7 bästa tipsen: Så blir du en bra storyteller

Kommunikation
Text: Redaktionen
Publicerad
Hemingway – en sjusärdeles storyteller. Foto: Wikipedia.

Bra berättelser gör våra budskap minnesvärda. I Harvard Business Review ger JD Schramm sju konkreta tips på hur du kan nå de resultat du strävar efter som ledare genom att bli en bättre storyteller.

1. Hoppa direkt in i handlingen. Undvik att öppna med ”jag skulle vilja berätta om…”, fånga istället publikens uppmärksamhet genom att hoppa in i handlingen direkt.

2. Fokusera på öppning och avslutning. Välj noga ut dina första och sista ord och leverera dem utan att tveka. Du får aldrig en andra chans att göra ett gott första intryck och en bra slutkläm stannar kvar hos åhörarna.

3. Ge rätt mängd detaljer. Det är viktigt att få till precis rätt detaljnivå. För mycket detaljer kan göra publiken uttråkad och få dem att tappa fokus. Får de däremot för lite detaljer blir det svårt för dem att leva sig in i berättelsen och de kan lätt missa sammanhanget.

4. Fokusera på en person i taget. Försök att fokusera på en person i taget i fyra till sju sekunder när du talar till en grupp. Du kan även överväga att ”casta” en person i publiken som en karaktär i berättelsen.

5. Använd kraften i poesi. Ett fåtal väl valda ord kan ge större effekt än långa haranger.

6. Använd konstpauser. Med hjälp av konstpauser kan du lägga tonvikt på det som du precis sagt eller det som ska komma och du ger åhörarna tid att reflektera.

7. Känn din publik, syfte och budskap. Försäkra dig om att budskapet är tydligt och att din berättelse fångar publiken så att den fyller sitt syfte och får önskat resultat.

Läs mer: A refresher on storytelling 101 (Harvard Business Review)

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.