Lyft fram dina motgångar!

Vad jag lärt mig mest av som chef är inte mina framgångar utan mina motgångar. Det vill säga det jag har lärt mig den »hårda vägen«. Tyvärr, för det har inte alltid varit roligt. Och ibland har priset tveklöst känts mycket högt.

Jag tycker vi talar för lite om motgångar. Alla har vi varit på chefskonferenser och kvalitetsmässor där olika framgångsrika projekt och modeller presenterats och där bakdet sidorna ibland skulle behöva belysas lite mer.

Jag föreslog faktiskt en gång min centralmyndighet att ordna en chefskonferens på temat »Mina största misslyckanden – och vad jag lärt av dem«.
Bara tanken fick mig att känna mig entusiastisk. Och inte minst när jag tänkte på vad jag själv skulle kunna bidra med. Jag fick inget gehör. Det är över tio år sedan och förhoppningsvis skulle det ha bemötts annorlunda i dag.

Alla chefer har motgångar, i varje fall om man utmanar något. Och de flesta har både motgångar och framgångar. Men en sak som skiljer människor åt är hur de hanterar sina motgångar.  
Om man alltid lägger ansvaret utanför sig själv lär man sig inte särskilt mycket. De personerna hamnar gång på gång i ungefär samma återvändsgränd trots nya uppdrag. Och det är ju ganska meningslöst att älta orättvisor, livet är inte rättvist.

Som medelålders kvinna måste man för övrigt särskilt undvika fällan att ta motgångar alltför personligt och bli sårad och bitter. Hur goda skäl man än kan ha. En bättre väg är att hålla känslorna på armslängds avstånd, stärka teflondräkten och göra en krass analys av vad man själv kan förändra.

Efter en motgång brukar jag tänka ungefär så här: Vad kunde jag gjort annorlunda för att inte den här situationen skulle uppstått? En »orättvis« motgång behöver faktiskt inte kännas helt meningslös om man inser att om jag går igenom det här kommer jag att vara ännu starkare och insiktsfullare efteråt.

Det hjälper faktiskt. När jag anställer framgångsrika chefer är det därför viktigt att de kan visa tillräckliga erfarenheter av motgångar och en förmåga att hantera dem.
Jag brukar säga till mina unga chefer att den bästa chefsutbildning de kan få är att jobba med sin personliga mognad.

Har du koll på dig själv kan du förändra saker, för att försöka göra om andra brukar inte vara så framgångsrikt. Då inser du också att dina synpunkter måste kompletteras med andra personers perspektiv – oavbrutet!

Chefer med böjelse för att vara den ensamma hjälten kommer ofta inte så mycket längre än till en god retorik.

Relaterade artiklar

Retorikexperten Elaine Eksvärd
Psykologen Agnes Mellstrand samt bild på nöjda medarbetare.
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 saker alla chefer borde göra – innan stressen blir farlig

Åtta av tio upplever hög stress på jobbet, men all stress är inte dålig. Så vad kan du som chef göra för att medarbetarna (och du själv) ska slippa brytas ner av negativ stress? Här får du psykologens bästa råd.
skrivaochberatta
Kommunikation

Så får du berättartekniken som får alla att lyssna

Rationella argument är bra, men en bra berättelse är oslagbar. Slipa på berättartekniken och få folk att lyssna – på jobbintervjun, i lönesamtalet och ledarskapet i stort. Här är tipsen på hur du gör.

kvallsmail_intervjuperson
Kommunikation

Vad tycker Chef-läsarna om mejlförbud efter arbetstid?

Chef har tidigare skrivit om mejlförbudet som sprider sig i Europa för att skydda de anställda från stress. Lagen är en konsekvens av det ökade distansarbetet under pandemin där allt fler får svårare att hålla gränsen mellan arbete och fritid. Vi frågade chefer på LinkedIn vad de tycker om lagen. Majoriteten uppskattar tanken av att det finns en tydlig gräns samtidigt som flera av kommenterar att det finns undantagsfall och andra sätt än böter att hantera detta.

Man som deltar i videomöte. Sitter i soffan med dålig hållning och kalsonger.
Kommunikation

Så många av dina medarbetare gör annat under det digitala mötet

Kanske har du som chef någon gång känt av utmaningen att få allas fulla uppmärksamhet under videomötet? Nu bekräftar en ny Sifo-undersökning din magkänsla. Drygt 3 av 4 svenskar passar nämligen på att göra helt andra uppgifter under videomötet. Dessutom har var fjärde person bytt ut kavajen mot en pyjamas!

En mobiltelefon och en datorskärm som visar på flera olästa mejl.
Kommunikation

Mejlförbud för chefer sprider sig

Ett tredje land i Europa, Belgien, har nu tagit beslut på att inte låta statsanställda chefer kontakta sina anställda efter arbetstid. Orsaken är att man vill skydda medarbetare från stress.

Framtidens hybridmöte kräver ny digital teknik
Annonssamarbete Chef + Office Management

Så tar du hybridmötet till nästa nivå

Mötestekniken på väg in i en ny och smartare era. Här får du veta mer om vad som krävs för att lyckas med framtidens digitala möten.
Böcker och Obama.
Kommunikation

Lästips från en ex-president: Obamas favoritböcker 2021

USA:s tidigare president, Barack Obama, är en storläsare av rang. Nu delar han med sig av sina favoritböcker från det gångna året. På listan finns bland annat Nobelpristagaren Ishiguros bok Klara och solen om artificiell intelligens och Lauren Groffs Matrix influerad av Trumps presidentskap.