Tema automation: Nya jobb ersätter gamla på Strålfors
”Automation är inget reellt begrepp som vi använder oss av. Själva ordet är konstigt. Det låter nästan fördummande när det i stället är något som är försmartande”, säger Annica Axelsson, vd på Strålfors Svenska AB.
Det hon berättar är symtomatiskt för utvecklingen på många företag i dag, inte minst inom tjänstesektorn. Automation är ett medel, inte ett mål. Därför är det många som inte är på det klara med hur automatiserat företaget är – eller inte är.
Missa inte huvudtexten: Automationen är här – är du redo?
Strålfors, som ingår i Postnord, omsätter 2,2 miljarder kronor och har verksamhet i sju länder. De hjälper företag som har många kunder att göra kommunikationslösningar. En stor del handlar om just automatiserade processer där mängder av information sammanställs och bearbetas.
”Mycket inom marknadsföring i dag bygger på tidigare köpbeteenden. Vi hjälper till exempel våra kunder med analyser för att spå nästa köpbeteende utifrån vad en kund har gjort hittills. Det är ett helautomatiserat system där det inte försvinner några jobb, utan tvärtom har tillkommit nya.”
Annica Axelsson syftar på en helt ny yrkesgrupp av crm-analytiker som analyserar fakta som datorerna spottar ur sig. Ett annat exempel är hur Strålfors jobbar med så kallad eye-tracking, där de gör en analys utifrån hur mottagarens ögon faller på en webbsida, ett brev eller en faktura, som underlag för att effektivisera företagets kommunikation.
Annica Axelsson tycker att det finns mycket som är bra med automation och tar de så kallade esim-korten som gör att maskiner kan prata med maskiner via mobilnätet som exempel.
Internt på Strålfors är intranätet en automatiserad funktion där de anställda får artiklar utifrån vilket land man jobbar i. Och företagets telefonväxel har rationaliserats.
”Dock inte på bekostnad av personlig service. Talsvaret för befintliga kunder läser av telefonnumret och kopplar direkt till den enhet som man tidigare talat med. Så slipper våra kunder ett oändligt antal knapptryckningar i långa menyer.”
Finns det några robotar i produktionen?
Jodå, på Strålfors jobbar Bilbo, Frodo och Prosit i produktionen sedan fem år tillbaka.
De är tre industrirobotar som utför flera olika arbetsmoment som att lyfta, kuvertera och förpacka.
”Det handlar så klart om rationaliseringar i form av snabbhet. Men det är dyrt att bygga en robot och arbetsmiljön är därför den främsta grunden till utvecklingen. Vi har tagit bort monotona och tunga moment som inte är bra för människor”, säger Annica Axelsson.
Hon tycker att företaget har klarat övergången hyfsat bra.
”Robotarna medförde att vi inte behövde nyanställa utan kunde låta befintlig personal göra annat i stället.”
Genom ett strategi- och visionsarbete som de döpt till ”Let’s move” arbetar Strålfors med att medvetandegöra den förändring som pågår i samhället och inom bolaget för alla anställda.
”Vi jobbar med våra kompetenser för att säkerställa att vi förändras i takt med hur yrkena förändras, men visst finns det oro lite till mans. Vi försöker prata om det här för att få med alla på förändringsresan och se över vilka kompetenser vi behöver för att klara det.”
Andra har läst: Automationen är här – är du redo?
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.