een3

Checklista: Skapa en trygg arbetsplats

En arbetsplats ska vara inkluderande och trygg för alla. Här får du en checklista som du kan följa för att lyckas.

I en sund företagskultur vet alla att exkludering, kränkningar och sexuella trakasserier inte är okej i någon form, den som utsätts vågar anmäla förövare och medarbetarna stöttar och tar sin del av ansvaret för att eventuella problem uppmärksammas.

Alla behöver hjälpas åt – men ytterst är det en ledarskapsfråga. Och just nu har du en unik möjlighet att ta tag i dessa frågor.

”Använd dig av #metoo så att det blir relevant i din vardag. Jämställdhetsarbetet ligger ofta långt ner på agendan, nu finns det verkligen en möjlighet att få gehör för frågorna, säger Ellen Landberg, ledarskapsutvecklare inom jämställdhet och mångfald på Ledarna. Hon fortsätter:

”Det är ju inte klokt. Tänk på alla dessa kompetenta personer som fått finna sig i den här kulturen, och hur det har påverkat våra verksamheter på så många olika sätt. När man nu ser hur vanligt det är och vilken otrygghet och ohälsa det skapar bör man även ha i åtanke hur det motverkar produktionseffektivitet, kompetensförsörjning, innovation, varumärke – ja allt det som företaget strävar efter – motverkas av denna typ av beteenden. Så ta chansen att agera nu. This is it!”

Ellen Landberg tar upp följande punkter för dig som vill agera som den förebild du är och sätta normen för verksamheten. Så här ska och bör du agera långsiktigt:

Specialsajt: #MeToo – chefens ansvar

Så här arbetar du för en inkluderande, jämställd och trygg arbetsplats

1) Ta ansvar för alla i din grupp/enhet. Ett inkluderande beteenden i organisationen minskar risken för trakasserier och diskriminering.

2) Skaffa dig kunskap om hur exkluderande beteenden tar sig uttryck. Läs på om härskartekniker så att du kan ligga steget före när det gäller att uppmärksamma beteenden som i värsta fall kan leda till trakasserier eller diskriminering.

3) Uppdatera policys och rutiner, och gör dem tydliga för alla i organisationen – chefer, medarbetare, nyanställda, vikarier och inhyrd personal.

4) Var tydlig med var gränsen går, vad som är oacceptabelt beteende och språkbruk, och vart man ska vända sig om man blir utsatt eller uppfattar att någon annan blir utsatt för trakasserier. Markera och säg ifrån direkt vid varje exkluderande beteende, vid minsta sexistiska kommentar. Säg att det inte är okej att ni inte uttrycker er på det sättet på arbetsplatsen.

Specialsajt: #MeToo – chefens ansvar

5) Öva på att säga ifrån. Börja med att kort gå genom de olika härskarteknikerna, motstrategierna och bekräftelseteknikerna och låt sedan dina medarbetare öva utifrån konkreta situationer på samma sätt som när det gäller sexuella trakasserier.

6) Ta upp frågan i många olika sammanhang. På introduktioner, i medarbetarsamtal, på arbetsplatsträffar och personalkonferenser, i medarbetarenkäter etcetera. Det visar att du som chef och ni som organisation tycker att frågan är viktig.

7) Se över era processer. Säkerställ att alla har samma villkor.

8) Ta hjälp av experter

Källa: Ellen Landberg, ledarskapsutvecklare inom jämställdhet och mångfald på Ledarna.

Specialsajt: #MeToo – chefens ansvar

Dags att agera!

”Det här är den viktigaste ledarskapsfrågan just nu. Vi som är chefer kan nu inte längre säga att vi inget visste. Nu vet vi och nu måste vi agera”, säger Cissi Elwin, chefredaktör och vd på Chef.

På Chefs specialsajt om trakasserier hittar du:

Gå till specialsajten!

Relaterade artiklar

Lugn kvinna till vänster, två datorer till höger
Arbetsmiljö

4-dagarsvecka ökade Microsofts produktivitet

Microsofts Japan-kontor gav personalen ledigt varje fredag under augusti med bibehållen lön. Resultatet? Lyckligare medarbetare, effektivare möten och högre produktivitet.
Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
laptop
Arbetsmiljö

Chefen fick dold kopia – på alla anställdas mejl

Ett företag i Småland har hamnat i blåsväder sedan det upptäckts att vd:n fick en dold kopia varje gång en anställd tog emot ett mejl. En person på IT-avdelningen satte stopp för förfarandet.
emma2
Arbetsmiljö

Här är Emma – din framtida medarbetare

Röda ögon, kutig rygg, blek hy, stresseksem och svullna armar och ben. Så kan du eller dina medarbetare se ut om 20 år – beroende på er arbetsmiljö.

depp
Arbetsmiljö

Det avgör om chefen arbetar förebyggande mot psykisk ohälsa

Arbetsmiljölagen är glasklar: Förebyggande arbete mot psykisk ohälsa är en del av chefens ansvar. Så vad krävs för att chefen ska kunna ta det ansvaret?
nyttjobb-4
Arbetsmiljö

6 avgörande områden för en god arbetsmiljö

Arbetsmiljöveckan är i full gång och hashtaggen #arbetsmiljö trendar på Twitter. Frågan om arbetsmiljö rymmer livsviktiga områden som stress, arbetsbelastning och säkerhet. 
Viktoria Lindhé på &frankly berättar om frågorna som ger varningar om farlig stress. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 frågor som kan vända jobbstressen

En av tre har ingen ork kvar för att göra något alls efter jobbet. Något som chefen ofta inte vet om. En ”välmåendepuls” med några snabba frågor gör det enklare att få koll – och agera i tid.
positivledare
Arbetsmiljö

Byt strategi – och bli en mer positiv ledare

Sluta drömma om en problemfri arbetsplats. Lägg inte all energi på att försöka motivera dina medarbetare. Här får du tre tips på hur du ska tänka för att bli en mer positiv ledare.