harsa
Illustration: Johanna Gustavsson

5 sätt att bemöta härskartekniker

Utsätts du för härskartekniker på jobbet? Eller ägnar du dig omedvetet åt dem som chef? En ny bok ger tips för ett sundare arbetsklimat.

Över 70 år har gått sedan den norska psykologen Ingjald Nissen myntade begreppet härskarteknik, ett teoribygge kring de subtila elakheter som syftar till att trycka ner, tysta och förödmjuka. Sedan teorierna på 1970-talet populariserades av en annan norsk psykolog, Berit Ås, har de blivit framträdande i skandinavisk debatt – särskilt när de kopplas till kön och arbetsliv.

Vi blir aldrig färdiga med härskar-teknikerna, konstaterar Rebecka Bohlin och Sara Berg som skrivit nya boken ”Fem härskartekniker, femtio motståndsstrategier” (Ordfront), en självhjälpsbok som syftar till att avkoda och motverka fulspelet som får dig att krympa. Eller är det rentav du själv som trycker ner?

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Här är tipsen för bättre stämning på arbetsplatsen:

1) Osynliggörande

Att bli avbruten någon enstaka gång är inget problem. Folk blir ivriga och faller varandra i talet, inget konstigt med det. Men är det bara en slump att bara vissa personer aldrig får prata till punkt på mötet? Tyvärr är det svårt att hitta rätt tillfälle att bryta in och ta itu med situationen. Man vill ju inte verka överkänslig.

Gör så här: 

Ställ frågor till dem som inte brukar få några. Låt dem som inte brukar få glänsa stå i mitten. Prova att bli tyst om du märker att folk inte lyssnar på dig. Vänta in deras uppmärksamhet – markeringen gör det svårare för dem att fortsätta sitt oförskämda beteende. Grip in i stunden, påpeka vem som kom med idén först: ”Som Gerd sa redan i går…”

2) Förlöjligande
Inte vill du väl framstå som humorlös och förstöra stämningen när alla skrattar, fast skämtet är på din bekostnad? Att som vuxen bli klappad på huvudet eller uppmärksammas för klädval och utseende snarare än arbetsinsats kan kännas svårt att kritisera. Men du känner att du krymper.

Gör så här:

Säg ifrån. Långa dräpande svar behövs inte.
”Så säger du inte till mig” räcker långt. Om responsen blir att det bara var ett skämt kan du tillägga att du förstår det, men att skämtet inte var uppskattat. För det var inte roligt för dig. Dras heller inte med i den ”skämtsamma” jargongen, eftersom du då motverkar en mer professionell och respektfull ton.

Läs också: Checklista: 5 råd för att skapa en trygg arbetsplats

3) Undanhållande av information
Möten som uppstår ”spontant”, utan att någon reflekterar över vem som utesluts och varför. Kallelser och underlag som bara når vissa. Informella beslutsvägar som flyter samman med kompisrelationer och fritidsaktiviteter. Och undanflykterna som uppstår när du tar upp saken: ”Nu är du verkligen paranoid.”

Gör så här:
Se över och tydliggör frågor som rör intern kommunikation. Föregå med gott exempel, dela med dig av information som kan komma andra till godo. Bordlägg frågor tills alla som bör har hunnit ta del av underlaget. Identifiera och ifrågasätt informella grupper som innebär exkludering av vissa. Granska även din egen krets.

4) Dubbelbestraffning
Ställer du krav på andra är du ”bossig”, låter du bli kallas du konflikträdd. Omgivningen är kritisk, letar fel, vilket inte minst kvinnliga chefer fått erfara. Ett beteende går alltid att tolka negativt, och du kan behöva uppmärksamma när det handlar om dubbelbestraffning.

Gör så här:
Lyssna på dig själv, stå upp för din yrkeskunskap och ta din egen bedömning av situationen på allvar. Du kan inte finnas överallt för alla, hela tiden. Sträva efter ett ärligt ja eller nej, i stället för att försöka vara alla till lags. Ta av dig ryggsäcken av dåligt samvete.

5) Påförande av skuld 

Påförande av skuld och skam är den härskarteknik som kan vara svårast att komma åt. Ibland är den en konsekvens av andra härskartekniker: ”Jag fick ingen information – jag är väl inte värd att satsa på … ”Alla skrattar åt mig, jag är väl löjlig …” Skamkänslorna gnager sig in i själen och sår självförakt.

Gör så här:

Intellektualisera situationen. Distansera dig och försök se realistiskt på saken. Vad har du egentligen att skämmas för? Lyft skulden från dina egna axlar och lägg den där den hör hemma. Synliggör ansvaret: Har du verkligen fått tillräcklig tid på dig att göra jobbet, och rätt information? För inte vidare skitprat om kolleger. Säg ifrån när rykten uppstår.

Läs också: Metod: Trappan för vad som är sextrakasserier

LÄR DIG HANTERA KONFLIKTER SOM EN CHEF

 

Uppsägningar, kritik, löneförhandling, obekväma möten… Konflikter är en naturlig del av chefsjobbet. Det kan röra sig om konflikter mellan dig och en medarbetare, eller en konflikt där du behöver gå in och medla. I Chefs webbkurs om konflikthantering får du konkreta tips och verktyg som hjälper dig att hantera konflikter och genomföra svåra samtal.

Detta är webbkursen för dig som:

  • Är chef eller ledare och som i din yrkesroll håller svåra samtal.
  • Vill få ett ökat självförtroende i samtalssituationer.
  • Önskar förebygga konflikter på arbetsplatsen.
  • Söker verktyg för att vända svåra situationer till möjligheter och skapa konkreta handlingsplaner.

Chef erbjuder en rad webbkurser i aktuella ämnen. Webbkurserna är framtagna specifikt för att passa dig i din roll som chef. Du genomför kursen i din egen takt – när, hur och på vilken enhet du vill. Du väljer själv när du är redo för det avslutande slutprovet.

Läs mer om webbkursen här!

Relaterade artiklar

chefer1
Kommunikation

4 toppchefer: Så hanterar du krisen – på bästa sätt

När förändringstakten ökar på företagen gäller det att ha en stark inre kompass. Inte minst behöver man kunna stå fast i sin värdegrund när det blir kris. Chef frågade några framgångsrika chefer om vilka fyra ledaregenskaper deras inre kompass snurrar runt.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

exp
Digital HR

Experten: Kollega som näthatar – här drar du gränsen

Krocken i sociala medier uppstår när arbetsgivarens intresse är ett annat än den anställdes inlägg. Det menar Paula Hogéus, expert inom arbetsrätt.
statsminister
Beslutsfattande

Betyg på varje statsminister: Från Palme – till Reinfeldt

Chefs egen sammanställning av sju historiska statsministrar kan ge en fingervisning inför valet.

tuffabesked
Kommunikation

Ge tuffa besked – här är 5 råd för att lyckas

Alla företag måste genomgå förändringar – stora som små. Ofta är det chefen som inför alla medarbetare måste ge informationen. Så här gör du för att lyckas.
aaaa-2
Arbetsmiljö

8 sätt: Så hanterar du en narcissist

Oavsett om det är chefen eller en anställd – en narcissistisk person kan vara en mardröm för arbetsplatsen. Här är 8 sätt att hantera situationen.

domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
pontus-3
Konflikthantering

Efter 20 år som vd – skrev bok om att göra misstag

Misslyckanden är naturliga i en förändringsprocess, skriver Pontus Bodelsson i sin bok Ledarskap för förändring. Där delar han generöst med sig av lärdomar och missar.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden