Max: ”Det mest lönsamma vi gjort”
Den svenska hamburgerkedjan Max fick problem. Till vissa positioner var det nästan omöjligt att hitta personal. Lösningen var varken självklar eller konfliktfri: fler anställda med funktionsnedsättningar.
”Vi hade framför allt svårt att hitta personer som kunde vara måltidsvärdar i restaurangerna. Vår snittanställd var en ung person som snabbt ville avancera till kassatjänst och efter det få en chefsroll. Det ledde till att personalomsättningen blev stor”, säger hållbarhetschef Pär Larshans.
På snabbmatskedjan började de fundera på bland vilka grupper det fanns rekryteringsbara personer som kan passa som måltidsvärdar. Personer som ville stanna kvar ett tag och som samtidigt hade rätt kompetens.
”Vi på tittade på olika grupper och såg att framför allt personer med vissa neuropsykiatriska funktionstyper kunde göra ett bra jobb hos oss. De har ofta svårt att komma in på arbetsmarknaden. Dessutom medför de här diagnoserna ofta egenskaper som är bra på en arbetsplats”, berättar Pär Larshans.