tala

Därför är din presentation sövande – och hur du gör istället

Så här håller du en presentation – utan att åhörarna zoomar ut under mötet.

Det viktiga (och kostsamma) projektet ska presenteras. Men en bit in i presentationen märker du hur medarbetarna nickar till. Inte för att bekräfta vad du sagt utan för att de helt enkelt zoomar ut och är nära på att somna. En mardröm för dig som behöver allas fulla uppmärksamhet inför ett viktigt beslut.

Nu förklarar retorikexperten Anett Grant i Fast Company vad det är som gör åhörare trötta under en presentation – och hur du gör för att undvika det.

1) Din röstrytm är för repetitiv

Om du har samma längd på dina meningar skapar det en monoton effekt. Det gör helt enkelt att dina lyssnare blir trötta och slutar lyssna. Allt du säger låter helt enkelt likadant. Det här kommer du runt genom att variera längden på dina meningar. Lägg in korta fraser som gör att åhörarna håller sig alerta i mötesrummet.

2) Du har ett kompakt röstmönster

Det här kan nästan låta ljudnördigt. Men faktum är att om du har ett röstmönster som är komprimerat får det samma effekt som punkt 1. Tänk på att du måste sträcka ut vokalerna och förlänga ljudet ibland för att det ska hända något. Enligt Grant handlar det inte bara om att prata långsamt eller fort utan snarare om att prata bredare och mindre monotont.

Läs också: Nu ska VR-glasögon bota talarskräck

3) Du har en svag berättarteknik

Du kan ha massor av intressant material och data till presentationen. Men om du inte lyckas paketera allt på ett intressant sätt kommer du inte kunna fånga publiken. Gör din presentation till en historia som kan innehålla tre tydliga punkter:

  • Var kommer ni ifrån
  • Var är ni just nu
  • Var vill ni vara i framtiden

Det gör det enkelt för åhöraren att se en logik i din presentation. Det är sedan inte alltid ditt fel att någon somnar framför Powerpointen. Men genom att följa dessa steg ökar du chansen att den som nickar till faktiskt gör det för att bekräfta det du precis sagt.

Läs också: 7 steg för att hålla det ultimata talet

Relaterade artiklar

En ny studie visar att chefer är bättre på samarbete än andra.
Beslutsfattande

Forskning: Chefer söker samarbete – når framgång

En ny studie från Ekonomihögskolan i Lund visar att nidbilden av företagsledare som vinstinriktade strebers inte stämmer – de är tvärtom bättre på att samarbeta än andra.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

Chefer är särskilt utsatta för cyberbrottslighet.
Kommunikation

5 tips: Så blir du inte hackad i sommar

Chefer är hett byte för cyberskurkar – företagsledare som fastnar i fällan och utsätts för utpressning eller datastölder kan ge storkovan. Så här skyddar du dig och ditt företag.
nypajobbet123
Karriär

5 frågor du ska ställa som ny på jobbet

Alla vill få en bra start på sitt nya jobb. Men hur lyckas man?
staffetpinne
Delegering

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
fordelar
Kommunikation

Forskning: 4 tydliga fördelar extroverta har på jobbet

Som extrovert kan du ha flera fördelar på arbetsplatsen, visar ny kanadensisk forskning.
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?