Så kan du dra nytta av en lågkonjunktur

Verksamhetsutveckling
Text: Redaktionen
Publicerad

Enligt en undersökning från Ledarna bedömer åtta av tio chefer att det finns risker för bakslag i konjunk­turen det närmaste halvåret.
Men Christian Ihre, varumärkesexpert på Lynxeye som gett strategiska råd åt bland andra Carlsberg, Åhléns och Clas Ohlson, tycker inte att man som chef ska oroa sig. I nio fall av tio är det interna faktorer som leder till att ett företag hamnar i ekonomisk nedgång, inte konjunkturen, menar han och hänvisar till en studie i Harvard Business Review.
»Som chef ska man först och främst se till att företaget klarar sig långsiktigt«, säger han.

Skapa försprång genom att:

1. Lansera era nyheter
Flera stora innovationer har lanserats i lågkonjunktur. Ett exempel är Apples Ipod som kom ut 2001, när krisen i Asien slog hårt mot elektronikmarknaden. Då var konkurrenterna hårt pressade och hade inte möjlighet att komma ut med  egna versioner. 

2. Utnyttja reapriset på media
Det är nu ni ska »köpa er« marknadsandelar som kan stärka företagets vinst under högkonjunktur. Priset på direktmarknadsföring, reklam och pr är billigare i en recession då många slutar att annonsera.

3. Låt kunderna »unna sig«
I tider av ekonomisk oro unnar man sig mer frekvent än i högkonjunktur, men på ett »lyxbilligt« sätt, med inköp av relativt billiga ­produkter och tjänster som ger guldkant på tillvaron, exempelvis lyxgodis och vecko­tidningar.
Tänk spaweekend i stället för Thailandresa, fin chokladkaka i stället för restaurang. Hur kan ni presentera era produkter/tjänster med det i åtanke?

4. Hitta de lönsamma fickorna
Fokusera på att hitta områden inom ert företag som är riktigt lönsamma. Kan de öka ytterligare? I högkonjunktur kan man satsa brett. I lågkonjunktur vinner man på att segmentera och utnyttja områden där konkurrenterna är svaga.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.