Liten hund på ett kontor

Husdjur på jobbet? Här är reglerna som gäller

Hemmajobb och ökad isolering har gjort att många skaffat husdjur under pandemin. Vad händer med dem när vi går tillbaka till arbetsplatserna? Chef reder ut vad som gäller kring att ha husdjur på jobbet.

Under 2020 ökade antalet registrerade hundvalpar med 11 procent. Totalt sett finns det nästan en miljon hundar i Sverige och många av dem har nu vant sig vid att ha husse och matte hemma. Frågan är vad som händer när de som jobbat hemma ska återgå till arbetsplatsen. Och vad du som chef gör när dina medarbetare frågar om de får ta med sina pälsklingar?

Det allra viktigaste frågan är förstås att ta reda på vad övriga medarbetare tycker och om du har allergiska eller hundrädda medarbetare.

Astma- och allergiförbundet uppger att 18 procent av befolkningen lider av pälsdjursallergi.

”Vi tycker inte att man ska ha husdjur på arbetsplatser där man inte direkt arbetar med djur. Man får ombesörja så att man har passning av djuren, precis som man har med sina barn” säger Marie-Louise Luther, som är intressepolitisk handläggare miljö/funktionshinderspolitik på Astma- och allergiförbundet.

Arbetsmiljölagen säger att det ingår i arbetsgivarens arbetsmiljöarbete att bedöma om hunden utgör en risk för ohälsa. Utifrån att ingen ska behöva må dåligt på jobbet. Skulle en kollega bli allergisk är det arbetsgivarens skyldighet att se till att hunden lämnar arbetsplatsen. Detta kan även omfatta hundrädsla om den innebär att en anställd mår dåligt.

Utöver den nödvändiga riskbedömningen ser Marie-Louise Luther flera problem.

”Om någon tror sig vara okej med hund på arbetsplatsen men sedan reagerar när djuret är på plats kan den personen upplevas som jobbig och det kan leda till diskriminering. Det är viktigt att komma ihåg att det är en arbetsplats för medarbetarna”, säger Marie-Louise Luther, som också varnar för att djurallergener som inte syns, som till exempel hårstrån som fastnar i en matta och kan sitta kvar i flera år efter att hunden lämnat lokalen.

I deras policy står det att pälsdjur undantagsvis kan tillåtas men ska då införas med största försiktighet och respekt.

Men det är inte för inte som hundar och andra djur blir allt vanligare inom äldre- och sjukvården. Om man tål hundar kan de bli ett positivt bidrag även på en arbetsplats. Bland annat har man sett att kortisolnivåerna, alltså vårt stresshormon, sjunker när vi kommer i kontakt med djur.

En helt nygjord studie från 2021, publicerad i den vetenskapliga tidskriften Animals, visar att djur på arbetsplatsen har en positiv inverkan såväl individuellt som kollektivt på välmåendet hos medarbetarna. Men de positiva effekterna är knutna till vissa förbehåll som; flexibla arbetstider, självbestämmande och öppen kommunikation. Man har också, i en tidigare studie publicerad i Emerald Insight, sett att arbetstillfredsställelsen kan öka och stressen minska. Och det kan göra arbetsplatsen mer attraktiv både när det kommer till rekrytering och att engagera och behålla medarbetarna – framför allt inom millenniegenerationen – enligt en studie publicerad i Nationalwide.

Royal Canin, som säljer hund- och kattmat, är bland de första arbetsgivarna att förorda djur på jobbet. De har lång erfarenhet kring hur det fungerar. Och på sitt nya kontor i Köpenhamn bygger de ett hundhotell som gör det möjligt att ha upp till 20 hundar på kontoret.

”Det ger en så rofylld och behaglig atmosfär”, säger Tessi Romell, vd för Royal Canin Norden. Hon är själv en kattmänniska men lånar ofta en hund när hon går ut på promenad för att rensa skallen mellan möten. Hon ger följande råd för hur man blir en djurvänlig arbetsplats när pandemin är över:

1. Kommunicera
Prata med medarbetarna och ta reda på hur den generella inställningen är. Ta reda på om det finns medarbetare som har problem med allergier eller är hundrädda. Vad kan de tänka sig? Gör en samlad bedömning tillsammans med företagets skyddsombud.

2. Skriv en tydlig policy
Policyn bör täcka frågor som exempelvis: När kan jag som medarbetare ta med min hund? (när hundarna löper bör de vara hemma). I vilka lokaler/rum får hundarna vistas? Hur? Ska de vara i ett separat rum eller får man ha dem kopplade under skrivbordet? Ska de ligga i box eller väska? Här är ett bra exempel på en tydlig policy från RFSL Stockholm: https://rfslstockholm.se/styrande-dokument/policy-for-hund-pa-jobbet/

3. Skriv avtal
Låt de som vill ha med sin hund på jobbet skriva på ett avtal. Där garanterar de att de är införstådda i saker som att hundarna inte kan hålla på och skälla, att de ska vara rumsrena och vaccinerade som de måste vara på hunddagis.

Källor: 

Dogs at the Workplace: A Multiple Case Study, Animals, 2021

Preliminary investigation of employee’s dog presence on stress and organizational perceptions, Emerald Insight, 2012

Policydokument om Astma och Allergiförbundets ställningstaganden när det gäller pälsdjur i samhället

hundpajobbet1

Läs också: Ta med hunden till jobbet – sänker stressen

mpuff
Prenumerera på Chef

DITT ledarskap spelar roll

Vi stöttar dig! Med Chef får du kraften och verktygen att leda ditt team mot framgång.

Relaterade artiklar

sakerhet12
Arbetsmiljö

Forskare: Bra ledare – minskar risken för olyckor på jobbet

Det går inte underskatta vikten av bra ledarskap på en arbetsplats.
Anna Svedman på SPP hjälper företag undvika dyra missar vid utlandsjobb.
Annonssamarbete Chef + SPP

Se upp med onödiga pensionsmissar vid utlandsjobb

Planerar ditt företetag att expandera globalt? Undvik då onödiga missar och fallgropar för medarbetare som jobbar utomlands. Det är enklare än du tror.
sweett
Arbetsmiljö

Många svenskar stör sig på konflikträdsla

En chef som är passiv och som medvetet undviker konflikter. Det är den chefsegenskap som flest svenskar stör sig på, visar en stor undersökning.
hogpresterare-2
Arbetsmiljö

Siffror: Kraftig ökning av sjuka chefer

Allt fler chefer hamnar i lång sjukfrånvaro. Främst är det kvinnliga chefer som är drabbade, visar nya siffror.
studie-2
Arbetsmiljö

Studie: Chefer löper större risk att bli mobbade på nätet

Nu har forskare i Malmö utrett vilken grupp som löper störst risk att bli utsatta för nätmobbning.
aaaaa-2
Arbetsmiljö

Här finns högst andel ”äldre” chefer – 10 i topp

Siffror avslöjar vilka län i Sverige som har högst andel chefer som är över 55 år. 
Annonssamarbete Chef + ECIT

Knepet för att växla upp: Frigör tid för chefer

Företag som vill växla upp behöver frigöra tid och kraft för sina chefer. Då är outsourcing ett självklart val. ”Det har gett oss en extra boost”, säger Daniel Hörnqvist, vd på snabbväxande Frank Dandy.
chefarg
Arbetsmiljö

Hon får 3,2 miljoner – för att stoppa ilskna chefer

Ilsken chef – något man skrattar bort med en klackspark eller faktiskt farligt för hälsan? Studier pekar på det senare. Och snart kanske vi vet hur chefen ska förhindra sina känsloutbrott.