harskartekniker-2-03

5 sätt att bemöta härskartekniker

Utsätts du för härskartekniker på jobbet? Eller ägnar du dig omedvetet åt dem som chef? I en svensk bok får du tips för ett sundare arbetsklimat.

Över 70 år har gått sedan den norska psykologen Ingjald Nissen myntade begreppet härskarteknik, ett teoribygge kring de subtila elakheter som syftar till att trycka ner, tysta och förödmjuka. Sedan teorierna på 1970-talet populariserades av en annan norsk psykolog, Berit Ås, har de blivit framträdande i skandinavisk debatt – särskilt när de kopplas till kön och arbetsliv.

Vi blir aldrig färdiga med härskarteknikerna, konstaterar Rebecka Bohlin och Sara Berg som skrivit boken ”Fem härskartekniker, femtio motståndsstrategier” (Ordfront), en självhjälpsbok som syftar till att avkoda och motverka fulspelet som får dig att krympa. Eller är det rentav du själv som trycker ner?

Här är tipsen för bättre stämning på arbetsplatsen:

1) Osynliggörande

Att bli avbruten någon enstaka gång är inget problem. Folk blir ivriga och faller varandra i talet, inget konstigt med det. Men är det bara en slump att bara vissa personer aldrig får prata till punkt på mötet? Tyvärr är det svårt att hitta rätt tillfälle att bryta in och ta itu med situationen. Man vill ju inte verka överkänslig.

Gör så här: 

Ställ frågor till dem som inte brukar få några. Låt dem som inte brukar få glänsa stå i mitten. Prova att bli tyst om du märker att folk inte lyssnar på dig. Vänta in deras uppmärksamhet – markeringen gör det svårare för dem att fortsätta sitt oförskämda beteende. Grip in i stunden, påpeka vem som kom med idén först: ”Som Gerd sa redan i går…”

2) Förlöjligande
Inte vill du väl framstå som humorlös och förstöra stämningen när alla skrattar, fast skämtet är på din bekostnad? Att som vuxen bli klappad på huvudet eller uppmärksammas för klädval och utseende snarare än arbetsinsats kan kännas svårt att kritisera. Men du känner att du krymper.

Gör så här:

Säg ifrån. Långa dräpande svar behövs inte.
”Så säger du inte till mig” räcker långt. Om responsen blir att det bara var ett skämt kan du tillägga att du förstår det, men att skämtet inte var uppskattat. För det var inte roligt för dig. Dras heller inte med i den ”skämtsamma” jargongen, eftersom du då motverkar en mer professionell och respektfull ton.

een3

Läs också: Checklista: Skapa en trygg arbetsplats

3) Undanhållande av information
Möten som uppstår ”spontant”, utan att någon reflekterar över vem som utesluts och varför. Kallelser och underlag som bara når vissa. Informella beslutsvägar som flyter samman med kompisrelationer och fritidsaktiviteter. Och undanflykterna som uppstår när du tar upp saken: ”Nu är du verkligen paranoid.”

Gör så här:
Se över och tydliggör frågor som rör intern kommunikation. Föregå med gott exempel, dela med dig av information som kan komma andra till godo. Bordlägg frågor tills alla som bör har hunnit ta del av underlaget. Identifiera och ifrågasätt informella grupper som innebär exkludering av vissa. Granska även din egen krets.

4) Dubbelbestraffning
Ställer du krav på andra är du ”bossig”, låter du bli kallas du konflikträdd. Omgivningen är kritisk, letar fel, vilket inte minst kvinnliga chefer fått erfara. Ett beteende går alltid att tolka negativt, och du kan behöva uppmärksamma när det handlar om dubbelbestraffning.

Gör så här:
Lyssna på dig själv, stå upp för din yrkeskunskap och ta din egen bedömning av situationen på allvar. Du kan inte finnas överallt för alla, hela tiden. Sträva efter ett ärligt ja eller nej, i stället för att försöka vara alla till lags. Ta av dig ryggsäcken av dåligt samvete.

5) Påförande av skuld 

Påförande av skuld och skam är den härskarteknik som kan vara svårast att komma åt. Ibland är den en konsekvens av andra härskartekniker: ”Jag fick ingen information – jag är väl inte värd att satsa på … ”Alla skrattar åt mig, jag är väl löjlig …” Skamkänslorna gnager sig in i själen och sår självförakt.

