Lista: 6 saker du aldrig ska ha med på att göra-listan
Är du ett fan av listor? Kanske är du till och med en av dem som tagit din att göra-lista till en högre nivå genom att använda postit-lappar och bygga din egen agila kanban-board, bara för dagens göromål?
Oavsett vilken nivå du befinner dig på i ditt listande finns några saker som aldrig ska stå med på listan. Affärsmagasinet Fast Company listar sex av dem.
Sånt som blir gjort ändå.
Rutinuppgifter, av typen läsa mejl, gå på det dagliga morgonmötet. Det blir gjort, lista eller ej.
Sånt som aldrig blir gjort.
Har du en punkt som skrivs upp på listan dag efter dag utan att bli avprickad? Strunta i den – du MÅSTE antagligen inte lära dig italienska/läsa hela mässprogrammet från pärm till pärm/ta den där lunchen med gamla kollegan.
Sånt som någon annan kan göra.
Delegera, kort sagt.
Sånt som går snabbt att göra.
Det som tar några minuter att genomföra platsar inte på en att göra-lista – det ska bara bli gjort.
Sånt som spänner över lång tid.
Du har hört det förr: Bryt ner större projekt till delmål – och det är dessa som ska stå på sin lista.
Allt på samma gång.
Tricket är att ha två listor: en lång lista med pågående större projekt – och utifrån denna skriver du dagliga att göra-listor med en rimlig mängd arbetsuppgifter.
Bonustips: Har du inte tagit list-steget fullt ut ännu, men funderar på det? Hoppa över pappersslöseriet och bli digital istället. Trello är ett exempel på ett utmärkt verktyg för att få den där tillfredställande känslan av att delete:a ”lappar” med arbetsmoment. Wunderlist och Todoist är några andra liknande tjänster.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.