tal-2

Här är 7 steg för att hålla det ultimata talet

40-årsfesten, jobbets kickoff eller studentskivan. Oavsett miljö kan det förväntas att du som chef håller ett tal. Genom att följa 7 enkla steg kan du hålla det oförglömliga talet alla pratar om – hur jobbigt det än känns på förhand.

Börjar du svettas och får hjärtklappning när du ska prata inför andra människor? Du är inte ensam. Många har en rädsla just att hålla tal. Men det finns knep för att avdramatisera framförandet. Med goda förberedelser kan du lyckas med talet – hur nervös du än är på förhand.

Sofia Kacim jobbar på kommunikationsbyrån Per Schlingmann AB och har mångårig erfarenhet av retorikstöd för chefer.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Här är hennes 7 bästa tips för att hålla det ultimata talet

1) Definiera talets syfte
”Vad vill du att lyssnarna ska tänka, känna eller göra efter ditt tal? Börja med att definiera vad syftet med talet är. Det kan se olika ut beroende på vad du vill uppnå. Är det exempelvis att informera eller engagera?”

2) Vilka ska du tala till?
”Definiera målgruppen och prata det språk lyssnarna förstår. Satsa alltid på att förenkla och förtydliga än att avancera och specificera. Finns det detaljer du vill att publiken ska minnas och göra någonting med kan dessa skickas ut i efterhand eller delas ut efter talets slut.”

3) Strukturera innehållet
”Inled med något som samlar lyssnarna och skapar ett vi, exempelvis genom en anekdot eller en aktuell händelse som lyssnarna känner igen sig i. Berätta vidare om budskapet du vill förmedla och avsluta med att appellera till känslorna. Lyssnarna minns känslor och mentala bilder mer än siffror och detaljer.”

4) Memorera
”Öva på ditt tal framför en vän eller kollega och be om feedback. Öva även framför en helkroppsspegel för träna kroppsspråket. Ett annat tips är att spela in sitt tal på mobilen och lyssna igenom det ett par gånger, obs – tänk då på att läsa in talet som om du skulle hålla det live. Dvs med konstpauser och betoningar och tempoändringar.”

Bonustips: Behöver du talarkort ska dessa vara i hårt papper.

5) Tänk på kroppsspråk och röst
”Låt kroppen stärka budskapet genom gester. Gör dig sedd och låt hela kroppen ta plats genom att ta bort störningsmoment som till exemepel bord framför eller möbler som skymmer. Variera rösten och tempot för att behålla lyssnarna engagerade, och prata från magen för att orka hela talet. Glöm inte heller ögonkontakten för att få lyssnarna att känna att du pratar direkt till dem.”

6) Ta kontroll över fjärilarna i magen
”Ju mer du förbereder dig desto mindre plats tar nervositeten när det väl är dags. Kom även ihåg att engagemang, passion och inlevelse döljer potentiella blackouts och felsägningar. Ställ även fram ett glas vatten i närheten och ta en klunk om du kommer av dig, det ger dig tid att komma tillbaka och lyssnarna några sekunder att sjunka in i budskapet.”

Tips till sommartalen:
– Var hoppfull, och ha en genomgående positiv energi i talet
– Fokusera på de möjligheter som samlar er som ett team
– Betona medarbetarnas viktiga roll för bolaget
– Lyft något personligt som sommarplaner, boktips eller liknande
– Håll det kort och kärnfullt, runt tre minuter är lagom för ett tal av hyllningskaraktär

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Kommunikation

Cissi Elwin i P4 Extra: ”Är en trend bland chefer”

Heta trender bland chefer och utbrändhet. Det pratade Cissi Elwin, chefredaktör och vd på tidningen Chef, om när hon var inbjuden som dagens gäst i P4 Extra med Erik Blix.

Sponsrat Chef + Telenor Företag

Workfulness — chefens nya priofråga

Ineffektiva möten, ständig stress och svårt att fokusera på komplicerade arbetsuppgifter. Våra jobbhjärnor kokar. Dags för chefen att satsa på Workfulness.
Kommunikation

4 tips: Så blir du ett proffs på mingel

Mingelparty och en möjlighet att knyta helt nya kontakter. Ändå är det vanligt att ställa sig vid personer man redan känner för att känna trygghet. Här är fyra tips för att bli bättre på att mingla.
Kommunikation

Toppbetyg: 4 av 5 har förtroende för sin chef

Får du gehör för dina beslut? Då kan du vara en chef som dina medarbetare litar på. Nu visar en ny undersökning att svenska chefer får ett toppbetyg i förtroende.
Beslutsfattande

Därför är inte karismatiska chefer bäst

Vågad, charmig och stark utstrålning. Du kanske känner igen ledartypen? Nu visar att ny forskning att allt för hög karisma kan minska effektiviteten.
Chefboken

Lär dig styra andra – utan att öppna munnen

Hur får du andra att göra som du vill? Det kan vara enklare än du anar – faktiskt nästan skrämmande lätt.

Chefbokens redaktör Maria Gerlofson har sammanfattat nya boken För-Påverkan, som är månadens Chefboken och guld värd för säljare och chefer som vill påverka.

Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Kommunikation

”Målet? Nå 60 000 personer – per dag!”

Få personer är så aktiva på sociala medier som Günther Mårder, vd på Företagarna. Han lägger mer tid där än i sin mejlkorg. ”Om du inte är aktiv i sociala medier kommer du snart att vara irrelevant på arbetsmarknaden”, menar han.
Kommunikation

Chefer, dags att vakna på sociala medier

Var fjärde chef anser fortfarande att sociala medier är oviktiga. Med ett undantag – Linkedin. Och även om de har konton är de inte så aktiva, visar Chefs undersökning. Det kan påverka ledarskapet negativt, varnar experterna.
Kommunikation

Hon fick politikerna att vakna – med Facebook

När politikerna i Täby fick se det uppror som förskolechefen Lisa Nordenståhl dragit igång via Facebook blev de mycket mer samarbetsvilliga. Och helt plötsligt fanns det också mer pengar till verksamheten.
Kommunikation

Ditt företag är inte så digitaliserat som du tror

Svenska företag ligger i digital framkant – tror man i alla fall. Men en färsk undersökning att svenskarna halkat efter i jämförelse med andra länder.
Kommunikation

6 tecken på att du är en chef att lita på

Får du inte gehör för dina beslut? Då kan medarbetarna ha bristande förtroende för dig som chef. Men det finns några knep för att bli en ledare att lita på.
Kommunikation

Så rensar du i mejlhögen – på två timmar

En mejlkorg fylld till brädden med olästa meddelanden. Känner du igen dig? Med ett par enkla tips kan du snabbt få kontroll över mejlkorgen – och frigöra tid till viktigare saker.
Kommunikation

5 enkla tips: Så blir du ett mejlproffs

Tycker du också att mejlkorgen är ständigt överfylld? Att det tar hela förmiddagen att ens gå igenom den efter helgen? Med ett par effektiva tips kan du återta kontrollen – och bli ett mejlproffs.
Kommunikation

Hon leder 40 personer i Norrland – från Australien

Virginia Zazo är verksamhetschef för en klinik på Norrlands universitetssjukhus – och leder 40 medarbetare från Brisbane, Australien. Hon ser flera fördelar med distansledarskap: tydligare kommunikation, utvecklingsmöjligheter och tid för reflektion och ostört arbete.
Karriär

Tips: 5 appar du behöver som chef

Ringa, sms:a och mejla. Det är kanske det du använder din jobbtelefon till. Men faktum är att det finns fler smarta appar för att göra ditt jobb enklare.