sattamalen

Forskare: Därför ska du sluta sätta låga mål

Hur reagerar vi på målsättningar? Och hur kan låga mål sänka motivationen bland medarbetarna? Det ville ett amerikanskt forskarlag ta reda på.

En svår balansgång med målsättningar är att de måste vara tillräckligt höga för att alla i organisationen ska utmana varandra och nå fina resultat, men de ska vara grundade i verkligheten för att kännas nåbara för medarbetarna.

Hur vi reagerar på olika målsättningar har ett forskarteam i USA tittat närmare på och publicerat resultatet på HBR (Harvard Business Review). Genom en studie ställde de frågor till deltagare om svårighetsgraden att prestera på samma nivå eller sträva efter ett förbättringsmål. I det här fallet gällde det att behålla samma personliga sparkapital istället för att försöka bli rikare.

nudging1

Läs också: Forskning: Köp bullar till mötet – få dubbelt med idéer

Forskarna förvånades över att deltagarna upplevde det svårare att nå ”status quo” – allt bibehålla ett redan presterat resultat än att faktiskt förbättra sig. Om förbättringsmålet var inom räckhåll, alltså ett högre men rimligt mål, infann sig en optimism hos deltagarna.

Det här förklarar forskarna med att vi människor gör en snabb uppskattning i hjärnan och frågar oss själva: Är det här ett realistiskt mål? Om fallet är nej kan det släcka motivationen. Men om det och andra sidan saknades en förbättring i målsättningen kan en negativism kicka in och vi börjar hitta anledningar till varför vi kan misslyckas.

coachledare

Läs också: Forskning: Elittränarens hemliga metoder avslöjade

Trots att deltagarna i studien förstod att det högre målet skulle innebära fler arbetsuppgifter, arbetstimmar och krävde en högre insats föredrog de det före att stampa på samma ställe.

Det här får forskarna att dra slutsatsen att det är bättre som chef att hela tiden höja era mål – även i tuffa tider. Chansen är då större att du får motiverade medarbetare som känner att ni rör er framåt snarare än försöker upprepa en prestation. Även om målet i slutändan kan bli svårt att nå kommer er arbete präglas av optimism snarare än rädsla att misslyckas.

utsedd

Läs också: 5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Relaterade artiklar

algortimchef
Motivation

Därför vantrivs vi med en algoritm som chef

Det finns framför allt tre anledningar till att människor avskyr att bli styrda av en algoritm – och istället börjar jobba för att manipulera systemet, visar en ny studie.

Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

Allt fler tycker att jobbet är meningslöst.
Motivation

Allt fler tycker att jobbet är meningslöst

Allt färre svenskar ser betydelsen av vad de gör på jobbet – och allt färre tycker också att deras jobb är meningsfullt. Det visar en ny undersökning från Jobbhälsoindex. ”Det finns ett samband med psykisk ohälsa,” säger Lars Hjalmarsson, vd för Jobbhälsoindex.

Första veckan efter semestern i GIF:ar.
Motivation

Första veckan efter semestern - i giffar

För många lider den sista ljuva semesterveckan mot sitt slut, och höstterminen står inför dörren. Här är GIF-bilderna som summerar känslorna den första arbetsveckan.
fordelar
Kommunikation

Forskning: 4 tydliga fördelar extroverta har på jobbet

Som extrovert kan du ha flera fördelar på arbetsplatsen, visar ny kanadensisk forskning.
chefersommar
Motivation

Här är cheferna i "Sommar i P1" du inte vill missa

Här är cheferna som ska sommarprata i år.
Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

sj-artikel
01:30
Motivation

Metoden: Få med personalen på tåget

Video + Text

Satsa på interaktivitet  – det är SJ:s recept för att öka delaktigheten bland ombordpersonalen.