Husdjur på jobbet? Här är reglerna som gäller

Hemmajobb och ökad isolering har gjort att många skaffat husdjur under pandemin. Vad händer med dem när vi går tillbaka till arbetsplatserna? Chef reder ut vad som gäller kring att ha husdjur på jobbet.

Beslutsfattande
Publicerad

Vad

Här är vad som gäller när man tar med sig husdjur till arbetsplatsen: Fråga alla och om någon är allergisk. Gör en tydlig policy och skriv avtal så att ni är överens.

Nytta

3 råd för när man tar med sig husdjur till arbetsplatsen.
Liten hund på ett kontor

Under 2020 ökade antalet registrerade hundvalpar med 11 procent. Totalt sett finns det nästan en miljon hundar i Sverige och många av dem har nu vant sig vid att ha husse och matte hemma. Frågan är vad som händer när de som jobbat hemma ska återgå till arbetsplatsen. Och vad du som chef gör när dina medarbetare frågar om de får ta med sina pälsklingar?

Det allra viktigaste frågan är förstås att ta reda på vad övriga medarbetare tycker och om du har allergiska eller hundrädda medarbetare.

Astma- och allergiförbundet uppger att 18 procent av befolkningen lider av pälsdjursallergi.

”Vi tycker inte att man ska ha husdjur på arbetsplatser där man inte direkt arbetar med djur. Man får ombesörja så att man har passning av djuren, precis som man har med sina barn” säger Marie-Louise Luther, som är intressepolitisk handläggare miljö/funktionshinderspolitik på Astma- och allergiförbundet.

Arbetsmiljölagen säger att det ingår i arbetsgivarens arbetsmiljöarbete att bedöma om hunden utgör en risk för ohälsa. Utifrån att ingen ska behöva må dåligt på jobbet. Skulle en kollega bli allergisk är det arbetsgivarens skyldighet att se till att hunden lämnar arbetsplatsen. Detta kan även omfatta hundrädsla om den innebär att en anställd mår dåligt.

Utöver den nödvändiga riskbedömningen ser Marie-Louise Luther flera problem.

”Om någon tror sig vara okej med hund på arbetsplatsen men sedan reagerar när djuret är på plats kan den personen upplevas som jobbig och det kan leda till diskriminering. Det är viktigt att komma ihåg att det är en arbetsplats för medarbetarna”, säger Marie-Louise Luther, som också varnar för att djurallergener som inte syns, som till exempel hårstrån som fastnar i en matta och kan sitta kvar i flera år efter att hunden lämnat lokalen.

I deras policy står det att pälsdjur undantagsvis kan tillåtas men ska då införas med största försiktighet och respekt.

Men det är inte för inte som hundar och andra djur blir allt vanligare inom äldre- och sjukvården. Om man tål hundar kan de bli ett positivt bidrag även på en arbetsplats. Bland annat har man sett att kortisolnivåerna, alltså vårt stresshormon, sjunker när vi kommer i kontakt med djur.

En helt nygjord studie från 2021, publicerad i den vetenskapliga tidskriften Animals, visar att djur på arbetsplatsen har en positiv inverkan såväl individuellt som kollektivt på välmåendet hos medarbetarna. Men de positiva effekterna är knutna till vissa förbehåll som; flexibla arbetstider, självbestämmande och öppen kommunikation.

Man har också, i en tidigare studie publicerad i Emerald Insight, sett att arbetstillfredsställelsen kan öka och stressen minska. Och det kan göra arbetsplatsen mer attraktiv både när det kommer till rekrytering och att engagera och behålla medarbetarna – framför allt inom millenniegenerationen – enligt en studie publicerad i Nationalwide.

Royal Canin, som säljer hund- och kattmat, är bland de första arbetsgivarna att förorda djur på jobbet. De har lång erfarenhet kring hur det fungerar. Och på sitt nya kontor i Köpenhamn bygger de ett hundhotell som gör det möjligt att ha upp till 20 hundar på kontoret.

”Det ger en så rofylld och behaglig atmosfär”, säger Tessi Romell, vd för Royal Canin Norden. Hon är själv en kattmänniska men lånar ofta en hund när hon går ut på promenad för att rensa skallen mellan möten.

Hon ger följande råd för hur man blir en djurvänlig arbetsplats när pandemin är över:

1. Kommunicera
Prata med medarbetarna och ta reda på hur den generella inställningen är. Ta reda på om det finns medarbetare som har problem med allergier eller är hundrädda. Vad kan de tänka sig? Gör en samlad bedömning tillsammans med företagets skyddsombud.

2. Skriv en tydlig policy
Policyn bör täcka frågor som exempelvis: När kan jag som medarbetare ta med min hund? (när hundarna löper bör de vara hemma). I vilka lokaler/rum får hundarna vistas? Hur? Ska de vara i ett separat rum eller får man ha dem kopplade under skrivbordet? Ska de ligga i box eller väska? Här är ett bra exempel på en tydlig policy från RFSL Stockholm: https://rfslstockholm.se/styrande-dokument/policy-for-hund-pa-jobbet/

3. Skriv avtal
Låt de som vill ha med sin hund på jobbet skriva på ett avtal. Där garanterar de att de är införstådda i saker som att hundarna inte kan hålla på och skälla, att de ska vara rumsrena och vaccinerade som de måste vara på hunddagis.

Källor: 

KOMMENTERA ARTIKELN

Vad tycker du? Kommentera artikeln här nedan. Det gör du via tjänsten Ifrågasätt som också är ansvarig för kommentarsfunktionen. Kommentarerna visas på chef.se i anslutning till texten. För att kommentera behöver du först skapa ett konto och logga in. Håll god ton och håll dig till ämnet. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. Även Chef kan ta bort kommentarer. Chef förbehåller sig även rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden