Future.

learning1
Verksamhetsutveckling

Kompetensutveckling – därför kräver det modiga chefer

Det finns några gemensamma nämnare som alla chefer borde ta till sig för att underlätta viktig kompetensutveckling. Det säger Lars Kry, vd för Sigma och tidigare utsedd till Årets Chef, med anledning av en rapport om kompetensbristen inom it-yrket.

skandia_3
Annonssamarbete Chef + Skandia

Bli en magnet för de bästa medarbetarna

Konkurrensen är knivskarp. Företag som vill locka – och hålla kvar – de bästa medarbetarna behöver steppa upp. ”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.
Thomas Jensen, Boston Consulting Group
Verksamhetsutveckling

Ny rapport: Sverige riskerar halka efter när marknaden förändras

I en ny global rapport framkommer att hälften av svenskarna är inställda på att teknikutvecklingen kommer ändra arbetslandskapet kraftigt. Samtidigt tillhör Sverige bottenskiktet när det gäller att lära nytt – vilket kan påverka konkurrenskraften.