tal-2

Här är 7 steg för att hålla det ultimata talet

40-årsfesten, jobbets kickoff eller studentskivan. Oavsett miljö kan det förväntas att du som chef håller ett tal. Genom att följa 7 enkla steg kan du hålla det oförglömliga talet alla pratar om – hur jobbigt det än känns på förhand.

Börjar du svettas och får hjärtklappning när du ska prata inför andra människor? Du är inte ensam. Många har en rädsla just att hålla tal. Men det finns knep för att avdramatisera framförandet. Med goda förberedelser kan du lyckas med talet – hur nervös du än är på förhand.

Sofia Kacim jobbar på kommunikationsbyrån Per Schlingmann AB och har mångårig erfarenhet av retorikstöd för chefer.

Här är hennes 7 bästa tips för att hålla det ultimata talet

1) Definiera talets syfte
”Vad vill du att lyssnarna ska tänka, känna eller göra efter ditt tal? Börja med att definiera vad syftet med talet är. Det kan se olika ut beroende på vad du vill uppnå. Är det exempelvis att informera eller engagera?”

2) Vilka ska du tala till?
”Definiera målgruppen och prata det språk lyssnarna förstår. Satsa alltid på att förenkla och förtydliga än att avancera och specificera. Finns det detaljer du vill att publiken ska minnas och göra någonting med kan dessa skickas ut i efterhand eller delas ut efter talets slut.”

Läs också: VR-glasögon ska bota talarskräck

3) Strukturera innehållet
”Inled med något som samlar lyssnarna och skapar ett vi, exempelvis genom en anekdot eller en aktuell händelse som lyssnarna känner igen sig i. Berätta vidare om budskapet du vill förmedla och avsluta med att appellera till känslorna. Lyssnarna minns känslor och mentala bilder mer än siffror och detaljer.”

4) Memorera
”Öva på ditt tal framför en vän eller kollega och be om feedback. Öva även framför en helkroppsspegel för träna kroppsspråket. Ett annat tips är att spela in sitt tal på mobilen och lyssna igenom det ett par gånger, obs – tänk då på att läsa in talet som om du skulle hålla det live. Dvs med konstpauser och betoningar och tempoändringar.”

Bonustips: Behöver du talarkort ska dessa vara i hårt papper.

Läs också: Träna upp ditt jävla anamma – och lyckas

5) Tänk på kroppsspråk och röst
”Låt kroppen stärka budskapet genom gester. Gör dig sedd och låt hela kroppen ta plats genom att ta bort störningsmoment som till exemepel bord framför eller möbler som skymmer. Variera rösten och tempot för att behålla lyssnarna engagerade, och prata från magen för att orka hela talet. Glöm inte heller ögonkontakten för att få lyssnarna att känna att du pratar direkt till dem.”

6) Ta kontroll över fjärilarna i magen
”Ju mer du förbereder dig desto mindre plats tar nervositeten när det väl är dags. Kom även ihåg att engagemang, passion och inlevelse döljer potentiella blackouts och felsägningar. Ställ även fram ett glas vatten i närheten och ta en klunk om du kommer av dig, det ger dig tid att komma tillbaka och lyssnarna några sekunder att sjunka in i budskapet.”

Tips till sommartalen:
– Var hoppfull, och ha en genomgående positiv energi i talet
– Fokusera på de möjligheter som samlar er som ett team
– Betona medarbetarnas viktiga roll för bolaget
– Lyft något personligt som sommarplaner, boktips eller liknande
– Håll det kort och kärnfullt, runt tre minuter är lagom för ett tal av hyllningskaraktär

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

kritiken
Kommunikation

5 tips: Så kritiserar du chefen – utan att ni blir ovänner

Vissa problem är värda att föra upp till ytan. Men det finns några saker du måste tänka på när du ska leverera konstruktiv feedback.
inspirator
Annonssamarbete Chef + LinkedIn

Quiz: Vilken nätverkstyp är du på Linkedin?

Ditt nätverk är en framtida karriärförsäkring. Så tänk till kring hur du vill bygga det. Ett första steg är att skaffa koll på din nätverkspersonlighet på Linkedin. Gör vårt quiz här!
cirkus
Beslutsfattande

Orädda chefer är mer framgångsrika

Hon myntade begreppet psykologisk trygghet och är nu aktuell med ny forskning i boken The fearless organization.

mall
Kommunikation

Gratis mall: Utvecklingssamtal

Snart är det dags för samtalen många chefer bävar för. Utvecklingssamtalen. Men om du förbereder dig kan de leda till bättre arbetsmiljö och en djupare relation med dina medarbetare.
elona1
Kommunikation

Elon Musks största snedsteg 2018

Hade du ett tufft 2018? Då kan du trösta dig med att det finns chefer som hade det ännu tuffare.

naa
Karriär

10 nya yrken – du inte hört talas om innan

Funderar du på att byta jobb och är över 50 år? Då kanske ”oldflucener” kan bli något för dig. Det kvalar in på listan över nya yrkestitlar som lanseras under 2019.
Helen Remnås, affärsutvecklingschef på Experis. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis

Sprida värderingar – chefens nya viktiga roll

Trenden är tydlig: chefer som vågar ta med sina värderingar in i ledarskapet har bäst möjlighet att förändra.  "Ledare behöver våga prata öppet om problem. Ta ställning", säger Helen Remnås på Experis.
floskel-2
Kommunikation

Topplista: Här är årets värsta jobbfloskel

Som chef är det lätt att upprepa sig när man ska motivera eller informera medarbetarna. Men se upp så du inte börjar använda floskler för ofta.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden