Mejla som en militär – bli mer effektiv
Missar medarbetarna dina mejl? Fördröjer dina långa ämnesrader viktiga beslut? Lösningen: militär precision i utkorgen.
På Harvard Business Reviews sajt ger Kabir Sehgal, före detta marinsoldat och tillika ex-viceordförande för JP Morgan, råd om effektivt mejlande. Kommandoord, akronymer och lättöverskådliga punktlistor är några av genvägarna. Här följer hans tre viktigaste tips:
Ämnesrader med nyckelord
VERKSTÄLL, SIGNERA, INFO, BESLUT, FÖRFRÅGAN, KOORDINERA – håller du för öronen ännu? Versaler anses ju i onlinespråk likställt med att skrika och kan verkligen inte sägas höra till god ton, men nog får de dina ämnesrader att stå ut i mejlfloden. Och vad gäller tydlighet lämnas inget till slumpen. FÖRFRÅGAN: semesterdagar i jul. Oklart? Inte alls.
Läs också: Checklista: Så hinner du jobba klart innan jul
Använd dem så här:
VERKSTÄLL eller kanske ATT GÖRA: När innehållet i mejlet kräver en prestation från mottagaren.
SIGNERA: När du behöver, just det, en signatur från vederbörande.
INFO: Infomejl. Kräver inget svar.
BESLUT: När mottagaren behöver fatta ett beslut.
FÖRFRÅGAN: Kräver en tillåtelse eller ett godkännande från mottagaren.
KOORDINERA eller kanske SAMARBETE: Kräver en koordinationsinsats från mottagaren eller varskor hen om att någon annan kommer vilja ha ett inspel i något sammanhang.
Läs också: Så använder Slacks, Googles och Linkedins anställda verktygen