Så kan mellanchefen bli mindre stressad
Jo, det är faktiskt sant – mellanchefer tenderar att vara mer stressade än personer högre upp och lägre ner i hierarkin på en arbetsplats. En studie från Columbia University och University of Toronto visar att de oftare lider av depression och ångest än andra medarbetare.
Lyckligtvis finns det strategier för att minska påfrestningarna, enligt Harvard Business Review. Forskarna bakom en annan studie i ämnet kommer med följande förslag:
1) Förenkla rapportstrukturen – minska interaktioner både uppåt och neråt i organisationen.
2) Håll koll på kommunikationen. Hur sker interaktionerna? Vem ”bestämmer” eller har känslan av att utöva makt, över vem? Hur upplevs det från olika synvinklar?
3) Försök få till helhetsperspektivet för den enskilda mellanchefen. En splittrad bild av arbetsuppgifter som ska tillfredsställa många olika beställare kan vara en del av problemet.
4) Sluta detaljstyra. Bara gör det.
5) Jobba för en plattare organisation.
6) Håll fats vid rutiner – det kan minska stressen om det finns en rågång för olika roller och tydlighet i dem.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.