tal-2

Här är 7 steg för att hålla det ultimata talet

40-årsfesten, jobbets kickoff eller studentskivan. Oavsett miljö kan det förväntas att du som chef håller ett tal. Genom att följa 7 enkla steg kan du hålla det oförglömliga talet alla pratar om – hur jobbigt det än känns på förhand.

Börjar du svettas och får hjärtklappning när du ska prata inför andra människor? Du är inte ensam. Många har en rädsla just att hålla tal. Men det finns knep för att avdramatisera framförandet. Med goda förberedelser kan du lyckas med talet – hur nervös du än är på förhand.

Sofia Kacim jobbar på kommunikationsbyrån Per Schlingmann AB och har mångårig erfarenhet av retorikstöd för chefer.

Här är hennes 7 bästa tips för att hålla det ultimata talet

1) Definiera talets syfte
”Vad vill du att lyssnarna ska tänka, känna eller göra efter ditt tal? Börja med att definiera vad syftet med talet är. Det kan se olika ut beroende på vad du vill uppnå. Är det exempelvis att informera eller engagera?”

2) Vilka ska du tala till?
”Definiera målgruppen och prata det språk lyssnarna förstår. Satsa alltid på att förenkla och förtydliga än att avancera och specificera. Finns det detaljer du vill att publiken ska minnas och göra någonting med kan dessa skickas ut i efterhand eller delas ut efter talets slut.”

Läs också: VR-glasögon ska bota talarskräck

3) Strukturera innehållet
”Inled med något som samlar lyssnarna och skapar ett vi, exempelvis genom en anekdot eller en aktuell händelse som lyssnarna känner igen sig i. Berätta vidare om budskapet du vill förmedla och avsluta med att appellera till känslorna. Lyssnarna minns känslor och mentala bilder mer än siffror och detaljer.”

4) Memorera
”Öva på ditt tal framför en vän eller kollega och be om feedback. Öva även framför en helkroppsspegel för träna kroppsspråket. Ett annat tips är att spela in sitt tal på mobilen och lyssna igenom det ett par gånger, obs – tänk då på att läsa in talet som om du skulle hålla det live. Dvs med konstpauser och betoningar och tempoändringar.”

Bonustips: Behöver du talarkort ska dessa vara i hårt papper.

Läs också: Träna upp ditt jävla anamma – och lyckas

5) Tänk på kroppsspråk och röst
”Låt kroppen stärka budskapet genom gester. Gör dig sedd och låt hela kroppen ta plats genom att ta bort störningsmoment som till exemepel bord framför eller möbler som skymmer. Variera rösten och tempot för att behålla lyssnarna engagerade, och prata från magen för att orka hela talet. Glöm inte heller ögonkontakten för att få lyssnarna att känna att du pratar direkt till dem.”

6) Ta kontroll över fjärilarna i magen
”Ju mer du förbereder dig desto mindre plats tar nervositeten när det väl är dags. Kom även ihåg att engagemang, passion och inlevelse döljer potentiella blackouts och felsägningar. Ställ även fram ett glas vatten i närheten och ta en klunk om du kommer av dig, det ger dig tid att komma tillbaka och lyssnarna några sekunder att sjunka in i budskapet.”

Tips till sommartalen:
– Var hoppfull, och ha en genomgående positiv energi i talet
– Fokusera på de möjligheter som samlar er som ett team
– Betona medarbetarnas viktiga roll för bolaget
– Lyft något personligt som sommarplaner, boktips eller liknande
– Håll det kort och kärnfullt, runt tre minuter är lagom för ett tal av hyllningskaraktär

Relaterade artiklar

Retorikexperten Elaine Eksvärd
Framtidens hybridmöte kräver ny digital teknik
Annonssamarbete Chef + Office Management

Så tar du hybridmötet till nästa nivå

Mötestekniken på väg in i en ny och smartare era. Här får du veta mer om vad som krävs för att lyckas med framtidens digitala möten.
skrivaochberatta
Kommunikation

Så får du berättartekniken som får alla att lyssna

Rationella argument är bra, men en bra berättelse är oslagbar. Slipa på berättartekniken och få folk att lyssna – på jobbintervjun, i lönesamtalet och ledarskapet i stort. Här är tipsen på hur du gör.

kvallsmail_intervjuperson
Kommunikation

Vad tycker Chef-läsarna om mejlförbud efter arbetstid?

Chef har tidigare skrivit om mejlförbudet som sprider sig i Europa för att skydda de anställda från stress. Lagen är en konsekvens av det ökade distansarbetet under pandemin där allt fler får svårare att hålla gränsen mellan arbete och fritid. Vi frågade chefer på LinkedIn vad de tycker om lagen. Majoriteten uppskattar tanken av att det finns en tydlig gräns samtidigt som flera av kommenterar att det finns undantagsfall och andra sätt än böter att hantera detta.

Man som deltar i videomöte. Sitter i soffan med dålig hållning och kalsonger.
Kommunikation

Så många av dina medarbetare gör annat under det digitala mötet

Kanske har du som chef någon gång känt av utmaningen att få allas fulla uppmärksamhet under videomötet? Nu bekräftar en ny Sifo-undersökning din magkänsla. Drygt 3 av 4 svenskar passar nämligen på att göra helt andra uppgifter under videomötet. Dessutom har var fjärde person bytt ut kavajen mot en pyjamas!

En mobiltelefon och en datorskärm som visar på flera olästa mejl.
Kommunikation

Mejlförbud för chefer sprider sig

Ett tredje land i Europa, Belgien, har nu tagit beslut på att inte låta statsanställda chefer kontakta sina anställda efter arbetstid. Orsaken är att man vill skydda medarbetare från stress.

tva%cc%8akvinnorps
Annonssamarbete Chef + Försäkringskassan

Hallå chefen! Det finns ett viktigt hälsobidrag att söka

Många chefer missar ett viktigt bidrag för att förebygga ohälsa hos medarbetare. ”Rätt hjälp kan göra skillnad”, säger Rebecca Kolga på Försäkringskassan och uppmanar chefer att söka stödet på upp till 200 000 kronor per år.
Böcker och Obama.
Kommunikation

Lästips från en ex-president: Obamas favoritböcker 2021

USA:s tidigare president, Barack Obama, är en storläsare av rang. Nu delar han med sig av sina favoritböcker från det gångna året. På listan finns bland annat Nobelpristagaren Ishiguros bok Klara och solen om artificiell intelligens och Lauren Groffs Matrix influerad av Trumps presidentskap.