Monica Lingegård: Så jobbar du hållbart
Hållbarhet är en av vd:arnas största framtida utmaningar men något som inte står högt upp på deras prioriteringslista enligt undersökningen Vd-barometern 2015 som släpptes 9 november.
Detta trots att hållbarhet är en av frågorna som blir allt viktigare inom ledarskap och för att vara en attraktiv arbetsgivare.
Monica Lingegård, vd Samhall, som nyligen utsågs till ’Årets vd’ för stora företag fick ta emot priset mycket på grund av företagets CSR-arbete. Hennes företags mål, att hjälpa funktionshindrade personer ut på arbetsmarknaden, är ju i själva verket hållbarhet.
Ett företag som har ökat sin lönsamhet genom att använda sig av en hållbar rekrytering är hamburgerkedjan Max. De hade svårt att hitta och behålla personal, och började då anställa funktionsnedsatta medarbetare med hjälp av Samhall.
”Vi har inte råd att låta människor stå utanför i framtiden. Det här är kanske det mest lönsamma som vi gjort här på Max”, sa Max hållbarhetschef Per Larshans i en intervju i en av Chefs mest lästa artiklar någonsin.
Och att se hållbart arbete, eller CSR arbete som det också kallas, som en lönsam åtgärd är en av grundstenarna för att lyckas med det menar Monica Lingegård.
Det här är hennes tre bästa tips för att komma igång med hållbart arbete.
1. Förstå syftet.
”För det första måste du förstå att driva hållbart företagande inte är en fråga om du ska göra det utan en förutsättning för företagandet”, säger Monica Lingegård.
2. Se lönsamheten.
”Se lönsamhet på längre sikt än till nästa kvartal. Ta till exempel ur miljöaspekt. Det handlar om innovation och teknik och då behöver du investera. Det skrivs inte av på ett kvartal det kanske tar tre år. Då är det upp till ägarna att arbeta långsiktigt och tjäna pengar hållbart över tid.”
3. Var tydlig med företagets uppdrag.
”Man måste vara tydlig med varför man finns och få alla att enas ring det uppdraget. Genom att tydliggöra varför bolaget finns så hittar du säkert många svar om hur du ska arbeta hållbart där. ”
Monica Lingegård menar att även bolag som inte har samma tydliga koppling till hållbarhetsfrågor som Samhall kan hitta sitt område inom hållbarhet genom att ställa sig frågan ’varför gör vi det här?’.
Hon tar ett eget exempel från när hon arbetade för ett företag som sålde inbrottslarm.
” Vi sålde inbrottslarm men företaget fanns ju för att folk skulle känna sig trygga”, säger hon.
LÄS OCKSÅ: Max vd: Det gäller att aldrig bli bekväm
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.