Så blir dina mejl bättre – med emojis

En smiley till chefen, tumme upp till kunden eller lite serpentiner inför veckans aw? Emojis blir allt vanligare i arbetsrelaterad kommunikation, enligt en ny studie. Och de kan faktiskt höja kvalitén på dina mejl.

Kommunikation
Publicerad

Det är fyra år sedan en emoji – den skrattande med glädjetårar – utsågs till årets ord av Oxford Dictionairies. Nu verkar det också som att de små symbolerna släppts in i kommunikationens mer formella korridorer – jobbmejlen.

I en ny studie av 1000 amerikaner uppger över en av fem, 22,5 procent, att de regelbundet lägger till en emoji i sina jobbmejl. Och kollegorna verkar inte ha något emot det, särskilt inte de kvinnliga. 87,7 procent av de kvinnliga deltagarna i studien uppskattar emojis i jobbmejl, jämfört med 73 procent av männen.

Däremot skickar männen fler emojis sett till även den privata kommunikationen – 35,9 emojis per dag i snitt, via sociala medier, i sms och andra direktmeddelanden samt mejl, mot kvinnornas 32,8.

Så vad får då den nya typen av kommunikation för effekt? 55 procent av deltagarna i studien trodde att emojis faktiskt hade hjälpt till med att undvika konflikter eller missförstånd för att de påverkade tonaliteten. Och 35 procent tycker att de blir mer effektiva i sin kommunikation när de använder emojis – det går helt enkelt snabbare att svara, särskilt när man är på språng.

Lindsay Willott, vd på företaget Customer Thermometer som gjorde studien, går i ett pressmeddelande så långt att hon kallar emojis ”den största utvecklingen för det mänskliga språket sedan det skrivna ordet”:

”Det är dags att vi omfamnar sättet medarbetare vill kommunicera på, över mejl och samarbetsverktyg som Slack och Teams, och också tar i beaktande att fördelar som har med kommunikationens längd och grad av mänsklighet att göra kan tillämpas även i kundsammanhang.”

Större delen av de yngre deltagarna (16-34) i studien tyckte också att det är positivt att företag kommunicerar med emojis – något som också Lindsay Willott rekommenderar i marknadsföringssammanhang.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.