Carolin, 26, startade #MeToo i Sverige: ”Chefer måste agera nu”

Hon ligger bakom #metoo Sweden – manifestationer i 12 svenska städer. Carolin Solskär, 26, har på mindre än en månad blivit rörelsens viktigaste talesperson. Nu vill lämna ett budskap till Sveriges chefer. ”Du måste inte kunna allt som chef, men du har ett ansvar att lära dig mer om hur du kan hantera sextrakasserier”, säger Solskär.

I mitten av oktober exploderade sociala medier av vittnesmål om sexuella trakasserier. Det som började med att kända amerikanska kvinnor berättade vad en filmregissör utsatt dem för och fortsatte med att kvinnor världen över vittnade om övergrepp under #metoo.

Carolin Solskär, 26, program manager på IT-jätten Microsoft skrev ett inlägg på Facebook där hon berättade om sina erfarenheter av sextrakasserier. Inlägget möttes av att två bekanta hånade henne. Det fick henne och Gabriella Ohlzon att ta första spadtaget till #metoo Sweden.

”Jag såg en otrolig kraft på sociala medier. En stor frustration som låg och bubblade. Därför tyckte jag att det behövdes manifestationer för att göra rörelsen mer verklig”, säger hon.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Responsen var enorm. Över en natt hade folk över hela Sverige hört av sig och meddelat att de ville arrangera manifestationer i sina hemstäder. Samtidigt ville företag, privatpersoner och organisationer hjälpa till för att göra manifestationen på Sergels torg möjlig.

”Allt gick väldigt fort. Min telefon gick varm och det kändes verkligen som alla ville hjälpa till. På egen hand hade jag aldrig fått ihop det här utan fick lita på folk jag aldrig träffat, att de skulle ta sitt ansvar”, säger Carolin Solskär.

Fyra dagar gick det från idé till att hundratals privatpersoner, politiker och artister samlades för att diskutera sexuella trakasserier och övergrepp som ett samhällsproblem.

”Det handlar om att bryta ett tabu. Det här finns i alla branscher. På alla arbetsplatser. Att som chef förneka det är att blunda för ett verkligt problem”.

Ge ett exempel.

”Att någon säger ett sexistiskt skämt. Det kan verka oskyldigt, men förstärker en nedsättande kultur. Säger du som kollega ifrån riskerar du att bli den ’tråkige’ som förstör stämningen. Kanske kortsiktigt, men en arbetsplats har i längden allt att vinna på att du säger ifrån”.

Vad har chefer för ansvar tycker du?

”Till att börja med det mest självklara: Var en god förebild! En chef ska också vara utbildad i dessa frågor. Du måste inte kunna allt som chef, men du har ett ansvar att lära dig mer”.

Vad är ett bra första steg?

”Att samla alla anställda i diskussionsgrupper. Till att börja med uppdelat kvinnor och män. Då kommer mycket komma fram om ordet är fritt. Sedan kan du som chef ta det vidare därifrån. Att börja prata om det här gör att det inte längre behöver vara tabubelagt”.

Carolin Solskär, som jobbar i IT-branschen, hoppas att fler företag börjar använda visselblåsar-verktyg. Alltså en tjänst där du kan anonymt rapportera sextrakasserier eller olämpligt beteende på din arbetsplats.

”Det gör att arbetsgivaren kan få indicier om det finns individer på arbetsplatsen som beter sig illa och chefen får underlag att ta tag i problemet på riktigt.

Carolin Solskärs 3 tips till chefer:

1) Tänk långsiktigt

Det här är mer än en tillfällig kampanj. Signalen från framför allt unga kvinnor är tydlig: Vi vill ha en förändring. Se därför till att göra jämställdhetsarbetet till en naturlig del av vardagen.

2) Agera direkt

Även om det är ett rykte – agera på det. Gå till källan och kolla om det ligger en sanning i det. Det ansvaret har du som chef.

3) Var en god förebild

Ingen kommer att lyssna på dig om du själv inte är en god förebild. Sätt stopp för sexistiska skämt i fikarummet och skapa en kultur där medarbetare vågar rapportera övertramp.

Relaterade artiklar

distans-2
Beslutsfattande

5 egenskaper bra chefer på distans har

Allt fler vill eller måste jobba på distans. Därför ställer det nya krav på chefer att leda sina medarbetare – trots att man sitter långt ifrån varandra. Här är 5 knep för att lyckas.
lowina-lundstrom_webb
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

”Utbildningen gav en enorm skjuts”

Nya kunskaper kan leda långt. I Lowina Lundströms fall både till toppjobb och ut i Europa. Men samtidigt som hon började plugga ställdes jobbtillvaron på ända. Executive MBA-studierna blev räddningen. ”Det var ett lyckokast! Jag kunde använda all kompetens från programmet i omvandlingen vi gjorde i bolaget.”
janne-3
Beslutsfattande

6 skäl till "Jannes" galna chefssuccé

Han tog över ett identitetslöst landslag utan sin största stjärna. 15 månader senare har Janne Andersson tagit Sverige till VM.

hanna
Beslutsfattande

Därför står Vapianos vd i diskrummet

På Vapiano tar restaurang-vd:n själv hand om disken. Att göra inhopp ”på golvet” har blivit en naturlig del av Hanna Mannbergs ledarstil.

myten
Beslutsfattande

Valet av dominanta ledare i osäkra tider – en myt?

Auktoritära politiska ledare i allt fler länder – men vilka paralleller kan man egentligen dra till näringslivet? En ny studie slår fast att dominanta ledare gynnas av ekonomisk oro, men det är inte så enkelt. Tänk om det bara är en slump, att dominanta ledare inte alls väljs medvetet?
adasdaa
Beslutsfattande

Var femte chef: Unga är curlade

Unga talanger kräver en ny form av ledarskap, enligt en ny undersökning.  Tre av fyra tillfrågade chefer uppger att det är skillnad att leda unga jämfört med andra medarbetare.
Svenske Jonas Prising leder världsföretaget Manpower Group.
Annonssamarbete Chef + Experis

”Chefens roll är att förstå förändringarna”

Framtiden är redan här. Nu behöver chefer och ledare lära sig hur de ska förstå den och leda i den. ”Vi behöver en kunskapsrevolution”, säger toppchefen Jonas Prising, global vd för Manpower Group.
raddare
Beslutsfattande

5 punkter: Så får du ut dubbelt – av varje anställd

Personlig karriärvägledning och stöttning av chefen får medarbetarna inte bara att känna sig mer uppskattade utan också dubbelt så nöjda med sitt jobb och därmed villiga att rekommendera sin arbetsplats till andra, enligt amerikanska psykologförbundet.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden