harskartekniker-2-03

5 sätt att bemöta härskartekniker

Utsätts du för härskartekniker på jobbet? Eller ägnar du dig omedvetet åt dem som chef? I en svensk bok får du tips för ett sundare arbetsklimat.

Över 70 år har gått sedan den norska psykologen Ingjald Nissen myntade begreppet härskarteknik, ett teoribygge kring de subtila elakheter som syftar till att trycka ner, tysta och förödmjuka. Sedan teorierna på 1970-talet populariserades av en annan norsk psykolog, Berit Ås, har de blivit framträdande i skandinavisk debatt – särskilt när de kopplas till kön och arbetsliv.

Vi blir aldrig färdiga med härskarteknikerna, konstaterar Rebecka Bohlin och Sara Berg som skrivit boken ”Fem härskartekniker, femtio motståndsstrategier” (Ordfront), en självhjälpsbok som syftar till att avkoda och motverka fulspelet som får dig att krympa. Eller är det rentav du själv som trycker ner?

Här är tipsen för bättre stämning på arbetsplatsen:

1) Osynliggörande

Att bli avbruten någon enstaka gång är inget problem. Folk blir ivriga och faller varandra i talet, inget konstigt med det. Men är det bara en slump att bara vissa personer aldrig får prata till punkt på mötet? Tyvärr är det svårt att hitta rätt tillfälle att bryta in och ta itu med situationen. Man vill ju inte verka överkänslig.

Gör så här: 

Ställ frågor till dem som inte brukar få några. Låt dem som inte brukar få glänsa stå i mitten. Prova att bli tyst om du märker att folk inte lyssnar på dig. Vänta in deras uppmärksamhet – markeringen gör det svårare för dem att fortsätta sitt oförskämda beteende. Grip in i stunden, påpeka vem som kom med idén först: ”Som Gerd sa redan i går…”

2) Förlöjligande
Inte vill du väl framstå som humorlös och förstöra stämningen när alla skrattar, fast skämtet är på din bekostnad? Att som vuxen bli klappad på huvudet eller uppmärksammas för klädval och utseende snarare än arbetsinsats kan kännas svårt att kritisera. Men du känner att du krymper.

Gör så här:

Säg ifrån. Långa dräpande svar behövs inte.
”Så säger du inte till mig” räcker långt. Om responsen blir att det bara var ett skämt kan du tillägga att du förstår det, men att skämtet inte var uppskattat. För det var inte roligt för dig. Dras heller inte med i den ”skämtsamma” jargongen, eftersom du då motverkar en mer professionell och respektfull ton.

een3

Läs också: Checklista: Skapa en trygg arbetsplats

3) Undanhållande av information
Möten som uppstår ”spontant”, utan att någon reflekterar över vem som utesluts och varför. Kallelser och underlag som bara når vissa. Informella beslutsvägar som flyter samman med kompisrelationer och fritidsaktiviteter. Och undanflykterna som uppstår när du tar upp saken: ”Nu är du verkligen paranoid.”

Gör så här:
Se över och tydliggör frågor som rör intern kommunikation. Föregå med gott exempel, dela med dig av information som kan komma andra till godo. Bordlägg frågor tills alla som bör har hunnit ta del av underlaget. Identifiera och ifrågasätt informella grupper som innebär exkludering av vissa. Granska även din egen krets.

4) Dubbelbestraffning
Ställer du krav på andra är du ”bossig”, låter du bli kallas du konflikträdd. Omgivningen är kritisk, letar fel, vilket inte minst kvinnliga chefer fått erfara. Ett beteende går alltid att tolka negativt, och du kan behöva uppmärksamma när det handlar om dubbelbestraffning.

Gör så här:
Lyssna på dig själv, stå upp för din yrkeskunskap och ta din egen bedömning av situationen på allvar. Du kan inte finnas överallt för alla, hela tiden. Sträva efter ett ärligt ja eller nej, i stället för att försöka vara alla till lags. Ta av dig ryggsäcken av dåligt samvete.

5) Påförande av skuld 

Påförande av skuld och skam är den härskarteknik som kan vara svårast att komma åt. Ibland är den en konsekvens av andra härskartekniker: ”Jag fick ingen information – jag är väl inte värd att satsa på … ”Alla skrattar åt mig, jag är väl löjlig …” Skamkänslorna gnager sig in i själen och sår självförakt.

Gör så här:

Intellektualisera situationen. Distansera dig och försök se realistiskt på saken. Vad har du egentligen att skämmas för? Lyft skulden från dina egna axlar och lägg den där den hör hemma. Synliggör ansvaret: Har du verkligen fått tillräcklig tid på dig att göra jobbet, och rätt information? För inte vidare skitprat om kolleger. Säg ifrån när rykten uppstår.

ca-marknadsbit2_cissi
Chefakademin

Ta ansvar för ditt lärande

Chefakademin är den självklara startpunkten när du söker chefs-och ledarskapsutbildningar. Ta ansvar för ditt lärande – det har aldrig varit enklare.

Relaterade artiklar

Petter Wåhlberg, anstaltschef för Storboda. Foto: Martina Huber
Beslutsfattande

Anstaltschefen: ”Man kan inte pausa ett fängelse”

Coronakrisen har skruvat upp pressen på chefer inom Kriminalvården. Ett tufft läge har blivit tuffare. ”Vi alla klarar av lite mer än vi tror”, säger anstaltschefen Petter Wåhlberg.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
uppsagningarbjorn
Konflikthantering

Fråga psykologen: ”Hur ska man informera om uppsägningar?”

Hur ska man informera om uppsägningar i coronakrisen? Och hur hanterar man med medarbetare som haft missbruksproblematik eller som sprider apokalyptisk stämning på videomötena? Det är några frågor psykologen Björn Hedensjö fått om svåra samtal i Chefs facebookgrupp Chefa i coronakrisen. Här ger han svar på dem.
kvinnlig_chef
Konflikthantering

Forskning: Tuffare få kritik av kvinnlig chef

Kvinnliga chefer diskrimineras ”underifrån”, visar ny forskning. Medarbetare av båda könen blir betydligt mer upprörda av negativ feedback från kvinnliga chefer än manliga.

Meghan Markle och prins Harry
Konflikthantering

”Kungliga krisen symbolisk för ett ledarskap i förändring”

När prins Harry och Meghan förklarade att de inte längre fogar sig i ledet utan tänker bo halva året i Kanada gruffar farmor drottning Elizabeth. Men ledarskapsexperten Alexander Holmberg myser: ”Det här är exakt vad många styrelser och vd:ar brottas med i dag.”
Två män i samtal.
Konflikthantering

Viktigaste tipset för svåra samtal

Många chefer drar sig för svåra samtal. Kommunikationsexperten Leena Männik Styren vill med boken Chefens 42 samtal – samtal du våndas inför och alla andra samtal ge konkreta verktyg för dialoger om allt från löner till kränkningar och missbruk.

Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
gretathunbergaretsperson
Konflikthantering

Greta Thunbergs 4 viktigaste ledaregenskaper

Som första svensk någonsin har klimataktivisten Greta Thunberg fått utmärkelsen Årets person av amerikanska tidskriften Time. Här är fyra saker du som ledare kan lära dig av henne.