herskare

5 sätt att bemöta härskartekniker

Utsätts du för härskartekniker på jobbet? Eller ägnar du dig omedvetet åt dem som chef? I en svensk bok får du tips för ett sundare arbetsklimat.

Över 70 år har gått sedan den norska psykologen Ingjald Nissen myntade begreppet härskarteknik, ett teoribygge kring de subtila elakheter som syftar till att trycka ner, tysta och förödmjuka. Sedan teorierna på 1970-talet populariserades av en annan norsk psykolog, Berit Ås, har de blivit framträdande i skandinavisk debatt – särskilt när de kopplas till kön och arbetsliv.

Vi blir aldrig färdiga med härskarteknikerna, konstaterar Rebecka Bohlin och Sara Berg som skrivit boken ”Fem härskartekniker, femtio motståndsstrategier” (Ordfront), en självhjälpsbok som syftar till att avkoda och motverka fulspelet som får dig att krympa. Eller är det rentav du själv som trycker ner?

Missa inte: Lär dig hantera härskartekniker på seminariet Kommunikation för chefer

Här är tipsen för bättre stämning på arbetsplatsen:

1) Osynliggörande

Att bli avbruten någon enstaka gång är inget problem. Folk blir ivriga och faller varandra i talet, inget konstigt med det. Men är det bara en slump att bara vissa personer aldrig får prata till punkt på mötet? Tyvärr är det svårt att hitta rätt tillfälle att bryta in och ta itu med situationen. Man vill ju inte verka överkänslig.

Gör så här: 

Ställ frågor till dem som inte brukar få några. Låt dem som inte brukar få glänsa stå i mitten. Prova att bli tyst om du märker att folk inte lyssnar på dig. Vänta in deras uppmärksamhet – markeringen gör det svårare för dem att fortsätta sitt oförskämda beteende. Grip in i stunden, påpeka vem som kom med idén först: ”Som Gerd sa redan i går…”

2) Förlöjligande
Inte vill du väl framstå som humorlös och förstöra stämningen när alla skrattar, fast skämtet är på din bekostnad? Att som vuxen bli klappad på huvudet eller uppmärksammas för klädval och utseende snarare än arbetsinsats kan kännas svårt att kritisera. Men du känner att du krymper.

Gör så här:

Säg ifrån. Långa dräpande svar behövs inte.
”Så säger du inte till mig” räcker långt. Om responsen blir att det bara var ett skämt kan du tillägga att du förstår det, men att skämtet inte var uppskattat. För det var inte roligt för dig. Dras heller inte med i den ”skämtsamma” jargongen, eftersom du då motverkar en mer professionell och respektfull ton.

Läs också: Checklista: 5 råd för att skapa en trygg arbetsplats

3) Undanhållande av information
Möten som uppstår ”spontant”, utan att någon reflekterar över vem som utesluts och varför. Kallelser och underlag som bara når vissa. Informella beslutsvägar som flyter samman med kompisrelationer och fritidsaktiviteter. Och undanflykterna som uppstår när du tar upp saken: ”Nu är du verkligen paranoid.”

Gör så här:
Se över och tydliggör frågor som rör intern kommunikation. Föregå med gott exempel, dela med dig av information som kan komma andra till godo. Bordlägg frågor tills alla som bör har hunnit ta del av underlaget. Identifiera och ifrågasätt informella grupper som innebär exkludering av vissa. Granska även din egen krets.

4) Dubbelbestraffning
Ställer du krav på andra är du ”bossig”, låter du bli kallas du konflikträdd. Omgivningen är kritisk, letar fel, vilket inte minst kvinnliga chefer fått erfara. Ett beteende går alltid att tolka negativt, och du kan behöva uppmärksamma när det handlar om dubbelbestraffning.

Gör så här:
Lyssna på dig själv, stå upp för din yrkeskunskap och ta din egen bedömning av situationen på allvar. Du kan inte finnas överallt för alla, hela tiden. Sträva efter ett ärligt ja eller nej, i stället för att försöka vara alla till lags. Ta av dig ryggsäcken av dåligt samvete.

5) Påförande av skuld 

Påförande av skuld och skam är den härskarteknik som kan vara svårast att komma åt. Ibland är den en konsekvens av andra härskartekniker: ”Jag fick ingen information – jag är väl inte värd att satsa på … ”Alla skrattar åt mig, jag är väl löjlig …” Skamkänslorna gnager sig in i själen och sår självförakt.

Gör så här:

Intellektualisera situationen. Distansera dig och försök se realistiskt på saken. Vad har du egentligen att skämmas för? Lyft skulden från dina egna axlar och lägg den där den hör hemma. Synliggör ansvaret: Har du verkligen fått tillräcklig tid på dig att göra jobbet, och rätt information? För inte vidare skitprat om kolleger. Säg ifrån när rykten uppstår.

Läs också: Metod: Trappan för vad som är sextrakasserier

sofia-kacim-kommunikation-fo%cc%88r-chefer
Seminarium 22 augusti

Så ökar du din kommunikativa förmåga som chef

Bli en säkrare och tydligare ledare. Få konkreta och nödvändiga retorikverktyg som du direkt kan applicera på ditt ledarskap.

Relaterade artiklar

svara-samtal-apor-pratar
Konflikthantering

Därför klarar vissa chefer svåra samtal bättre

Be en chefskollega vara riktigt jobbig mot dig. Ställ tre viktiga frågor. Det här är två saker som ökar dina möjligheter att nå fram i svåra medarbetarsamtal, menar experten Anna Lundwall.
stolder
Konflikthantering

4 skäl till att stölder på jobbet ökar: ”Lever inte som de lär”

Varje år stjäls det för miljarder på svenska arbetsplatser.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
forbjudgnall
Arbetsmiljö

Psykologen: Det händer när chefen förbjuder ”gnäll” på jobbet

Mycket tid på jobbet går åt till gnäll. Men i stället för att tysta är det bättre att lyssna och undan­röja orsaken.
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
geiger
Konflikthantering

Allt snabbare chefskarusell i kommunerna

Var femte kommun — en per vecka — bytte kommundirektör i fjol, visar en kartläggning som Chef har gjort. ”Jag blev en schackpjäs i ett politiskt spel”, säger Kristina Geiger, en av dem som fått gå.

forhandlare
Kommunikation

5 tips: Bli en smart förhandlare – och gör alla nöjda

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag. Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge som i nya boken Happy happy tipsar om hur du gör.
stressfarlig
Arbetsmiljö

4 åtgärder: När chefen tar ut sin stress på medarbetarna

I en ansträngd arbetssituation är risken stor att chefens stress spiller över på medarbetarna. Men det går att undvika genom ett par åtgärder.