Åtta toppchefer om sin semester

Hälsa
Publicerad
Erik Hamrén. Foto: Karl Nordlund.

Den här artikeln är en del av Chefs undersökning om semester.

”Under hela min tid som fotbollstränare har semester varit en ickefråga. Jag tror på min höjd att jag har haft en dryg veckas sammanhängande semester när min dotter gifte sig i Dubai. När jag var klubbtränare i Sverige hade jag en vecka, i Danmark hade vi drygt två”, säger Erik Hamrén.

Rent tekniskt är han ledig mellan matcherna, men då har han å andra sidan full koll på spelare, resultat och matcher. Han kan nästan aldrig koppla av och koppla ur.

Efter en landslagssamling, som i sig är mycket intensiv, kan Erik Hamrén ta tre till fyra dagar ledigt för att återhämta sig. Då svarar han inte på mediala grejer, försöker sova mycket, läsa någon bok och ta sig tid att bara vara och tänka.

”Det är tråkigt för familjen att man är så där asocial när man är ledig. Jag har i alla år haft dåligt samvete för det, men jag behöver några dagar för att hitta tillbaka till mig själv och gå ner i varv.”

En annan avkoppling är golf.

”Under de timmarna stänger jag av telefonen och golfen är mitt enda fokus.”

Men i år är det extra långt till semestertankarna. Erik Hamrén kommer att ha en del att stå i fram till att Sverige sparkar igång den första EM-matchen mot Irland 13 juni. Och han kan inte pusta ut förrän sent på kvällen 10 juli då EM är slut.

Då kan det å andra sidan bli en lång semester. Erik Hamrén har sagt upp sig och slutar som förbundskapten efter sommarens EM.

”Kan man kalla det semester när man är mellan jobb? Än så länge har jag bara lite lösa planer på att åka norrut och hälsa på släkt och vänner, och så har jag min årliga golfturnering med kursarna från GIH”, säger han.

Ännu har Erik Hamrén inget nytt jobb bestämt och därför hägrar en längre ledighet efter sommaren.

”Jag skulle gärna ta ett break på ett halvår och verkligen vara ledig. 1998 hade jag tio månader utan att jag tränade något lag, det var otroligt nyttigt att få en sådan paus. Att få tid att reflektera över vad du har gjort bra och mindre bra och hur du vill fortsätta framåt. Dyker det upp något intressant då tar jag det, annars tar jag gärna långledigt”, säger Erik Hamrén.

Sju andra toppchefer berättar om sina sommarplaner

Lisa Gunnarsson, Nordenchef, Linkedin: ”Vi gör listor med förväntningar”

linkedin lisa gunnarsson nordenchef Lisa Gunnarsson, Nordenchef, Linkedin

”Jag hoppas vara ledig under juli, gärna under hela fyra veckor vilket kan vara tufft i en internationell miljö.

Jag umgås med familjen och ska prova på en äventyrssemester i Åre samt även några soliga dagar i Italien. Utöver detta hänger vi på landet och får förhoppningsvis många carpe diem moments.

Maken, barnen och jag brukar skriva varsin lista med tre punkter på vad vi vill ha ut av sommaren. Sedan jämför vi listorna och pratar om vad vi vill ha ut och vad vi vill känna när semestern är över. Att stämma av förväntningar är nästan viktigare än själva utfallet.

För att stressa av ligger fokus numera på lagom mängd träning, bra grill och rosévin.”

Azita Shariati, vd Sodexo: ”Till Spanien!”

Azita Shariati, vd, Sodexo. Azita Shariati, vd, Sodexo.

Tre till fyra veckor sammanhängande semester under sommaren blir det för Azita Shariati. Resten sparar hon till jul.

”Jag ska tillbringa en del av semestern i Spanien där jag har en bostad sedan en tid tillbaka, det är faktiskt mitt andra hem. Där fyller jag på med energi och laddar om för en spännande höst med hjälp av böcker och musik. Varvar ner gör jag på stranden. Gott sällskap och god mat gör underverk.”

Alok Alström, Sverigechef Uber: Spontanreser

Alok Alström, Sverigechef Uber. Alok Alström, Sverigechef Uber.

Alok Alström läste i en tidning att Uber inte hade någon Sverigechef strax innan han skulle dra iväg på semester förra året. Han hörde av sig till dem, sökte jobbet och åkte sedan iväg på en veckas roadtrip i Georgien.

”Min första intervju med Uber hade jag över Skype i ett bergsområde nära den ryska gränsen.”

Än så länge har han inga planer för denna sommar.

”Jag brukar ta det som det kommer. En gång åkte jag till flygplatsen och kollade vart det gick flyg någonstans och hoppade på ett som verkade spännande. Då hamnade jag i Singapore.”

Han använder en meditationsapp för att återfå fokus, och så går han på upptäcktsfärd med sin son på 2,5 år.

”Det är ganska avkopplande att få upptäcka världen ur ett barns ögon.”

Lars Strannegård, rektor Handelshögskolan: ”Jag fiskar ostron”

Lars Strannegård, rektor Handelshögskolan: Lars Strannegård, rektor Handelshögskolan:

”Jag kommer att vara i Fiskebäckskil. En sommar utan saltvatten är som kärlek utan kyssar”, säger Lars Strannegård, rektor på Handelshögskolan i Stockholm.

”Bästa sättet att gå ner i varv är att vara med min familj, att inte ha tider att passa, att åka snipa och att fiska ostron.”

Ann-Marie Begler, generaldirektör Försäkringskassan: ”Påtar i jorden”

Ann-Marie Begler, generaldirektör Försäkringskassan. Ann-Marie Begler, generaldirektör Försäkringskassan.

”Jag har ett par dagar i juni och sedan fyra veckor i sträck och börjar min ledighet efter Almedalen. I juni reser jag till Italien ett par dagar. Resten av semestern är jag på vårt sommarställe.”

”Jag gör så lite som möjligt. Läser, umgås, motionerar, påtar i jorden.”

Linus Feldt, vd Filimundus: Lär barn snorkla

Linus Feldt, vd, Filimundus. Linus Feldt, vd, Filimundus.

”I år har jag bara ett mål med min sommarsemester. Jag vill lära mina barn att snorkla. Utöver det försöker jag ta ut två extra semestertillfällen på en till två veckor då de andra på jobbet inte har semester”, säger Linus Feldt, vd på Filimundus.

Då lämnar han över ansvaret fullständigt. Hans autosvar säger att han inte kommer att svara, men att det finns andra på företaget som kan hjälpa till, sedan raderar han alla mejl som kommer in.

”Jag är precis tillbaka från två veckors retreat i Indien där jag endast kopplade upp mig när jag ringde hem till mina barn. Det gick alldeles utmärkt. Jag tycker att fler borde prova det.”

Siri Wikander, chef på Axfood: ”Jag varvar ner”

Siri Wikander, chef, Axfood. Siri Wikander, chef, Axfood.

”Ju stressigare det blir, desto långsammare går jag i korridorerna på jobbet”, säger Siri Wikander, chef ledar- och medarbetarförsörjning på Axfood.

Hon tränar och promenerar, dricker inget kaffe eller te efter klockan 15 och försöker stänga av telefonen så ofta det är möjligt för att komma ner i varv. Dessutom lägger hon ett antal semesterdagar på lediga fredagar och förlänger därmed några helger varje höst och vår.

”I sommar blir det en veckas semester i Skåne, en vecka i Polen och en vecka hemma i slutet av juli, början av augusti. Sedan tar jag en vecka runt jul och nyår.”

Läs också:

Så kan du trappa ner inför semestern

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

• Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!