Så leder du en perfektionist

Kommunikation
Text: Redaktionen
Publicerad

Visst vill du ha ambitiösa medarbetare som kollar och dubbelkollar, som gör det lilla extra och gärna jobbar över om situationen kräver det.

Men ambitionen kan slå över och urarta till perfektionism. En medarbetare som fokuserar på att varenda detalj ska vara felfri kan bli mer av en belastning än en tillgång. Risken är att han eller hon inte får saker ur händerna.

Harvard Business Review tipsar om tre sätt att hantera den perfektionistiska medarbetaren:

1. Ge rätt uppgifter
Ge inte perfektionisten en arbetsuppgift som är överdrivet komplex, och inte heller en roll där han eller hon måste leda andra. Hitta uppgifter som har tydliga ramar.

2. Hjälp personen att bli mer medveten
Coacha din medarbetare så att han eller hon själv ser när de höga kraven får negativa konsekvenser, både för personen själv och för organisationen.

3. Våga ge tydlig feedback
Perfektionister har ofta svårt att ta kritik, särskilt när det gäller jobbet. Men det betyder inte att du ska låta bli att ge feedback. Fråga perfektionisten själv hur du bäst ger respons på utfört arbete.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.