Tre tips för att bli mer effektiv
Du vill jobba mer effektivt. Därför ska vi inte slösa din tid.
Amerikanska affärstidningen Harvard Business Review ger tre snabba tips på hur du får mer gjort:
1. Tre uppgifter om dagen
Välj tre viktiga uppgifter varje dag som du ska hinna med. Skriv ner dem på ett papper som du hela tiden har framför dig på skrivbordet. När du får en stund över, kolla inte dina mejl ännu en gång, utan kasta i stället ett öga på lappen och fortsätt arbeta med dina tre viktigaste uppgifter. Nyckeln till att lyckas är att du inte skriver ner fler än tre prioriteringar, annars känns det övermäktigt.
2. Stäng av mejlen
Ja, vi vet att det är svårt. Men det är nödvändigt. Ge dig själv en timmes oavbruten arbetstid. När du ska jobba på en av dina tre viktigaste uppgifter, måste du få möjlighet att koncentrera dig. Forskning visar att hjärnan tar minst en kvart på sig att ställa om från en arbetsuppgift till en annan. Varje gång du kollar dina mejl förlorar du alltså en kvarts arbetstid. Om internet också är alltför distraherande, ryck ut nätverkssladden eller stäng av tillgången till nätet så att du inte frestas att surfa.
3. Möte med dig själv
Boka in ett 20-minuters möte med dig själv. Skriv in det i din kalender och radera inte ut det. Behandla det med samma respekt som om det vore ett möte med din chef. Om du sitter i ett öppet kontorslandskap, boka in ett konferensrum så att du kan sitta för dig själv. Ta med din projektlista, din att göra-lista och din kalender och reflektera över vad du hann med under veckan, och vad du vill hinna med nästa vecka. Detta är ett bra sätt att granska vad du verkligen lägger din tid på. Du kan också sätta upp tre dagliga arbetsuppgifter för varje dag i nästkommande vecka.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.