Tre tips för att du ska nå fram

Kommunikation
Text: Redaktionen
Publicerad

På Chefs frukost »Kommunikation á la Aftonbladet« gav pr-experten och före detta journalisten Jan Strand från pr-byrån Comma tips på hur chefer kan bli tydligare i kommunikation och nå ut till sina medarbetare.

Du kan också använda metoderna när du vill förmedla något externt, exempelvis till tidningar eller kunder.

Här är några handfasta råd:

1. Kontrollera textens Lix-värde

Läsbarhetsindex (Lix) kan användas för att få ett mått på hur enkel en text är att läsa. Om en text får ett högt lix-värde är risken att mottagaren fastnar i långa och krångliga ord. Budskapet når inte fram.

Klipp ut en del av din text och klistra i den här

2. Granska ditt ordval

Använder du ibland onödigt krångliga ord? Vem gör du det i så fall för?
Om du använder dig av byråkratsvenska för att vinna respekt hos mottagaren kan det ibland slå fel.
Det är inte säkert att läsaren är så bekant med termerna som du tror.
Tänk på att syftet med en text är att den ska bli läst.

Några exempel på ord du kan förenkla:
bedriver forskning = forskar
vidta granskning = granska
problematik = problem

3. Besvara de viktigaste frågorna

I en nyhetstext försöker man så snabbt som möjligt att besvara de viktigaste frågorna läsarna undrar över.
Så kan du också tänka när du ska berätta om en stor förändring eller omställning.

Besvara frågorna:
– Vad?
– Vem berörs?
– Var?
– När?
– Hur ska det gå till?
– Varför sker det?

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.