Gör så här:

Intellektualisera situationen. Distansera dig och försök se realistiskt på saken. Vad har du egentligen att skämmas för? Lyft skulden från dina egna axlar och lägg den där den hör hemma. Synliggör ansvaret: Har du verkligen fått tillräcklig tid på dig att göra jobbet, och rätt information? För inte vidare skitprat om kolleger. Säg ifrån när rykten uppstår.

ca-marknadsbit2_cissi
Chefakademin

Ta ansvar för ditt lärande

Chefakademin är den självklara startpunkten när du söker chefs-och ledarskapsutbildningar. Ta ansvar för ditt lärande – det har aldrig varit enklare.

Relaterade artiklar

Bild på kvinna med gul tröja och som håller i en penna.
Konflikthantering

Anonyma chefen: ”Kritiken var nära att knäcka mig”

I den bästa av världar kan man stå ut med att få kraftig kritik – och se det som ett tillfälle att både stå upp för sig själv och lära sig något. Precis så blev det för Eva-Lena. Hon sågades rejält som nybliven chef, men är nu en ledare vars team folk söker sig till.

Pelle Paulsson, vd på Maxi Ica Värmdö, erbjuder sina medarbetare förmånscyklar. Foto: Nils Petter Nilsson
Annonssamarbete Chef + Bikelease

”Förmånscykel ger gladare medarbetare”

För två år sedan valde Pelle Paulsson, vd på Maxi Ica Värmdö, att erbjuda alla medarbetare förmånscyklar. ”Det är ett prisvärt sätt att förbättra folkhälsan och få gladare medarbetare”, säger han. Från och med den första januari är det dessutom ännu billigare med förmånscykel.
Ett gäng personer som sitter runt ett bord och diskuterar med allvarliga ansikten. Pratbubblor med
Konflikthantering

Så hanterar du arga medarbetare

Att behöva fatta tuffa beslut kommer du inte undan som chef, med följden att medarbetare kan bli både ilskna och besvikna. Men hur ska du då kommunicera besluten på ett så bra sätt som möjligt? Här är tre smarta tips från John Friedman, expert på konflikthantering och medgrundare till den ideella organisationen The Center for Understanding in Conflict.

En bekymrad man sitter vid sitt skrivbord och lutar huvudet mot ena handen.
Konflikthantering

”Åh nej! Mejlet hamnade hos helt fel medarbetare”

Vad gör du när du blir irriterad på en medarbetare och behöver lätta på trycket? Markus mejlade en chefskollega. Trodde han… 

Jaques i kavaj framför en mur.
Konflikthantering

Chefen på Kumla: ”Vi får svårt att ha kontroll”

Överbeläggning och nya gängbeteenden gör tillvaron inne på Kumlaanstalten mer riskfylld.
”Vi får mer och mer svårt att ha kontroll över våra avdelningar”, säger anstaltschef Jacques Mwepu och ger sin bild av svensk kriminalvård, i det nya avsnittet av Chef Dilemma.

 

Katarina Ageborg i förgrunden och Cissi Elwin i bakgrunden. De står ute i en trädgård och vid Cissi står Katarinas svarta hund.
Konflikthantering

Astra Zenecas Sverige-vd: ”Man vill känna sig stolt"

Hur är det att leda medarbetare på ett bolag som hamnar mitt i mediestormens öga? Det vet Astra Zenecas Sverige-vd Katarina Ageborg. I det nya avsnittet av Chef Dilemma beskriver hon vaccin-turbulensen, inifrån den svensk-brittiska läkemedelsjätten.

Det finns enkla och effektiva sätt för chefer att öka engagemanget hos medarbetarna. &franklys Caroline Fjellner tipsar om vad som går att börja med direkt.
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 sätt för chefer att öka engagemanget – redan i dag

Engagemanget på jobbet har tagit stryk under pandemin. Men det finns flera enkla saker som du som chef kan göra direkt för att vända trenden. Vilket av tipsen tänker du börja med?
linda_waxin_kronikor
Arbetsmiljö

Linda Waxin: ”Vågar du skapa dålig stämning?”

”Många som känner mig ytligt kommer att ha väldigt svårt att tro på detta. Men jag är en av de många kvinnor som hållit tyst”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.